Τα Ευαγγέλια και ως καθρέφτης ανθρώπων

Τα Ευαγγέλια και ως καθρέφτης ανθρώπων

Κύριε διευθυντά

Από όσα περιγράφονται στα Ευαγγέλια ως ιστόρηση του θείου πάθους τη Μεγάλη Εβδομάδα, αναδεικνύονται ανθρώπινοι χαρακτήρες και συμπεριφορές που εξακολουθούν να υπάρχουν σήμερα και θα υπάρχουν όσο υπάρχουν άνθρωποι.

Πέρασαν δύο χιλιάδες χρόνια από την εποχή του Χριστού και τίποτα δεν έχει αλλάξει, για τον απλούστατο λόγο ότι δεν άλλαξε η φύση του ανθρώπου. Αν πάμε ακόμα πεντακόσια χρόνια πιο πίσω από την εποχή του Ιησού, θα συναντήσουμε τον Θουκυδίδη. Εκείνος, πρώτος, επεσήμανε την επιρροή του «ανθρωπείου», δηλαδή της ανθρώπινης φύσης στη συμπεριφορά των ανθρώπων και στα γεγονότα.

Γνωρίζουμε λοιπόν όλοι ότι εξακολουθούν να υπάρχουν Ιούδες που προδίδουν, Πιλάτοι που «νίπτουν τας χείρας τους», δύσπιστοι «άπιστοι Θωμάδες», «Φαρισαίοι υποκριτές», δειλοί «Ιωσήφ κεκρυμμένοι διά τον φόβον των Ιουδαίων», γενναίοι Σίμωνες που «αίρουν τον σταυρόν», γυναίκες «εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσαι», Μάρθες και Μαρίες.

Εξάλλου, από τη ζωή του Χριστού έχουν προκύψει έννοιες και εκφράσεις οι οποίες χρησιμοποιούνται και σήμερα. Στον Χριστό είχαν τεθεί ερωτήματα που απέβλεπαν στο να τον εκθέσουν έναντι των ρωμαϊκών αρχών ή έναντι του μωσαϊκού νόμου. Οι απαντήσεις που έδωσε ο Χριστός παραμένουν δίδαγμα ετοιμότητας, ακριβείας και πολιτικής σωφροσύνης. Ακολουθούν δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα:

Πρώτο παράδειγμα αποτελεί η απάντηση στο ερώτημα των Φαρισαίων που στόχευε να τον εκθέσει έναντι των ρωμαϊκών αρχών: «Ειπέ ημίν, τι σοι δοκεί; έξεστιν δούναι κήνσον τω Καίσαρι ή ού;». Ελεύθερη μετάφραση: Πες μας τι πιστεύεις, πρέπει να πληρώνουμε φόρους στη ρωμαϊκή διοίκηση ή όχι (η Ιουδαία ήταν υπό τη ρωμαϊκή κυριαρχία, κήνσος ήταν το ισχύον νόμισμα). Ο Χριστός, αφού τους ζήτησε και του επέδειξαν το νόμισμα του κήνσου, τους ρώτησε ποιανού εικόνα εμφανίζει. Απάντησαν ότι εμφανίζει την εικόνα του Καίσαρα και τότε ο Ιησούς έδωσε την περίφημη απάντηση στους Φαρισαίους: «Απόδοτε ουν τα Καίσαρος Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ». Απάντηση εύστοχη που χρησιμοποιείται και σήμερα. Αλλωστε, με την απάντηση αυτή, ο Ιησούς έκανε έναν διαχωρισμό ανάμεσα στην εγκόσμια και στην υπερκόσμια εξουσία, μεταξύ εκκλησίας και κράτους. (Ματθ. κβ΄ 17 – 21)

Ενδιαφέρουσα επίσης είναι η απάντηση που έδωσε σε ερώτηση του Αρχιερέα: «Εξορκίζω σε κατά του Θεού του ζώντος, ίνα ημίν είπης ει συ ει ο Χριστός, ο υιός του Θεού».

Με λίγα λόγια, πες μας αν είσαι ο υιός του Θεού. Ο Χριστός έδωσε απάντηση τέτοια ώστε να αποφευχθεί σε εκείνη τη φάση η άμεση προσφορά της επιδιωκόμενης ομολογίας: «Συ είπας» (Ματθ., κστ΄ 63 – 64). Φράση που χρησιμοποιείται και σήμερα.

Αγγελος Ζαχαρόπουλος

Επίτιμος διευθυντής Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επίτιμος διδάκτωρ Γεωπονικού Πανεπιστημίου, επίτιμο μέλος Γεωργικής Ακαδημίας

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT