Επιλογή ηγεσίας στη Δικαιοσύνη

Κύριε διευθυντά

Κατά την επιλογή της νέας ηγεσίας της ∆ικαιοσύνης από την κυβέρνηση πρέπει να τηρηθεί η σειρά της επετηρίδος και να τοποθετηθούν στις θέσεις του προέδρου του Αρείου Πάγου ο αρχαιότερος αντιπρόεδρος, στη θέση του εισαγγελέως ο αρχαιότερος αντεισαγγελεύς και όχι μέλος του Αρείου Πάγου και στις θέσεις αντιπροέδρων οι αρχαιότεροι αρεοπαγίτες, ομοίως και στις θέσεις των αντιπροέδρων του Συμβουλίου Επικρατείας οι αρχαιότεροι σύμβουλοι. Η πρακτική αυτή θα εξασφαλίσει το αδιάβλητο της επιλογής και θα προφυλάξει αυτούς που θα αναδειχθούν από τη διαβολή ότι η ανάδειξή τους έγινε σε ανταπόδοση τυχόν ευνοϊκών για το κόμμα που τους διόρισε αποφάσεών τους. Επίσης, η κυβέρνηση πρέπει να μην τηρήσει τη διαδικασία της ακροάσεως των υποψηφίων για τις ανώτατες θέσεις δικαστικών λειτουργών ενώπιον της Βουλής, για τους εξής λόγους:

1. Θεμελιώδης αρχή του πολιτεύματός μας είναι η αρχή της διακρίσεως των εξουσιών. Η επιλογή της ηγεσίας της ∆ικαιοσύνης από την κυβέρνηση είναι η μόνη εξαίρεση από την αρχή αυτή και ισχύει επειδή την επιτρέπει το ίδιο το Σύνταγμα. Κάθε άλλη επέμβαση στον χώρο της ∆ικαιοσύνης από τις δύο άλλες εξουσίες είναι ευθέως αντίθετη προς την αρχή αυτή. Συνεπώς, ο νόμος που προβλέπει τη διαδικασία της εξετάσεως από τη Βουλή αυτών που έχουν τα τυπικά προσόντα για την ανάδειξή τους σε ηγετικές θέσεις της ∆ικαιοσύνης, είναι αντισυνταγματικός και πρέπει να αγνοηθεί τελείως, επειδή επιτρέπει στη νομοθετική εξουσία να επεμβαίνει στον χώρο της ∆ικαιοσύνης και έτσι εισάγει μια εξαίρεση στην αρχή της διακρίσεως των εξουσιών που δεν την επιτρέπει το Σύνταγμα.

2. Μεταφέρει την κομματική αντιπαράθεση μέσα στον χώρο της ∆ικαιοσύνης και καταφέρει ένα ακόμη πλήγμα στην ανεξαρτησία αυτής.

3. Η συμμετοχή της Βουλής δεν πρόκειται να μεταβάλει το καθεστώς που ισχύει σήμερα γιατί η πλειοψηφία της Βουλής αποφασίζει σύμφωνα με αυτό που θέλει ο πρωθυπουργός. Οποιαδήποτε σχετική πρότασή της θα είναι στην ουσία απόφαση του πρωθυπουργού. Η συμμετοχή της αντιπολιτεύσεως, που τυπικώς θα επιτευχθεί με την καθιέρωση της απαιτήσεως για έγκριση της οποιασδήποτε προτάσεως με αυξημένη πλειοψηφία, δεν θα μεταβάλει τα πράγματα, γιατί την τελική απόφαση θα πάρει η απλή πλειοψηφία, δηλαδή η κυβέρνηση, δηλαδή ο πρωθυπουργός. Κατά την ανάμειξη της Βουλής στη διαδικασία επιλογής της ηγεσίας της ∆ικαιοσύνης του Ιουνίου 2019 κατεδείχθη η ματαιότητα της διαδικασίας: Ο υποψήφιος για τη θέση του εισαγγελέως του Αρείου Πάγου αντεισαγγελέας που έλαβε τις περισσότερες ψήφους παραμερίσθηκε και η τότε κυβέρνηση υπέβαλε στον Πρόεδρο της ∆ημοκρατίας προς υπογραφή διάταγμα περί τοποθετήσεως στη θέση αυτή μιας αρεοπαγίτου η οποία, κατά τη διαδικασία ενώπιον της Βουλής, είχε λάβει πολύ λιγότερες ψήφους.

4. Υποβάλλει τους λειτουργούς της ∆ικαιοσύνης, εισαγγελείς και δικαστές, στην ταπείνωση της ανακρίσεώς τους από τους βουλευτές και της εκθέσεώς τους στα σχόλια τα σχετικά με τη βαθμολογία τους. Αλλά και ο δικαστικός λειτουργός πρέπει να αγνοήσει τον νόμο αυτό, να μην επιτρέψει στον εαυτό του να κριθεί από άλλους, εκτός από τους κατά το Σύνταγμα κριτές του και να μην προσέλθει να εξετασθεί από τον βουλευτή που, για να γίνει βουλευτής, ζητεί την ψήφο του δικαστή ως πολίτη.

Οφείλω να συγχαρώ τους συναδέλφους οι οποίοι δεν προσήλθαν να εξετασθούν από τη Βουλή κατά τη διαδικασία του 2019.

Ευαγγελος Ανδριανος

Επίτιμος αρεοπαγίτης

Καστόρειον Λακωνίας

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT