Μοίρα, γονιδίωμα και περί αταραξίας

Κύριε διευθυντά
Ο Ομηρος χρησιμοποιεί το ρήμα «μείρομαι», που σημαίνει λαμβάνω το μέρος που μου ανήκει. Ιδιαίτερα χρησιμοποιεί τη μετοχή του παθητικού παρακειμένου «είμαρμαι», που είναι «ειμαρμένη». Σημαίνει το πεπρωμένο. Οι φιλόσοφος Αναξαγόρας διακηρύττει ότι «μηδέν των γιγνομένων καθ’ ειμαρμένη γίγνεται».

Οι στωικοί φιλόσοφοι, αντιθέτως, διακηρύττουν ότι «πάντα καθ’ ειμαρμένη γίγνονται». Αντίληψη που οδηγεί στη μοιρολατρεία και στην αδράνεια, περιμένοντας «στωικά» κάθε κακό που μας έρχεται.

Οι Αρχαίοι δεν είχαν προχωρήσει στην επιστήμη της γενετικής, η οποία σήμερα επιτρέπει, π.χ., να ανακαλύπτουμε ότι ο καταστρεπτικός λοιμός που θανάτωσε στην αρχή του Πελοποννησιακού Πολέμου το ένα τρίτο του πληθυσμού της Αθήνας, οφείλεται στον τυφοειδή πυρετό. Χάρις στη μοριακή βιολογία προσδιόρισαν το ένοχο μικρόβιο στον πολφό των δοντιών που βρήκαν σε ομαδικό τάφο στον Κεραμεικό.

Αλλο παράδειγμα: Σε μερικά «γράμματα» από τα τρισεκατομμύρια που περιέχει κάθε κύτταρο, ανακάλυψαν μεταλλάξεις οι οποίες προέκυψαν στην εποχή των Φοινίκων. Με βάση αυτή την ανακάλυψη, προσδιόρισαν αν και πόσοι κάτοικοι του σημερινού Λιβάνου είναι απόγονοι των Φοινίκων. 

Ωστόσο, οι Αρχαίοι κάτι είχαν μυριστεί για το γονιδίωμα και το εξέφρασαν με τον μύθο των Μοιρών. Σύμφωνα με τον μύθο, όταν γεννιέται ένα παιδί, η μοίρα Κλωθώ έρχεται με δύο άλλες μοίρες, τη Λάχεση και την Ατροπο, να το «μοιρώσουν», δηλαδή να του προσδιορίσουν τη ζωή. Παρουσιάζεται με μια ρόκα (ηλακάτη) και ένα αδράχτι (άτρακτο) και πλέκει το νήμα της ζωής του νεογέννητου. Με τη σημερινή γνώση, το αντίστοιχο του γονιδιώματος. 
Σήμερα γνωρίζουμε ότι το γονιδίωμα προκαθορίζει τη συμπεριφορά του παιδιού κατά 45% έως 75%. Το υπόλοιπο 25% έως 55% καθορίζεται από την αγωγή, το περιβάλλον, την παιδεία κ.λπ.

Κατά συνέπεια, η αλήθεια βρίσκεται στο μέσον μεταξύ της επικούρειας και της στωικής φιλοσοφίας. Με τη διαφορά ότι δεν περιμένουμε «στωικά» κάποιο κακό που προβλέπει το γονιδίωμα π.χ. προδιάθεση για εμφάνιση καρκίνου. Το πολεμάμε όταν εμφανιστεί, ακόμη και πριν εκδηλωθεί, με όσα μέσα μάς παρέχει η επιστήμη.

Στην επικούρεια φιλοσοφία, σκοπός της ζωής είναι η ευδαιμονία στηριζόμενη κυρίως στην πνευματική καλλιέργεια και στην πρακτική της αρετής. Ιδανικό του ανθρώπου πρέπει να είναι κυρίως η απόλαυση εσωτερικών αγαθών, όπως η αταραξία, η γαλήνη και η ηρεμία του βίου. Οσο για τα εξωτερικά, τα υλικά αγαθά, πρέπει ο άνθρωπος να τα απολαμβάνει με μέτρο.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT