Χριστιανική «θεοφαγία», Ευριπίδης και Διόνυσος

Χριστιανική «θεοφαγία», Ευριπίδης και Διόνυσος

Κύριε διευθυντά 
Εξ αφορμής της μεγάλης χριστιανικής εορτής του Πάσχα, επιτρέψτε μου να εκφράσω κάποιες σκέψεις γύρω από την πανάρχαια μυστηριακή θεοφαγία, που στον Χριστιανισμό είναι γνωστή ως «θεία κοινωνία» ή «θεία μετάληψη». 

Η θεοφαγία είναι μια αρχαιοτροπία, ένα θρησκευτικό έθιμο του πρωτόγονου ανθρώπου να «κοινωνεί» με τον θεό του, τρώγοντάς τον. Αυτή η μυστηριακή βρώση της σάρκας του θεού μετατρέπει τον άνθρωπο σε «ένθεο», όπως η βρώση του σώματος του Χριστού μετατρέπει τον πιστό σε «χριστοφόρο».
Συνήθως ο θεός «τρώγεται» με τη μορφή ενός ζώου ή ενός συμβόλου. Στη χριστιανική θεοφαγία χρησιμοποιούνται δύο σύμβολα: ο άρτος (για τη «σάρκα») και ο άκρατος οίνος (για το «αίμα»). 

Αν και ο Απόστολος Παύλος είναι ο πρώτος που κάνει λόγο για μυστηριακή θεοφαγία (Προς Κορινθίους Α΄, 11:23-26), ξεκάθαρη αναφορά σε αυτήν έχουμε στον Ευαγγελιστή Ιωάννη, ο οποίος βάζει τον Ιησού να λέει στους μαθητές του: «ο τρώγων μου την σάρκα και πίνων μου το αίμα έχει ζωήν αιώνιον» (6:54).
Μελέτες δείχνουν ότι απ’ όλες τις γνωστές σε εμάς μυστηριακές θεοφαγίες, αυτή που απαντά στις «Βάκχες» του Ευριπίδη έχει κάποια κοινά σημεία με τη χριστιανική μυστηριακή θεοφαγία. Ο θεός Διόνυσος υπέστη βίαιο θάνατο και αναστήθηκε ή, πιο συγκεκριμένα, υπέστη διαμελισμό («σπαραγμό») και, έπειτα από ωμοφαγία των «σπαραγμάτων» του, αναγεννήθηκε. Το αν και κατά πόσο η εισαγωγή της μυστηριακής θεοφαγίας στη χριστιανική θρησκεία οφείλεται (και) στις «Βάκχες» του Ευριπίδη, αφήνουμε την απάντηση στους θρησκειολόγους. 

Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει η προσπάθεια του Ευαγγελιστή Ιωάννη να αποθαρρύνει τους θιασώτες του Διόνυσου. Βάζει τον Ιησού να δηλώνει: «Εγώ ειμί η άμπελος η αληθινή» (15:1). Βέβαια, εδώ ο Ιησούς φέρεται να μιλάει για «πνευματική» άμπελο, με αμπελουργό τον Θεό: «ο πατήρ μου ο γεωργός εστιν» (ό.π.). Ετσι ο Ακρατοφόρος Διόνυσος (αυτός που μας παρέχει άκρατον οίνο) εξακολουθεί να θεωρείται θεός της αμπέλου, του κρασιού και του ελληνικού θεάτρου. 

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT