ΟΤΑ, χόρτα ξερά και ιδιοκτήτες

Κύριε διευθυντά

Πολύς λόγος τελευταία γίνεται, λόγω της μάστιγας των πυρκαγιών, κατά πόσον είναι νόμιμο να μπαίνουν εξουσιοδοτημένα όργανα των δήμων μέσα σε οικόπεδα των δημοτών –ή και οι όμοροι γείτονες– για να προβαίνουν σε αποψίλωση από τα ξερά χόρτα, όταν οι ιδιοκτήτες τους δεν φρόντισαν να την κάνουν. Υποστηρίχτηκε συναφώς ότι τάχα κάτι τέτοιο δεν επιτρέπεται από τον νόμο, ακόμη κι από το Σύνταγμα. Και πρώτα πρώτα θα πρέπει να ειπωθεί ότι κάθε ιδιοκτήτης οικοπέδου, οικοδομημένου ή μη, έχει από τον νόμο υποχρέωση να διενεργεί έγκαιρα κάθε χρόνο την αποψίλωσή του από τα ξερά χόρτα, όπως ακόμη και την απομάκρυνση οποιωνδήποτε άλλων εύφλεκτων υλικών που βρίσκονται σ’ αυτό, με ρητή μάλιστα πρόβλεψη και ποινικών κυρώσεων εναντίον του σε παράλειψη να το κάνει. Σχετικά τώρα με το ζήτημα κατά πόσο νόμιμα ενεργεί ο δήμος με το να εισέρχονται όργανά του σε οικόπεδα δημοτών του για αποψίλωσή τους από τα ξερά χόρτα, όπως το ίδιο και κάθε όμορος γείτονας, όταν οι ιδιοκτήτες τους αδρανούν οι ίδιοι να εκτελέσουν το έργο αυτό, ακόμη και παραβιάζοντας και καταστρέφοντας, αν χρειαστεί, πόρτες και λοιπά εμπόδια, θα πρέπει να δοθεί καταφατική απάντηση, κι αυτό με βάση τις παραπάνω ποινικές διατάξεις σε συνδυασμό τους με εκείνες του Αστικού Κώδικα για τη διοίκηση αλλοτρίων (άρθρα 730 επ.) και για την κατάσταση ανάγκης (άρθρο 285), λαμβανομένου υπόψη ότι με θερμοκρασίες που φθάνουν το καλοκαίρι –λόγω κλιματικής κρίσης– ακόμη και στους 45 βαθμούς Κελσίου, ο κίνδυνος να ξεσπάσει πυρκαγιά από ξερά χόρτα ή άλλα εύφλεκτα υλικά συνιστά κίνδυνο επικείμενο, και μάλιστα ιδιαίτερα στις εξαιρετικά ευάλωτες για πυρκαγιά περιοχές, όπου οι οικοδομές περιβάλλονται από πυκνό πευκοδάσος. Θα πρέπει συνεπώς κάθε δήμος να ερευνά στην αρχή κάθε καλοκαιριού ποια οικόπεδα πρέπει να αποψιλωθούν και να αξιώνει έγκαιρα από τους ιδιοκτήτες τους να το κάνουν, διαφορετικά να το κάνει ο ίδιος με χρέωσή τους. Το έργο δε αυτό του δήμου αποτελεί όχι απλώς δικαίωμά του αλλά και ουσιώδη υποχρέωσή του, αφού οι συνέπειες από παράλειψη πραγμάτωσής του ενδέχεται να είναι καταστρεπτικές για το περιβάλλον και τη ζωή και την περιουσία των δημοτών, τυχόν δε αδυναμία ειδοποίησης εκ μέρους του των ιδιοκτητών αυτών (ιδίως όταν είναι άγνωστοι και δεν μπορούν να βρεθούν, π.χ. από πληροφορίες γειτόνων ή από τους λογαριασμούς ύδρευσης), δεν συνιστά λόγο απαλλαγής του απ’ αυτή, μια και ο ίδιος υποχρεούται, σύμφωνα με τα εκτεθέντα, να προβεί στην αναγκαία και έγκαιρη αποψίλωση. Προσθέτω, τέλος, ότι το ίδιο δικαίωμα και υποχρέωση έχει ο δήμος κι όταν προκύπτει κίνδυνος πρόκλησης βλάβης σε πρόσωπα ή πράγματα από άλλη αιτία, όπως π.χ. από ψηλά και ογκώδη ξερά δέντρα σε ανοικοδόμητα οικόπεδα, που με το πέσιμό τους μπορεί να πλακώσουν ανθρώπους ή γειτονικά σπίτια. Και στην περίπτωση αυτή οφείλει το ίδιο να επεμβαίνει και να τα γκρεμίζει για αποτροπή ενός τέτοιου σοβαρού κινδύνου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT