Η άσβεστη κληρονομιά του Βυζαντίου σε τέχνη και γράμματα και η αναπαραγωγή «μελανών σελίδων»

Η άσβεστη κληρονομιά του Βυζαντίου σε τέχνη και γράμματα και η αναπαραγωγή «μελανών σελίδων»

Η άσβεστη κληρονομιά του Βυζαντίου σε τέχνη και γράμματα και η αναπαραγωγή «μελανών σελίδων»-1
Bιβλία, δείγματα της μεγάλης βυζαντινής σχολής στην τέχνη. Φωτ. A.P. / THANASSIS STAVRAKIS

Κύριε διευθυντά

Το ρεπορτάζ του κ. Απόστολου Λακασά της Κυριακής 19.11.23 επιγράφεται «ΑΕΙ: απόδραση από το “Βυζάντιο”». Χωρίς καμία πρόθεση κριτικής σε όσα ορθά επισημαίνει ο συντάκτης για τα προβλήματα του συστήματος εκλογής των πρυτάνεων, ο όρος «Βυζάντιο» στον τίτλο του, ως συνώνυμου του παραγοντισμού και της ίντριγκας, υιοθετεί ένα αρνητικό και άδικο ιστορικό στερεότυπο. Το Βυζάντιο, ως υπερχιλιετής αυτοκρατορία, συνέχεια της Ρωμαϊκής, κληροδότησε πολλά στον σύγχρονο κόσμο. Τη διαφύλαξη και εξέλιξη του πλέον σύνθετου συστήματος δικαίου, που αργότερα μετασχηματίστηκε στο σύγχρονο αστικό δίκαιο ανά την υφήλιο. Την εξαιρετική τέχνη του. Την ελληνική γλώσσα και τα έργα της γραμματείας της, αρχαία και μεσαιωνικά. Την ορθόδοξη θρησκευτική παράδοση. Την ανάσχεση, επί μακρόν, της εισβολής του Ισλάμ στην Ευρώπη. Η ιστορία του θρόνου του Βυζαντίου σίγουρα έχει μελανές σελίδες, όπως εξάλλου αυτή όλων των βασιλικών αυλών της Ευρώπης και επέκεινα. Η ταύτιση όμως του Βυζαντίου με τη ραδιουργία ανάγεται στο ξεπερασμένο ιστορικά έργο του βικτωριανού Edward Gibbon του 1776, «Ιστορία της παρακμής και πτώσης της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας», που χαρακτηρίζεται από ελλιπέστατη γνώση των ιστορικών πηγών του βυζαντινού πολιτισμού.

Η άσβεστη κληρονομιά του Βυζαντίου σε τέχνη και γράμματα και η αναπαραγωγή «μελανών σελίδων»-2
Ψηφιδωτό, δείγμα της μεγάλης βυζαντινής σχολής στην τέχνη. Φωτ. A.P. /Petros Karadjias
Η άσβεστη κληρονομιά του Βυζαντίου σε τέχνη και γράμματα και η αναπαραγωγή «μελανών σελίδων»-3
Εικόνες, δείγματα της μεγάλης βυζαντινής σχολής στην τέχνη. Φωτ. EPA/KATIA CHRISTODOULOU

Η αναπαραγωγή της αντίληψης αυτής καλλιεργεί μια ιστορική στρέβλωση και την αναχρονιστική προκατάληψη κατά του Βυζαντίου, η οποία εντέλει ζημιώνει τη μελέτη και ανάδειξη της σημασίας του και τις ιστορικές σπουδές γύρω από αυτό. Και, ας μη γελιόμαστε, αναπαράγει ένα δυσμενές εθνικό στερεότυπο σε βάρος των Ελλήνων ως κληρονόμων του Βυζαντίου, προερχόμενο εξ Εσπερίας. Ας μη συμβάλλουμε λοιπόν και εμείς στη διαιώνισή του.

Η άσβεστη κληρονομιά του Βυζαντίου σε τέχνη και γράμματα και η αναπαραγωγή «μελανών σελίδων»-4
«…Επί χίλια χρόνια το Βυζάντιο έζησε δοξασμένα και για να συμβεί αυτό πρέπει να είχε και ορισμένες αρετές… Είχε για να διευθύνουν τις υποθέσεις του μεγάλους αυτοκράτορες, ικανούς διπλωμάτες, νικηφόρους στρατηγούς. […] Πριν από τις σταυροφορίες ήταν ο υπερασπιστής της χριστιανοσύνης στην Ανατολή κατά των απίστων και έσωσε πολλές φορές την Ευρώπη με τη στρατιωτική αξία του. Υπήρξε ενάντια στους βαρβάρους κέντρο ενός αξιοθαύμαστου πολιτισμού…» έγραψε (μεταξύ πολλών άλλων βεβαίως…) ο κορυφαίος Γάλλος ιστορικός Κάρολος Ντηλ προλογίζοντας το μνημειώδες έργο του «Ιστορία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας». Φωτ. A.P. /Sang Tan

Αθηνά A. ∆ημοπούλου
Αν. καθηγήτρια Ιστορίας του Δικαίου
Μέλος Επιτροπής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων ΕΚΠΑ

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT