Περί ηθικής και πολιτικής

Κύριε διευθυντά

Εξ αφορμής της πρόσφατης εκδημίας του Χένρι Κίσινγκερ αναβίωσε στη σκέψη πολλών το παλαιό ερώτημα ή δίλημμα: Μπορεί να είναι ηθική η πολιτική σ’ έναν κόσμο ανθρώπων (ή και «δαιμόνων») και όχι αγγέλων; Με την απάντηση να δίνεται ευχερώς προς την αποφατική κατεύθυνση: όχι, δεν μπορεί να είναι ηθική η πολιτική σ’ έναν τέτοιο κόσμο, τον κόσμο της πραγματικότητας και όχι των ιδεών.

Καλύτερα, λοιπόν, να διακριθούν και να χωριστούν η πολιτική από την ηθική· άλλο το ένα και άλλο το άλλο. Η ηθική ας αφεθεί στους ιερείς και τους διανοουμένους και η πολιτική στους υπεύθυνους διαχειριστές των δημοσίων υποθέσεων, που είναι ρεαλιστές και όχι αιθεροβάμονες ιδεαλιστές.

Αυτά περίπου πρέσβευε ο Kίσινγκερ και πίσω από αυτόν ο Μακιαβέλι, αλλά ακόμη βαθύτερα ο σοφιστής Θρασύμαχος της πλατωνικής Πολιτείας, την επιχειρηματολογία του οποίου αντέκρουσε ο Σωκράτης (και ο Πλάτων).

Προκειμένου, ωστόσο, να αχθεί κανείς σε ασφαλέστερα συμπεράσματα και να αποκτήσει πληρέστερη αντίληψη των διακυβεύσεων, θα πρέπει μάλλον να αντιστραφεί το ερώτημα ως εξής: «Είναι ανήθικη η πολιτική;» («Is Politics Immoral?»).

Γίνεται αυτό ανεκτό; Μπορεί το κράτος να είναι άδικο; Ιδίως σε μια δημοκρατία; Γιατί, εκτός από τη «ρεαλιστική πολιτική» (Realpolitik), έχει σημασία και το «κράτος δικαίου» (Rechtsstaat, Rule of Law). Εις τα καθ’ ημάς δε η «αρχή του κοινωνικού κράτους δικαίου» αποτελεί και σαφή συνταγματική επιταγή (μεταξύ άλλων στη διάταξη του άρθρου 25).

Εν τέλει, αν η ουσία της ηθικής είναι η δικαιοσύνη, πώς μπορεί αυτή να μην επηρεάζει και την πολιτική;

*Ομότιμος Καθηγητής ΕΚΠΑ

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT