Πανεπιστημιακός ανορθολογισμός

Kύριε διευθυντά

Αναμφισβήτητα, η χώρα μας διέρχεται περίοδο γενικευμένης ανασφάλειας σε πολλούς τομείς, με αποτέλεσμα να οδηγούμαστε σε πνευματική παρακμή, αλλά κυρίως σε μια επικίνδυνη ψυχοπαθολογική συμπεριφορά. Αναγνωρίζω μια ειλικρινή και εύλογη προσπάθεια της σημερινής κυβερνήσεως να αναθεωρήσει τον δημόσιο τομέα στο πλαίσιο της Ενωμένης Ευρώπης, αλλά οι «θεσμοθετημένες συντεχνίες», η παράλογη νομοθεσία που ισχύει σε πολλούς τομείς, καθώς και τα διαπλεκόμενα αντιμετωπίζονται μόνον με επιστημονικά εδραιωμένες μεθοδολογίες και επαληθευμένες προσεγγίσεις.

Ωστόσο, ούτε η πολιτική ούτε οι πολιτικοί αξιοποιούν την επιστημονική ορθολογική σκέψη.

Ο χώρος της παιδείας αποτελεί «λαμπρό» παράδειγμα διαπλοκής, παραλογίας και εσκεμμένης παρερμηνείας της ούτως ή άλλως πολλάκις «ηλίθιας» νομοθεσίας, την οποία η σημερινή κυβέρνηση καταβάλλει προσπάθειες να καταπολεμήσει. Ως προς την αναχρονιστική νομοθεσία, θα αναφερθώ στην περίπτωση των προπτυχιακών σπουδών, όπου η παρακολούθηση των διαλέξεων των καθηγητών δεν είναι υποχρεωτική αλλά τα φροντιστήρια, τα οποία παραδίδονται συνήθως από υποψήφιους διδάκτορες, είναι υποχρεωτικά και βέβαια, οι παρουσίες δεν τηρούνται ούτως ή άλλως. Παράλληλα, οι πενταετείς προπτυχιακές σπουδές με πληθώρα μαθημάτων, πολλά από τα οποία δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με τον κορμό τής δήθεν ειδικότητας, με παράλογες επικαλύψεις κ.λπ., θα έπρεπε να είναι τριετείς.

Τέλος, οι μεταπτυχιακές σπουδές έχουν καταντήσει «μίνι προπτυχιακές σπουδές» καθότι ο φοιτητής καλείται να παρακολουθήσει συνήθως από 17 έως και 30 μαθήματα για την απόκτηση του μεταπτυχιακού διπλώματος επιπέδου Master, με αποτέλεσμα να μην εξειδικεύεται αλλά να γίνεται ο κύριος ή η κυρία του «λίγο απ’ όλα». Σημειώστε ότι ένα τυπικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών στην Αγγλία περιλαμβάνει περίπου 6 μαθήματα. Την ευθύνη βεβαίως φέρουμε εμείς οι καθηγητές πανεπιστημίου αλλά και η αναχρονιστική νομοθεσία που υποχρεώνει τα υπό εξέλιξη μέλη ∆ΕΠ (∆ιδακτικό και Επιστημονικό Προσωπικό, π.χ. επίκουρο και αναπληρωτή καθηγητή) να έχουν διδάξει σε μεταπτυχιακό επίπεδο προτού εξελιχθούν, αντί να τους υποχρεώνει να έχουν εποπτεύσει έρευνα για την απόκτηση διδακτορικού διπλώματος, και γενικώς να έχουν διακριθεί στον τομέα τους.

*Ομότιμος καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT