Κράτος – Εκκλησία και η θρησκεία

Κύριε διευθυντά

Στο «Υποβολείο» του της 10/3/2024 ο εκλεκτός συνεργάτης της «Καθημερινής» της Κυριακής κ. Βασίλης Αγγελικόπουλος διερωτάται μήπως η πρόσφατη απόφαση της ∆ΙΣ για τον «οίκοι» εορτασμό της Κυριακής της Ορθοδοξίας από την Εκκλησία της Ελλάδος και η απόρριψη της προσκλήσεως της Προεδρίας της ∆ημοκρατίας για την ειθισμένη κατ’ έτος σχετική δεξίωση «είναι μια μοναδική ευκαιρία. Να κάνουμε ένα ακόμη βήμα προόδου διαχωρίζοντας επιτέλους Πολιτεία και Εκκλησία».

Η ιδέα είναι λαμπρή, αλλά φοβούμαι ότι οι προοπτικές της είναι ισχνές.

Ενα πολυσυλλεκτικό κεντροδεξιό κόμμα σαν τη Ν.Δ. δεν μπορεί να απεμπολήσει την «εκκλησιαζόμενη» δεξιά πλευρά του και να διακόψει την αμφιλεγόμενη και ηθελημένα συγκεχυμένη σχέση με την Εκκλησία. Οπως το είχε χαρακτηρίσει εύστοχα και χαρακτηριστικά επιστολογράφος της «Καθημερινής», στο θέμα του πολιτικού «γάμου των ομοφύλων» η Εκκλησία υπεράσπιζε το copyright της επί του «γάμου». Στην ουσία ουδέν «καινόν» εθεσπίσθη, απλώς έγιναν τροποποιήσεις στα ισχύοντα. Ο πολιτικός γάμος εισήχθη από το 1982 (ν. 1250) και οι σχέσεις των ομόφυλων ζευγών ερρυθμίσθησαν από το 2015 (ν. 4385) με το «σύμφωνο συμβίωσης». Οι «συμβαλλόμενοι» στη σχέση Κράτους/Εκκλησίας αποδίδουν μεγάλη σημασία στο θέαμα και τις εντυπώσεις, όπως τις αντιλαμβάνονται, χωρίς να «ορρωδούν» προ ουδενός. «Απόδεξις ήδε».

Προ ετών θέλησα να δω το Σύνταγμά μας για κάποιο ζήτημα και βρέθηκα μπροστά στο ιλαροτραγικό και θεαματικό δείγμα της επιμιξίας Πολιτείας/Εκκλησίας. Στο Ελληνικό Σύνταγμα (ΦΕΚ 211 Α 24/12/2010) μετά την επικεφαλίδα «ΣYNΤAΓMA ΤHΣ ΕΛΛAΔAΣ» και πριν το κείμενό του εμφανίζεται η αφιέρωση; επίκληση; «Εις το όνομα της Aγίας και Oμοουσίου και Aδιαιρέτου Τριάδος». Τα άρθρα 1 και 2 του Συντάγματος αφορούν τη μορφή του πολιτεύματος. Η συνέχεια αφορά τις σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας. Στο άρθρο 3 ορίζεται όχι μόνο ότι «Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Aνατολικής Oρθόδοξης Εκκλησίας του Xριστού», αλλά και ότι «H Oρθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας … γνωρίζει κεφαλή της τον Kύριο ημών Iησού Xριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Mεγάλη Εκκλησία της Kωνσταντινούπολης … τηρεί απαρασάλευτα … τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις.

Είναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Iερά Σύνοδο … όπως ορίζει ο Kαταστατικός Xάρτης της Εκκλησίας, με τήρηση … του Πατριαρχικού Τόμου … και της Συνοδικής Πράξης …».

Ολα αυτά στο ισχύον Σύνταγμα της χώρας. Πιστεύω ότι η αμοιβαία εκμετάλλευση της συνδέσεως Κράτους/Εκκλησίας απομάκρυνε την Εκκλησία από τη θρησκεία υποκύπτοντας στο δέλεαρ της εξουσίας. Η πολιτική εξουσία, όλων των αποχρώσεων, θέλει να εκμεταλλευθεί ψηφοθηρικά την, κατά τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο, «Δεξιά του Κυρίου». Aν και όταν αλλάξουν αυτά, θα χωρισθεί η Πολιτεία από την Εκκλησία, προς αμοιβαίον όφελος. Γένοιτο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT