Η «εξομολόγηση» ενός παλαιού προσκυνητή

Η «εξομολόγηση» ενός παλαιού προσκυνητή

Κύριε διευθυντά

Με έκπληξη διαπίστωσα ότι η επιστολή μου της 13.3.2024 στην «Κ» έτυχε της προσοχής του σεβαστού Μητροπολίτου ∆ωδώνης και τον έβαλε στον κόπο να μου απαντήσει και να με νουθετήσει πατρικά, πατερικά και ειρωνικά («Κ», 21.3.2024). Πολύ σωστά και φωτισμένα μου υποδεικνύει ο πανιερώτατος να επισκεφθώ το Αγιον Ορος και το Βατοπαίδι, για να ωφεληθώ πολλαπλώς. Με παροτρύνει να ρωτήσω κάποιον πιστό, άρα εγώ είμαι άπιστος, για να μάθω για το πνευματικό και φιλανθρωπικό έργο της Μονής Βατοπαιδίου. Εχει τη γνώμη ότι δεν έχω επισκεφθεί ούτε μία μονή στον κόσμο, για να δω ότι υπάρχει παντού ένας χώρος με εικόνες, προϊόντα και ενθύμια προς πώληση.

Απαντώ χωρίς ίχνος αυτοπροβολής ή οίησης και ζητώντας ταπεινά συγγνώμη από τους αναγνώστες της «Κ» αλλά μόνο και μόνο διότι ο πανιερώτατος ασκεί κριτική σε κάποιον χωρίς να έχει αντικειμενικά στοιχεία.

Εχοντας μεταβεί στο περιβόλι της Παναγιάς, από το 1997 έως το 2017, 46 φορές (τα διαμονητήρια στη διάθεσή του…) πάντα ως ταπεινός προσκυνητής και όχι ως επισκέπτης και έχοντας εμπειρία από εκατοντάδες συνομιλίες με καθηγουμένους, ιερομονάχους και μοναχούς, από συμμετοχή σε πάμπολλες θρησκευτικές εκδηλώσεις (Θείες λειτουργίες, ακολουθίες, λιτανείες Θείων εικόνων, κουρά μοναχού, εξόδιο ακολουθία και ταφή καθηγουμένου, εκλογή και ενθρόνιση καθηγουμένου, αγρυπνίες κ.ά.), αλλά και από τη μελέτη δεκάδων βιβλίων και κειμένων για το Αγιον Ορος και για φωτισμένους Αγιορείτες Πατέρες, γνωρίζω πολύ καλά την πνευματικότητά του και την υπερχιλιετή προσφορά του στην Ορθοδοξία, στη διατήρηση της πίστης μας στην παράδοση, στον πολιτισμό και στην πατρίδα μας και δεν έχω ανάγκη να ρωτήσω κάποιον πιστό για να μάθω.

Εχοντας εμπειρία από προσκυνήματα σε δεκάδες μονές και κελιά στο Αγιον Ορος, μεταξύ των οποίων και στην Ι.Μ. Βατοπαιδίου τον Απρίλιο του 2004, αλλά και σε όλη τη χώρα και όχι μόνο, γνωρίζω πολύ καλά για τα εκθετήρια/πωλητήρια των προϊόντων τους κ.λπ. και έχω προμηθευτεί εκατοντάδες από αυτά, συμβάλλοντας με τον οβολό μου στην οικονομική ενίσχυσή τους, που τόσο έχουν ανάγκη. Αυτά όμως δεν έχουν καμία σχέση με την αποστολή μηνυμάτων sms μέσα στη νύχτα για διαφήμιση του νέου e-shop της μονής και τις καταχωρίσεις και ιστοσελίδες στο ∆ιαδίκτυο.

Ο σκοπός πάντοτε μπορεί να είναι ο καλύτερος ή ο ευγενέστερος, αλλά αυτό που τον κρίνει είναι η μέθοδος και ο τρόπος με τον οποίο πραγματοποιείται.

Θα έπρεπε να είχε καταλάβει ο πανιερώτατος ότι εκείνο που με ξένισε και με ενόχλησε είναι ο προκλητικός τρόπος με τον οποίο διαφημίζονται και προωθούνται τα προϊόντα μιας αγιορείτικης μονής. Αυτό ήταν και το νόημα της επιστολής μου, η έκφραση δηλαδή αυτού του προβληματισμού και η επισήμανση, αν θέλετε, της υπέρβασης κάποιων ορίων και η παρέκκλιση από τον δρόμο της μοναχικής σεμνότητας και ταπεινότητας, τα οποία η προσωπική μου εμπειρία στο Αγιον Ορος με έχει κάνει να γνωρίζω, παρ’ όλη την αδυναμία μου.

Η εγκράτεια, η μετριοφροσύνη, η λιτότητα, η υποταγή, η σεμνότητα και η ταπείνωση είναι και πρέπει να παραμείνουν οι διαχρονικές αρχές και τα χαρακτηριστικά του Αγίου Ορους. Ο θαυμασμός σ’ αυτό το υπέροχο σύνολο, που λέγεται Αγιον Ορος, πρέπει να μείνει αναλλοίωτος και να μην κινδυνεύει από άστοχες ενέργειες στο πλαίσιο των προκλήσεων της εποχής και της τεχνολογικής εξέλιξης.

*Πλοίαρχος Π.Ν. ε.α.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT