Ο τουρισμός, το ΑΕΠ και η «συμβίωση»

Kύριε διευθυντά

Διανύουμε μια εποχή έντονου προβληματισμού σε ό,τι αφορά τον τουρισμό στην Ελλάδα. Κάποιοι ανησυχούν για την υπερφόρτωση του προορισμού τους, εκπέμποντας μηνύματα του τύπου «γεμίσαμε, δεν αντέχουμε άλλους», και κάποιοι άλλοι εφησυχάζουν, πιστεύοντας ότι κάτι θα «εισπράξουν» από το γενικότερο θετικό κλίμα, παραμένοντας άπραγοι.

Το σημερινό σημείωμά μου έχει σκοπό να αφυπνίσει και τις δύο πλευρές, δεδομένου ότι ουδείς μπορεί να θεωρεί ότι «έχει τους τουρίστες στο τσεπάκι του».

Αρκεί να κοιτάξουμε λίγο πέρα από το προφανές, για να αντιληφθούμε ότι μια χώρα όπως η Ελλάδα με ελλιπή παραγωγική βάση οφείλει να λάβει σοβαρά υπόψη της τη συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ της χώρας. Και όπως κάνει κάθε παραγωγική δραστηριότητα, θα πρέπει να αντιληφθεί ότι μαζί με τις προσελεύσεις των επισκεπτών πρέπει να μεριμνήσει για την ασφαλή και απρόσκοπτη υποδοχή και φιλοξενία τους. Αυτό σημαίνει να λάβει τα αναγκαία μέτρα ώστε κάτοικοι και επισκέπτες να συμβιώνουν ομαλά και να μη φτάσουμε στο φαινόμενο της Ισπανίας, που κυνηγάνε τους τουρίστες με τα νεροπίστολα για να τους διώξουν.

Και μπορεί οι Ισπανοί να έχουν αυτή την πολυτέλεια, εμείς οφείλουμε να κοιτάξουμε τον περίγυρό μας, που αρχίζει να γεμίζει από ανταγωνιστικούς «παίκτες», όπως η Αίγυπτος, η Κροατία, ακόμη και η Αλβανία.

Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, η Αίγυπτος στοχεύει μεσοπρόθεσμα να φτάσει στα 30 εκατομμύρια επισκέπτες, η Κροατία έφτασε το 2023 στα 20,6 εκατομμύρια, ενώ η Αλβανία έκανε ηχηρή την παρουσία της στις διεθνείς αγορές τα τελευταία χρόνια. Και ενώ οι Γερμανοί ετοιμάζονται και πάλι να επανακάμψουν στην Αίγυπτο, που διεκδικεί σημαντικό μερίδιο και από άλλους ταξιδιώτες χάρη σε μια μεγάλη εκστρατεία μάρκετινγκ παράλληλα με νέες επενδύσεις στις υποδομές και στον ξενοδοχειακό κλάδο, οι Αμερικανοί συνεχίζουν να επιλέγουν την Κροατία, με την πλειονότητα των τουριστών να προέρχεται από τη Γερμανία, την Ιταλία, τη Σλοβενία, την Αυστρία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία.

Την ίδια στιγμή, το βλέμμα των διεθνών αγορών είναι στραμμένο στην Αλβανία, που το 2023 κατέλαβε την 4η θέση παγκοσμίως για τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση των διεθνών τουριστικών αφίξεων, καταγράφοντας αύξηση 56%, σε σύγκριση με το 2019. Η γειτονική μας χώρα έφτασε μάλιστα να προσελκύει ακόμη και Ελληνες επισκέπτες, χάρη στις προσιτές τιμές αλλά και στην εγγύτητα με τη βόρεια Ελλάδα.

Ολα τα παραπάνω παρατίθενται ως τροφή για σκέψη όσων εδώ στην Ελλάδα φροντίζουν με τον τρόπο τους να εκπέμπουν αρνητικά μηνύματα, αναδεικνύοντας με τη βοήθεια και κάποιων μέσων ενημέρωσης κάθε τι στραβό που συμβαίνει στον τόπο τους. Και δεν είναι οι μόνοι. Υπάρχουν και άλλοι, που, αντί να δούνε σοβαρά το θέμα της τουριστικής ανάπτυξης και προβολής, εστιάζουν σε ενέργειες εσωτερικής κατανάλωσης χωρίς σκέψη, ουσία και προοπτική.

Η αλήθεια είναι ότι ο «ξερολισμός» περισσεύει στη χώρα μας. Και σε κάποιες περιπτώσεις «αγγίζει» και κάποιους που έχουν αναλάβει θέσεις ευθύνης σε τοπικό επίπεδο, αγνοώντας προφανώς ότι οι κίνδυνοι από τη γειτονιά μας καραδοκούν.

*Πρόεδρος MTC Group Consulting

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT