Μια πόλη πνιγμένη στα αυτοκίνητα

Κύριε διευθυντά

Με σειρά δημοσιευμάτων τους τελευταίους μήνες η «Καθημερινή» έχει αναδείξει τα σοβαρά προβλήματα του διαρκώς ολισθαίνοντος οικιστικού περιβάλλοντος της πρωτεύουσας. Για παράδειγμα, το άρθρο του Τάκη Θεοδωρόπουλου (13/7/2024) για το αίσχος των πεζοδρομίων και των διαβάσεων πεζών που τις περισσότερες φορές δεν υφίστανται από τα παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες. Παλαιότερο άρθρο της Ξένιας Κουναλάκη επισημαίνει πολύ σωστά ότι εστίαση και αυτοκίνητα κυβερνούν την πόλη (1/12/2022).

Ο Νίκος Βατόπουλος, βαθύς γνώστης του αθηναϊκού περιβάλλοντος, ματαίως προσπαθεί να ευαισθητοποιήσει τους κατέχοντας την εξουσία για τη συνεχιζόμενη απαξίωση του κτιριακού χώρου. Και άλλοι έγκριτοι δημοσιογράφοι όπως ο Γιάννης Ελαφρός, ο Γιώργος Λιάλιος, ο Δημήτρης Ρηγόπουλος και η Ιωάννα Φωτιάδη έχουν επισημάνει το πόσο δύσκολη έχει καταστεί για τους πολίτες αυτής της μεγαλούπολης η καθημερινή διαβίωση σε ένα εχθρικό για τον πεζό περιβάλλον.

Παράλληλα, η έλλειψη πρασίνου (η Αθήνα έχει τους μικρότερους ανοικτούς χώρους σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη και τις περισσότερες άλλες πρωτεύουσες παγκοσμίως), η διαχρονική άναρχη δόμηση και η απέχθεια του μέσου πολίτη για την καθαριότητα και διατήρηση του δημόσιου χώρου αλλά και η έλλειψη φροντίδας από τον δήμο και την πολιτεία, εντείνουν την υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Σύμφωνα με έρευνες των τελευταίων μηνών, η Αθήνα ως πόλη απωθεί παρά προσελκύει τον ξένο επισκέπτη. Γι’ αυτό εξάλλου ο μέσος όρος παραμονής των ξένων επισκεπτών στο «κλεινόν άστυ» δεν ξεπερνάει τις δύο ημέρες. Εξίσου απωθητική έχει καταστεί η πρωτεύουσα για τους μόνιμους κατοίκους της οι οποίοι και δεν έχουν πολλές διεξόδους διαφυγής.

Αυτό όμως που ουδείς τολμά να επισημάνει (φοβούμενος προφανώς το πολιτικό κόστος) και έχει άμεση σχέση με το υποβαθμισμένο περιβάλλον της Αθήνας, είναι ο απαράδεκτα υψηλός αριθμός αυτοκινήτων που κυκλοφορούν και ο μεγάλος κυβισμός ικανού μέρους αυτών. Εχει υπολογιστεί ότι βρίσκονται σε κυκλοφορία περί τα 2,5 εκατ. οχήματα (από τα 6,7 εκατ. που κυκλοφορούν σε όλη τη χώρα) σε μια πόλη 3,8 εκατ. ανθρώπων και μάλιστα με σοβαρό έλλειμμα αστυνόμευσης. Είναι σαφές και διά γυμνού οφθαλμού ότι υπάρχει υπερκορεσμός του στόλου των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων, και αυτό κατά την άποψή μας αποτελεί τη βασικότερη αιτία για τα σημερινά χάλια.

∆εν γνωρίζουμε τι προβλέπει το υπό μελέτη(;) Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο του ∆.Α. αλλά στις περισσότερες μεγάλες πρωτεύουσες της Ευρώπης υπάρχει σε ισχύ ηλεκτρονικός δακτύλιος όπου για να εισέλθει ένας μη μόνιμος κάτοικος οδηγός αυτοκινήτου στο κέντρο θα πρέπει να πληρώσει ένα όχι ευκαταφρόνητο ποσό (25-50 ευρώ την ημέρα). Ενα μέτρο που εάν εφαρμοστεί στην Αθήνα για έναν διευρυμένο δακτύλιο (όχι μόνο στο ιστορικό κέντρο) θα οδηγήσει σε μείωση κατά τουλάχιστον 30%-40% του αριθμού των κυκλοφορούντων Ι.Χ. Η Αθήνα, που είναι υπεροικοδομημένη με κακόγουστα ως επί το πλείστον κτίρια, μπορεί να μη γίνει ποτέ ωραιότερη μέσα από διάφορες φανταστικές και μη καλλωπιστικές δράσεις, όμως εάν μειωθεί ο αριθμός των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων και παράλληλα υπάρξει αποτελεσματική αστυνόμευση θα μπορέσει να γίνει πιο βιώσιμη για τους κατοίκους της και τους επισκέπτες της.

*Κάτοικος Αθηνών

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT