Όλοι προτιμούν, από τη φύση τους, να «ξοδεύουν» τόσες ώρες κάθε μέρα σε ένα περιβάλλον όπου «περνάνε καλά» αλλά, ειδικά όσον αφορά τους εργοδότες, «αυτό βγαίνει προς τα έξω»: έχει αποδειχθεί ότι οργανισμοί που εφαρμόζουν πρακτικές Best Workplaces παρουσιάζουν καλύτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά λειτουργίας (υψηλότερη ικανοποίηση και δέσμευση εργαζομένων, μεγαλύτερη διατήρηση εργαζομένων, αυξημένη ικανοποίηση πελατών) και καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα.
Βασικό συστατικό του μοντέλου Great Place to Work είναι η εμπιστοσύνη μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων. Κάτι τόσο απλό και ταυτόχρονα τόσο δύσκολο. Δύσκολο γιατί η εμπιστοσύνη δεν «αγοράζεται» αλλά δημιουργείται, αναπτύσσεται οργανικά ως αποτέλεσμα της ουσιαστικής σχέσης μεταξύ leader και follower. Πολλοί ρωτάνε «τι πρέπει να κάνουμε για να γίνουμε ένα Best Workplace»; Το «μυστικό» δεν είναι το «τι» αλλά το «πώς» θα εφαρμοστεί η κάθε πολιτική που θα αποφασιστεί σε οργανωσιακό επίπεδο.
Ανεξάρτητες έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι εργαζόμενοι σε περιβάλλοντα «υψηλής εμπιστοσύνης» είναι πιο παραγωγικοί, συνεργάζονται καλύτερα με τους συναδέλφους τους και παραμένουν περισσότερα χρόνια στον εργοδότητη. Οι ηγέτες φαίνονται να αντιλαμβάνονται τη σημασία της εμπιστοσύνης στο εργασιακό περιβάλλον, αλλά τι μπορούν να κάνουν για να την αναπτύξουν; Ορίστε μερικές ιδέες:
• Αναγνωρίστε την εξαιρετική προσπάθεια και τη συνεισφορά στην εταιρική επιτυχία: κάντε το αμέσως μετά την επιτυχία, δώστε την ευκαιρία στους συναδέλφους να προτείνουν και να επιβραβεύσουν συναδέλφους, κάντε το δημόσια, προσωπικά, μη αναμενόμενα και με απτό τρόπο.
• Θέστε «προκλητικούς» στόχους: ειδικά σε περιπτώσεις ομαδικής εργασίας, έρευνες έδειξαν ότι η συμπεριφορά των μελών της ομάδας συντονίζεται αυτόματα για την επίτευξη κοινών στόχων. Προσοχή όμως: μόνο αν αυτοί οι στόχοι είναι συγκεκριμένοι και η επίτευξή τους συνιστά «πρόκληση» για τα μέλη της ομάδας.
• Δώστε τους ελευθερία: ίσως το θεμέλιο της εμπιστοσύνης. Εφόσον οι άνθρωποι έχουν εκπαιδευτεί και γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν, και εφόσον υπάρχουν οι κατάλληλες υποστηρικτικές διαδικασίες λειτουργίας και ελέγχου, τότε απλώς αφήστε τους να κάνουν τη δουλειά τους. Έρευνες έδειξαν ότι η ελευθερία είναι το σημαντικότερο κίνητρο για τους εργαζομένους – σημαντικότερο ακόμη και από την αμοιβή!
• Αφήστε τους να διαμορφώσουν τη θέση εργασίας τους (καθήκοντα, αρμοδιότητες, έργα): είναι το λεγόμενο job crafting. Όταν οι εργαζόμενοι επιλέγουν οι ίδιοι με το τι θα ασχοληθούν, τότε δουλεύουν με όλο τους το είναι για να το πετύχουν. Μαζί με την ελευθερία, όμως, πάνε πάντα οι στόχοι και το accountability.
• Επικοινωνήστε ανοιχτά: η ενημέρωση είναι δύναμη. Έλλειψη πληροφόρησης για το μέλλον του οργανισμού δημιουργεί ανασφάλεια και άγχος. Η «ανοικτότητα» (openness) σε θέματα ενημέρωσης δημιουργεί εργαζόμενους-συμμέτοχους στην πορεία του οργανισμού. Αν ξέρουν «πού πηγαίνει» ο οργανισμός, και ακόμη περισσότερο αν μπορούν να επηρεάσουν με προτάσεις, ιδέες κ.λπ. αυτή την πορεία, οι εργαζόμενοι αισθάνονται συνυπεύθυνοι και προσπαθούν ακόμη περισσότερο για την επιτυχία.
• «Χτίστε» ανθρώπινες σχέσεις: οι άνθρωποι είμαστε κοινωνικά όντα, και αυτό που μας κάνει ανθρώπους είναι ακριβώς η σχέση μας με τους συνανθρώπους μας. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ομάδες προϊσταμένων οι οποίοι νοιάζονται για τους συνεργάτες τους όχι μόνο σε επαγγελματικό αλλά και σε προσωπικό επίπεδο παρουσιάζουν καλύτερα αποτελέσματα.
• Αναπτύξτε τους συνεργάτες σας: είναι γνωστή και γενικά αποδεκτή η αξία της εκπαίδευσης. Από μόνη της όμως η επαγγελματική εκπαίδευση, χωρίς τη γενικότερη προσωπική ανάπτυξη, είναι συνήθως αναποτελεσματική. Ο ηγέτης πρέπει να δημιουργεί ανθρώπους έτοιμους να βρουν και να εκμεταλευτούν την επόμενη πρόκληση στην καριέρα τους (εντός ή εκτός εταιρείας).
• Μη φοβάστε να δείξετε το ανθρώπινο πρόσωπό σας: όσο περισσότερο ο ηγέτης ζητάει τη βοήθεια των συνεργατών του, τόσο περισσότερο «ανεβαίνει» στα μάτια τους. Μη φοβάστε να δείξετε ανθρώπινες «αδυναμίες». Μη φοβάστε να πείτε «δεν έχω ιδέα», δεν είναι δείγμα ανικανότητας. Απεναντίας, σας κάνει να φαίνεστε «περισσότερο ηγέτης» στα μάτια τους αλλά δημιουργεί και το κατάλληλο περιβάλλον για να εργαστούν πιο παραγωγικά.
Σας θυμίζουν κάτι; Αν έχετε κάποια προηγούμενη επαφή με το μοντέλο Great Place to Work, τότε μάλλον ναι! Περιέχονται, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, στα συστατικά στοιχεία, τις περιοχές και τα κριτήρια του μοντέλου. Γιατί, θέλοντας και μη, ένα Best Workplace ξεκινάει από τον ηγέτη του!