Πολύωρη ήταν η χθεσινή συνεδρίαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ) του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) με σκοπό την οριστικοποίηση της εισήγησης που θα πραγματοποιηθεί προς την πολιτική ηγεσία για το πρόγραμμα της νέας φρεγάτας. Οι επιτελείς του Π.Ν. συζήτησαν επί μακρόν πάνω στη λίστα των επτά προτάσεων για το νέο πρόγραμμα των φρεγατών. Είχαν προηγηθεί συσκέψεις με τον υπουργό Εθνικής Αμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο τόσο χθες όσο και το βράδυ της Πέμπτης.
Σήμερα το πρωί η πολιτική και η στρατιωτική ηγεσία θα μεταβούν στο Μέγαρο Μαξίμου, όπου θα παρουσιάσουν στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη μια επιχειρησιακή αξιολόγηση των φρεγατών που έχουν προταθεί από επτά χώρες. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σε αντίθεση με την έως τώρα πρακτική, η επιχειρησιακή αξιολόγηση θα αφορά αποκλειστικά και μόνο τα νέα πλοία, δίχως τους υπόλοιπους παράγοντες, ανάμεσα στους οποίους είναι τα ναυπηγεία, τα πλοία που προσφέρονται ως ενδιάμεση λύση, η δυνατότητα διακυβερνητικής συμφωνίας (G to G). Μάλιστα, ιδιαίτερα ως προς το σκέλος των ναυπηγείων η κυβέρνηση έχει να λύσει ένα γρίφο δεκαετιών και η επιμονή –σε αυτή τη φάση– στο ζήτημα της συμπαραγωγής θα μπορούσε να τινάξει στον αέρα το πρόγραμμα των φρεγατών. Εξ ου και για το σύνολο των φρεγατών που προτείνονται προβλέπεται ότι τουλάχιστον η πρώτη θα ναυπηγηθεί εκτός Ελλάδας.
Συνοπτικά υπενθυμίζεται ότι το Π.Ν. αξιολογεί προτάσεις από ΗΠΑ (HFF, όπως έχει μετονομαστεί η ελληνική εκδοχή των MMSC), Γαλλία (FDI), Ολλανδία (S 11515), Ηνωμένο Βασίλειο (Arrowhead 140), Ιταλία (FREMM/Bergamini), Ισπανία (F-110) και Γερμανία (Α300). Είναι απολύτως σαφές ότι υπάρχουν προτιμήσεις τόσο ως προς το κύριο πλοίο το οποίο προσφέρεται από τις επτά χώρες όσο και για την ενδιάμεση λύση, που επίσης προτείνεται να διαχωριστεί από την κύρια. Εν ολίγοις δεν θα πρέπει να αποκλείεται η επιλογή νέων φρεγατών και ενδιάμεσης λύσης από δύο διαφορετικές χώρες. Είναι εξίσου σαφές ότι εντός του Π.Ν. υπάρχει ανησυχία και για το μέλλον του Στόλου μετά το 2030, γεγονός που σημαίνει πως όποια συμφωνία πραγματοποιηθεί θα πρέπει να έχει στρατηγικά χαρακτηριστικά αλλά και «παράθυρο» για την προμήθεια και άλλων πλοίων στο τέλος της δεκαετίας. Πρέπει να σημειωθεί ότι αυτά τα χαρακτηριστικά συγκεντρώνουν περισσότερες της μιας λύσεις.
Σημειώνεται, τέλος, ότι ακόμα και την τελευταία στιγμή εκπρόσωποι εταιρειών που ενδιαφέρονται να αναλάβουν το πρόγραμμα του Π.Ν. επισκέπτονται την Αθήνα. Σύμφωνα με το σχετικό δελτίο Τύπου, χθες βρέθηκε στην Αθήνα ο Ντέιβιντ Λόκγουντ, διευθύνων σύμβουλος της Babcock (βρετανική πρόταση). Ο κ. Λόκγουντ δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι «η πρότασή μας προς το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό παρέχει στο πρόγραμμα και ευρωπαϊκή τεχνογνωσία και εμπειρία μέσω των ευρωπαϊκών εταιρειών που συμμετέχουν. Οι συνεργάτες μας της Thales θα είναι υπεύθυνοι για το σύστημα διοίκησης μάχης των φρεγατών Arrowhead 140 και θα συμμετέχουν επίσης στον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ 200, ώστε να διασφαλιστεί η συνέχεια των συστημάτων του υπάρχοντος δυναμικού και των Arrowhead 140».