«Εάν αυτό το πρόγραμμα είναι πρακτικά εφικτό να υλοποιηθεί, μπορούν να αντιμετωπιστούν οι μεγάλες γεωλογικές απαιτήσεις και είναι ταυτόχρονα και οικονομικά βιώσιμο, υπάρχει η πολιτική βούληση υλοποίησής του», αναφέρει σε συνέντευξή του στην «Κ» ο Νίκος Αναστασιάδης, κληθείς να σχολιάσει τις τελευταίες τοποθετήσεις των ΗΠΑ, ότι ο EastΜed δεν είναι βιώσιμη και αποτελεσματική λύση. Ξεκαθαρίζει πως αν το σχέδιο δεν είναι εφικτό, ο ίδιος και οι συνεργάτες του είναι έτοιμοι να εξετάσουν υπαλλακτικές επιλογές, οι οποίες δεν θα πλήττουν τα συμφέροντα οποιουδήποτε.
– Πώς σχολιάζετε την τοποθέτηση των ΗΠΑ ότι ο EastΜed δεν είναι βιώσιμη και αποτελεσματική λύση;
– Δεν θα ήθελα σε καμία περίπτωση να σχολιάσω αναφορές που αποδίδονται σε ένα άτυπο έγγραφο. Ωστόσο σε σχέση με αυτό το πρόγραμμα, του αγωγού EastMed, μπορώ να σας απαντήσω ότι ευρίσκεται στο στάδιο των μελετών, τόσο των γεωφυσικών όσο και των μελετών βιωσιμότητας. Η δική μας θέση παραμένει σταθερή: Εάν αυτό το πρόγραμμα είναι πρακτικά εφικτό να υλοποιηθεί, μπορούν να αντιμετωπιστούν οι μεγάλες γεωλογικές απαιτήσεις και είναι ταυτόχρονα και οικονομικά βιώσιμο, υπάρχει η πολιτική βούληση υλοποίησης του. Γι’ αυτό άλλωστε και έχουμε υπογράψει τη σχετική διακρατική συμφωνία, η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, αποτελεί αφ’ εαυτής ένα κείμενο στήριξης των θέσεών μας έναντι των τουρκικών διεκδικήσεων στην κυπριακή ΑΟΖ.
– Αν το σχέδιο όμως δεν είναι εφικτό;
Η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει υιοθετήσει το έργο ως «κοινού ενδιαφέροντος» και έχει επενδύσει στις μελέτες που το αφορούν.
– Εάν το σχέδιο αυτό δεν είναι εφικτό, τότε είμαστε έτοιμοι με τους συνεργάτες μας να εξετάσουμε άλλες υπαλλακτικές επιλογές. Σε κάθε περίπτωση η μελέτη και άλλων επιλογών δεν θεωρώ ότι πλήττει τα συμφέροντα οποιουδήποτε από εμάς, φτάνει βεβαίως η λύση που θα επιλεγεί να σέβεται το διεθνές δίκαιο, κάτι το οποίο για όλους τους εμπλεκομένους είναι εκ των ων ουκ άνευ. Αυτή εξαρχής ήταν η θέση μας και αυτή παραμένει. Προσθέτω εδώ ότι η ίδια η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει υιοθετήσει το έργο αυτό ως «κοινού ενδιαφέροντος», και έχει επενδύσει στις μελέτες που το αφορούν. Την ίδια ώρα, να σας υπενθυμίσω ότι η Ε.Ε. μόλις πρόσφατα έχει αναγνωρίσει το φυσικό αέριο ως μεταβατικό καύσιμο προς την ενεργειακή πράσινη μετάβαση.
– Δεν θεωρείτε ότι με ανάλογες θέσεις υποβαθμίζεται ο ρόλος των τριμερών συναντήσεων;
– Οι τριμερείς συναντήσεις δεν έγιναν για να κατασκευαστεί ο EastMed. Γι’ αυτό άλλωστε και ανάλογες συναντήσεις έχουμε με όλες τις χώρες της περιοχής και του Αραβικού Κόλπου. Παρακολουθώ διάφορες αντιδράσεις και σχόλια και επισημαίνω ότι ο αγωγός αυτός είναι ένα μόνο μέρος των όσων αφορά η συνεργασία μας με τις χώρες της περιοχής και εν προκειμένω με την Ελλάδα και το Ισραήλ. Η συνεργασία αυτή εκτείνεται σε δεκάδες άλλους τομείς –οικονομία, επενδύσεις, τουρισμός, πράσινη ανάπτυξη, άμυνα, ασφάλεια κ.λπ.– και σε κάθε περίπτωση η πορεία του συγκεκριμένου προγράμματος δεν θα αλλάξει τις σχέσεις αυτές και το εύρος της στρατηγικής συνεργασίας που έχουμε αναπτύξει.
– Εχετε πει πως το σχέδιο για τον EastΜed είναι στο στάδιο της μελέτης. Αν κρίνουμε και από την τελευταία εξέλιξη ωστόσο, όταν το ερευνητικό πλοίο Nautical Geo το σταμάτησαν τα τουρκικά πλοία, θα μπορούσαμε να πούμε πως οι περιβόητες μελέτες αποτελούν υπεκφυγή…
– Σε καμία περίπτωση. Οι περιβόητες, όπως τις χαρακτηρίζετε, μελέτες είναι ένα πραγματικό γεγονός και όχι βέβαια υπεκφυγή. Το ότι αναφέρεστε στο Nautical Geo, και στις δραστηριότητές του το επιβεβαιώνει. Είναι μελέτες που, όπως είπα ξανά, εντάσσονται στο ευρωπαϊκό πλαίσιο για υλοποίηση του έργου που έχει χαρακτηριστεί «κοινού ενδιαφέροντος».