Σκηνικό πιθανής πολύμηνης κρίσης στην Ανατολική Μεσόγειο, με το βλέμμα στον επικείμενο συνδυασμό εκλογών σε Τουρκία και Ελλάδα, δημιουργεί η Αγκυρα, όπως φάνηκε από τις χθεσινές εξαγγελίες του υπουργού Ενέργειας Φατίχ Ντονμέζ, ο οποίος ανακοίνωσε την έξοδο του ερευνητικού πλοίου «Ορούτς Ρέις» στην Ανατολική Μεσόγειο. Υπενθυμίζεται ότι η «Κ» προϊδέασε για τους τουρκικούς σχεδιασμούς εξόδου του αναβαθμισμένου «Ορούτς Ρέις» στην Ανατολική Μεσόγειο το περασμένο Σάββατο, 17 Σεπτεμβρίου. Λίγο μετά τις χθεσινές δηλώσεις του κ. Ντονμέζ ακολούθησε και η έκδοση της πρώτης NAVTEX 896/22 με ισχύ από τις 25 Σεπτεμβρίου έως και τις 24 Μαρτίου 2023. Η περιοχή η οποία δεσμεύεται καλύπτει το μεγαλύτερο τμήμα του ανατολικού σκέλους του κόλπου της Αττάλειας, πολύ κοντά στο σημείο που ήδη πραγματοποιεί γεωτρήσεις το πλωτό γεωτρύπανο «Αμπντούλ Χαμίτ Χαν». Δεδομένων των τεχνικών αναβαθμίσεων που έχουν γίνει στο «Ορούτς Ρέις» δεν αποκλείεται η σάρωση της συγκεκριμένης περιοχής να ολοκληρωθεί αρκετά νωρίτερα από τα τέλη Μαρτίου. Οπως η «Κ» έχει ήδη γνωστοποιήσει, το «Ορούτς Ρέις» μπορεί πλέον να κάνει έρευνες σε πλάτος σχεδόν 4 χιλιομέτρων από το σκάφος (έκταση εμβέλειας των καλωδίων), ως εκ τούτου η περιοχή αυτή μπορεί να σαρωθεί πρακτικά σε χρόνο διπλάσιο απ’ ό,τι μέχρι σήμερα. Για τα τμήματα των περιοχών στον κόλπο της Αττάλειας και λίγο νοτιότερα, όπου ήδη έχουν διεξαχθεί έρευνες και πραγματοποιούνται γεωτρήσεις, υπάρχουν ενδείξεις συγκέντρωσης ποσοτήτων υδρογονανθράκων.
Στην Αθήνα η δραστηριοποίηση των Τούρκων με τα δύο συγκεκριμένα πλοία στην Ανατολική Μεσόγειο παρακολουθείται με προσοχή. Προς το παρόν φαίνεται ότι αποφεύγεται το χειρότερο δυνατό σενάριο που προέβλεπε την αποστολή του «Ορούτς Ρέις» σε περιοχές όπου δραστηριοποιήθηκε και το 2020, εντός δυνητικής ελληνικής υφαλοκρηπίδας, δίχως να κάνει τρισδιάστατες έρευνες. Η περιοχή αυτή βρίσκεται στο νοητό τρίγωνο ανάμεσα σε Ρόδο, Καστελλόριζο και στο ανατολικότερο τμήμα της δυνητικής αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ) της Ελλάδας. Στις τουρκικές έρευνες η περιοχή αυτή ορίζεται ως «Demre», από την ομώνυμη πόλη στα δυτικά της Αττάλειας (ελληνιστί Μύρα Λυκίας). Σημειώνεται ότι ο όρος «δυνητική» χρησιμοποιείται διότι η Ελλάδα δεν έχει ανακηρύξει ΑΟΖ σε αυτήν την περιοχή.
Η Ελλάδα έως αυτή τη στιγμή στην Ανατολική Μεσόγειο έχει οριοθετήσει ΑΟΖ με την Αίγυπτο στο σημείο μεταξύ της νοτιοανατολικής Κρήτης μέχρι λίγο πριν τον 28ο μεσημβρινό, ο οποίος τέμνει τη Ρόδο κατά το ήμισυ. Το σενάριο της μετακίνησης προς αυτές τις περιοχές, μετά τα τέλη Μαρτίου και την ολοκλήρωση της τρέχουσας NAVTEX, παραμένει σοβαρό και από πολιτικής άποψης είναι το πλέον απευκταίο καθώς μπορεί να συμπίπτει και με την προεκλογική περίοδο στην Ελλάδα. Δεδομένου ότι τότε θα εισέρχεται σε τελική εκλογική ευθεία και η Τουρκία (προγραμματισμένες εκλογές τον Ιούνιο του 2023), γίνεται εύκολα αντιληπτό πως δημιουργείται ένα εκρηκτικό μείγμα.
Χθες, ο κ. Ντονμέζ δήλωνε μπροστά από το «Ορούτς Ρέις» ότι το πλοίο «είχε πραγματοποιήσει εργασίες για μεγάλο χρονικό διάστημα στην Ανατολική Μεσόγειο. Το φέραμε στο λιμάνι σύμφωνα με τις ανάγκες για να γίνουν κάποιες εργασίες εκσυγχρονισμού του εξοπλισμού και του λογισμικού». Επιπλέον, τόνισε ότι ανάλογες εργασίες εκσυγχρονισμού έχουν γίνει και στο έτερο ερευνητικό πλοίο «Μπαρμπαρός Χαϊρετίν Πασά».