Ευρωεκλογές: Με πόσα likes και views γεμίζουν οι κάλπες;

Ευρωεκλογές: Με πόσα likes και views γεμίζουν οι κάλπες;

Τα social media σε κάθε εκλογική περίοδο παίζουν πλέον όλο και πιο καθοριστικό ρόλο, καθώς οι πολιτικοί οργανισμοί και οι αρχηγοί των κομμάτων επικοινωνούν τα μηνύματά τους σε κοινά που δεν επιλέγουν τον παραδοσιακό τρόπο ενημέρωσης –τηλεόραση, εφημερίδες, ραδιόφωνο– και τα ερεθίσματα που παίρνουν είναι κυρίως από το κινητό τους.

7' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μια παράλληλη μάχη μεταξύ των πολιτικών αρχηγών βρίσκεται σε εξέλιξη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο ανταγωνισμός για views και likes μαίνεται ενόψει ευρωεκλογών. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αξιοποίησε το TikTok για να ενισχύσει την επιρροή του στους χρήστες νεότερης ηλικίας. Ο Στέφανος Κασσελάκης κατέστησε σαφές ότι τα social media θα είναι βασικό μέσο επικοινωνίας του με τους πολίτες. Εσχάτως και ο Νίκος Ανδρουλάκης ενισχύει την παρουσία του σε αυτά. 

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ
Πώς χρησιμοποιεί τα τέσσερα βασικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την εκστρατεία του

Του Σταύρου Παπαντωνίου

Τα social media σε κάθε εκλογική περίοδο παίζουν πλέον όλο και πιο καθοριστικό ρόλο, καθώς οι πολιτικοί οργανισμοί και οι αρχηγοί των κομμάτων επικοινωνούν τα μηνύματά τους σε κοινά που δεν επιλέγουν τον παραδοσιακό τρόπο ενημέρωσης –τηλεόραση, εφημερίδες, ραδιόφωνο– και τα ερεθίσματα που παίρνουν είναι κυρίως από το κινητό τους. Οι τελευταίες έρευνες δείχνουν άλλωστε πως οι μισοί χρήστες του Διαδικτύου χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την ενημέρωσή τους, ενώ για το 12% εξ αυτών τα κοινωνικά δίκτυα είναι η κύρια πηγή ενημέρωσης, ποσοστό που στις νεότερες ηλικίες 18-24 εκτοξεύεται κοντά στο 30%, ξεπερνώντας την τηλεόραση.

Φωτογραφίες με χαλαρή διάθεση στο Instagram, χιουμοριστικά βίντεο στο TikTok, θεσμικές αναρτήσεις στο Facebook και χρήση του X με φειδώ.

Ευρωεκλογές: Με πόσα likes και views γεμίζουν οι κάλπες;-1Το Facebook, παρά την κάμψη που έχει σημειώσει, καθώς αποτελεί το κοινωνικό δίκτυο των «γερόντων», εξακολουθεί να έχει μεγάλη απήχηση στους millenials και άνω. Ηλικίες που ενδιαφέρονται για την πολιτική και κατά κανόνα ψηφίζουν. Οι ηλικίες άλλωστε από 30-40 είναι οι πιο δύσκολες για τη Ν.Δ. –πιο δύσκολες από τις νεότερες–, καθώς αποτελούν τη γενιά της κρίσης. Ο πρωθυπουργός έχει 401.000 followers στο Facebook και είναι το μέσο που χρησιμοποιεί πιο «πολιτικά» από κάθε άλλο, καθώς αυτό έχει επιλέξει για την καθιερωμένη κυριακάτικη ανάρτησή του, που είναι αμιγώς πολιτική και αποτελεί ουσιαστικά την περίληψη του κυβερνητικού έργου.

Στο Χ, το πιο τοξικό, μακράν του δεύτερου, μέσο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει τους περισσότερους followers από κάθε άλλον πολιτικό αρχηγό, φτάνοντας τις 425.400. Χρησιμοποιείται με φειδώ από το Μέγαρο Μαξίμου, αναπαράγοντας κυρίως δράσεις και δηλώσεις και όχι πρωτογενές υλικό, καθώς το Χ (Twitter) από τη φύση του είναι μια πολιτική αρένα με χιλιάδες ψεύτικα προφίλ, που κυρίως επιχειρεί να δημιουργήσει αρνητικό κλίμα και όχι να προωθήσει έναν σοβαρό και ψύχραιμο διάλογο. Κάτι που δεν ταιριάζει στο προφίλ του κ. Μητσοτάκη.

Στο Instagram ο πρωθυπουργός έχει επίσης ένα πολύ μεγάλο λογαριασμό με 371.000 ακολούθους. Πρόκειται για μέσο που δεν προσφέρεται για πολιτική ανάλυση, αλλά έχει στο επίκεντρο την εικόνα. Ο πρωθυπουργός ανεβάζει συχνά φωτογραφίες με πιο χαλαρή διάθεση, όπως το ποδήλατο που έκανε με τη σύζυγό του ανήμερα το Πάσχα. Επίσης επιλέγει το Instagram για να κοινοποιήσει τις περιοδείες του και τις θεσμικές συναντήσεις του με πολλές back stage φωτογραφίες, ενημερώνοντας έτσι για τη δράση του ένα κοινό μικρότερης ηλικίας και πιο απολιτίκ, που παίρνει εικόνα του πρωθυπουργού με έμμεσο τρόπο.

Το TikTok έχει εξελιχθεί πλέον στον νέο «βασιλιά» της διαδικτυακής επικοινωνίας, καθώς λειτουργεί κυρίως με βίντεο. Παρά το γεγονός πως ο Στέφανος Κασσελάκης θεωρείται μετρ του είδους, ο πρωθυπουργός τον ξεπερνάει σε followers και σ’ αυτό το κοινωνικό δίκτυο, φτάνοντας τους 265.400, ένας αριθμός που είναι ο μεγαλύτερος για Ελληνα πολιτικό. Σημασία όμως εδώ δεν έχουν οι followers, αλλά κυρίως το πόσοι τελικά θα δουν το περιεχόμενο. Στο τελευταίο viral βίντεο του κ. Μητσοτάκη, όπου έκανε χιούμορ πως δεν είναι «γκαντέμης», καθώς είχε προβλέψει πως θα περάσουν στο Final Four της Ευρωλίγκα Παναθηναϊκός και Ολυμπιακός, οι προβολές σε ένα 24ωρο ξεπέρασαν το 1 εκατ. views, αριθμός πολύ μεγαλύτερος των ακολούθων του, που δείχνει τη διάδραση του μέσου. Υπάρχει άλλωστε βίντεο του πρωθυπουργού που έχει φτάσει και τα 2 εκατ. θεάσεις, αριθμός που ξεπερνάει κατά πολύ μια συνέντευξη στην τηλεόραση. Η χρήση του συγκεκριμένου μέσου γίνεται από τον πρωθυπουργό με επαγγελματικό τρόπο, με τη στενή συνεργάτιδά του Κύρα Κάπη, η οποία έχει την ευθύνη και του συγκεκριμένου μέσου αλλά και συνολικά των social media, να έχει βραβευτεί για τον τρόπο δημιουργίας περιεχομένου. Στα βίντεο πάντως ο πρωθυπουργός περνάει πάντα πολιτικά μηνύματα, αυξάνοντας την επιρροή του στις ηλικίες 18-24, που είναι η πλειονότητα των χρηστών του ΤikΤok.

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΑΣΣΕΛΑΚΗΣ
Διεκδίκηση των πρωτείων

Του Αντώνη Αντζολέτου

Τον Δεκέμβριο ο Στέφανος Κασσελάκης γιόρτασε μέσω του Instagram τα γενέθλια της σκυλίτσας του, Φάρλι, με μια τούρτα με τέσσερα κεράκια, κάνοντας σαφές πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα αποτελέσουν ένα βασικό εργαλείο της επικοινωνίας του με τον κόσμο. Από την πρώτη στιγμή έδειξε πως θα επενδύσει σε νέους τρόπους επαφής, καθώς στον ΣΥΡΙΖΑ είχαν πάρει τα μηνύματα από την επιτυχημένη προεκλογική καμπάνια του πρωθυπουργού στο Tik Tok το περασμένο καλοκαίρι.

Εχει διπλασιάσει τους ακολούθους του στο TikTok μέσα σε λίγους μήνες – Επικεντρώνεται στο Instagram, που κατά πολλούς τον ανέδειξε σε αρχηγό του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο Κωνσταντίνος Μαρκέτος και η Ντίνα Μουτζουρούλια, που ανήκαν στη web team του Αλέξη Τσίπρα, συνεχίζουν να είναι οι υπεύθυνοι για τα social media, με τον ίδιο τον πρόεδρο να παίρνει συχνά το πληκτρολόγιο στα χέρια, καθώς γνωρίζει άριστα τη χρήση τους.

Το δυναμικό κοινό

Ευρωεκλογές: Με πόσα likes και views γεμίζουν οι κάλπες;-2O πρώην «βασιλιάς» των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, το Facebook, απευθύνεται πλέον σε μεγαλύτερες ηλικίες. Εκεί που ο ΣΥΡΙΖΑ δεν τα πηγαίνει και τόσο καλά. Πέρυσι τον Δεκέμβριο ο Στέφανος Κασσελάκης αριθμούσε περίπου 37.000 ακολούθους, ενώ σήμερα είναι πάνω από 56.000. Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχει επιλέξει όλες τις παρεμβάσεις του να τις ανεβάζει και στο Facebook, γνωρίζοντας την απήχηση του μέσου στις ηλικίες 35-50 που έχουν παραμείνει πιστές στον παραδοσιακό ιντερνετικό τρόπο ενημέρωσης. Οι περιοδείες του, οι συνεντεύξεις, ακόμη και ανακοινώσεις της Κουμουνδούρου αναπαράγονται συνεχώς.

Το Χ είχε ανέκαθεν πιο δημοσιογραφικό περιεχόμενο, ωστόσο αποτελεί το μέσο που οι πιο «θερμόαιμοι» πολιτικοί επιλέγουν για να λύσουν τις μεταξύ τους διαφορές. Δεν φαίνεται να είναι το «αγαπημένο» μέσο του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς έχει αυξήσει τους followers του, σε σχέση με τέσσερις μήνες πριν, κατά μόλις 7.000 περίπου, φτάνοντας τους 60.805. Παρ’ όλα αυτά, η ροή της ενημέρωσής του είναι συνεχής.

To Instagram είναι αναμφισβήτητα ο πιο άμεσος τρόπος για τον Στέφανο Κασσελάκη να επικοινωνεί με το κοινό του, αλλά και να προσεγγίζει νέο κόσμο, με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη πλατφόρμα πλέον απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες. Κατά πολλούς ήταν το μέσο που τον έχρισε αρχηγό του ΣΥΡΙΖΑ τον περασμένο Σεπτέμβριο. Eχει πολλούς ακολούθους, 91.600, ενώ στα τέλη του χρόνου ανέρχονταν σε 67.100. Μέσω των stories ανεβάζει κάθε συνάντηση και στιχομυθία με πολίτες από τις περιοδείες του, φωτογραφίες σε πιο χαλαρές και καθημερινές στιγμές, ενώ πρόσφατα εγκαινίασε έναν νέο τρόπο επικοινωνίας απαντώντας σε ερωτήσεις πολιτών.

Πού δίνει έμφαση

Επικεντρώνοντας στα views των βίντεο και λιγότερο στους followers, ο Στέφανος Κασσελάκης επιχειρεί το τελευταίο διάστημα να πάρει τα πρωτεία από τον πρωθυπουργό.

Μέσω του TikTok συνομιλεί με τις νέες ηλικίες. Μόνο η προετοιμασία του για να παρουσιαστεί στον στρατό είχε φτάσει τα 3,4 εκατ. προβολές, ενώ το «κομματόσκυλο Φάρλι» το 1,4 εκατ. Εχει σχεδόν διπλασιάσει τους ακολούθους του στη συγκεκριμένη πλατφόρμα σε σχέση με τον Δεκέμβριο, φτάνοντας τους 123.400.

ΝΙΚΟΣ ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ
Προσέγγιση νεανικών κοινών

Της Δώρας Αντωνίου

Για τη Χαριλάου Τρικούπη και τον Νίκο Ανδρουλάκη τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι το πεδίο όπου εξελίσσεται μια παράλληλη προεκλογική εκστρατεία στην τελική ευθεία για τις ευρωεκλογές. Αν και στο επιτελείο του προέδρου του ΠΑΣΟΚ αναγνωρίζουν ότι η προσωπική επικοινωνία και επαφή με τη βάση παραμένουν η πιο ισχυρή διαδικασία αλληλεπίδρασης με τους πολίτες, θεωρούν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλείο «πολλαπλασιασμού» του μηνύματος, που δίνει τη δυνατότητα να φτάνουν οι προτάσεις του κόμματος σε ένα πολύ ευρύ ακροατήριο. Παράλληλα, από το επιτελείο του Νίκου Ανδρουλάκη δεν αγνοείται το στοιχείο ότι η συγκεκριμένη μέθοδος επικοινωνίας αγγίζει και ένα κοινό, κυρίως νεότερης ηλικίας, που δεν είναι εύκολο να προσεγγιστεί με τις παραδοσιακές μεθόδους πολιτικής επικοινωνίας.

Στο TikTok είναι νέος χρήστης, καθώς απέκτησε λογαριασμό το 2022 και πλεόν έχει ενισχύσει την παρουσία του, ενώ στο Facebook κάνει σταθερές αναρτήσεις.

Ευρωεκλογές: Με πόσα likes και views γεμίζουν οι κάλπες;-3Ο Νίκος Ανδρουλάκης διατηρεί λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήδη από την περίοδο που ήταν ευρωβουλευτής. Στο ΠΑΣΟΚ επενδύουν σημαντικά στις δυνατότητες που δίνει η προώθηση των πολιτικών προτάσεων του κόμματος μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα αξιοποιούν συστηματικά. Ο πρόεδρος του κόμματος έχει λογαριασμό στο Χ όπου κυρίως σχολιάζει ζητήματα της τρέχουσας επικαιρότητας ή «ανεβάζει» συνδέσμους για πρωτοβουλίες του κόμματος, παρεμβάσεις, δραστηριότητα. Επιπλέον, συχνά αξιοποιεί το συγκεκριμένο μέσο για να σχολιάσει προβλήματα που εντοπίζει σε περιοδείες, επισκέψεις, συνομιλίες με πολίτες. Οι ακόλουθοί του στο Χ είναι 35.200.

Τον μεγαλύτερο αριθμό ακολούθων, περίπου 64.000, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ συγκεντρώνει το Facebook. Κι εκεί έχει σταθερή παρουσία με αναρτήσεις για όλα τα ζητήματα τρέχουσας επικαιρότητας, βίντεο και εικόνες από περιοδείες, ομιλίες, δραστηριότητα στη Βουλή, κ.λπ.

Στο Instagram, όπου τον ακολουθούν 26.300 άτομα, ο κ. Ανδρουλάκης αξιοποιεί κυρίως τη δύναμη της εικόνας με βίντεο τόσο από εκδηλώσεις, ομιλίες, κ.λπ., όσο και με παρασκηνιακές λεπτομέρειες από επισκέψεις και συναντήσεις.

Στο TikTok ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ είναι σχετικά νέος χρήστης, καθώς απέκτησε λογαριασμό το 2022. Από το επιτελείο του αναγνωρίζουν ότι το συγκεκριμένο μέσο έχει αποκτήσει ισχυρή επιδραστικότητα και μεγάλη διείσδυση στο κοινό, που δείχνει να απομακρύνεται από τις παραδοσιακές μορφές επικοινωνίας. Το τελευταίο διάστημα ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ έχει ενισχύσει την παρουσία του στο TikTok, ανεβάζοντας βιντεάκια που έχουν χιουμοριστικό περιεχόμενο, διεκδικώντας κι αυτός την προσοχή των χρηστών του μέσου και αξιοποιώντας τις δυνατότητες που αυτό παρέχει.

Στη Χαριλάου Τρικούπη, πάντως, αναγνωρίζουν ότι είναι σημαντικό να κερδίσει κάποιος την προσοχή των πολιτών με ευφάνταστο τρόπο και τα σωστά μηνύματα. Αναφέρουν, ενδεικτικά, ότι η καμπάνια που έκαναν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την εικονική πραγματικότητα που η κυβέρνηση παρουσιάζει, είχε περισσότερες από 400.000 θεάσεις. Ο Νίκος Ανδρουλάκης, μόνο κατά τη διάρκεια της περιοδείας του στην Κρήτη τις προηγούμενες ημέρες, έκανε 3-4 ποστ καθημερινά και 10 stories.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT