Τέσσερα εξοπλιστικά έλαβαν το «πράσινο φως» της Βουλής

Τέσσερα εξοπλιστικά έλαβαν το «πράσινο φως» της Βουλής

Τα F-35, η συμμετοχή στο Constellation, τα UAV για τις φρεγάτες FDI και η γενική επιθεώρηση μηχανών στις πυραυλακάτους ΛΑΣΚΟΣ και ΚΑΒΑΛΟΥΔΗΣ πήραν την έγκριση της επιτροπής. Επόμενη «στάση» η συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ

3' 21" χρόνος ανάγνωσης

Το «πράσινο φως» για τέσσερα εξοπλιστικά προγράμματα που αφορούν στην Πολεμική Αεροπορία και το Πολεμικό Ναυτικό άναψε η επιτροπή εξοπλιστικών της Βουλής, μετά την ενημέρωση από τον υπουργό Εθνικής Αμυνας, Νίκο Δένδια.

Η προμήθεια των μαχητικών 5ης γενιάς F-35, η συμμετοχή στο πρόγραμμα της νέας γενιάς φρεγατών του αμερικανικού ναυτικού κλάσης Constellation, η αγορά τεσσάρων UAV για τις φρεγάτες FDI και η γενική επιθεώρηση μηχανών στις πυραυλακάτους ΛΑΣΚΟΣ και ΚΑΒΑΛΟΥΔΗΣ πήραν την έγκριση της επιτροπής και πλέον αναμένουν τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, η οποία δεν αποκλείεται να γίνει διά περιφοράς. Στη συνέχεια, θα ανατεθεί στη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και Επενδύσεων η συμβασιοποίηση των προγραμμάτων.

Προμήθεια F-35

H επιτροπή εξοπλιστικών ενέκρινε νωρίτερα την προμήθεια της πρώτης Μοίρας F-35 της Πολεμικής Αεροπορίας. Το κόστος για 20 αεροσκάφη της έκδοσης Block 4 ανέρχεται, σύμφωνα με πληροφορίες, σε 3,47 δισεκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνει, εκτός από τα μαχητικά, την τεχνική υποστήριξη για τέσσερα έτη, την εκπαίδευση ιπταμένων και τεχνικών, δύο επιπλέον κινητήρες και τέσσερις εξομοιωτές οι οποίοι θα τοποθετηθούν στην 117 Πτέρυγα Μάχης της Ανδραβίδας, που θα αποτελεί τη βάση των ελληνικών F-35.

Τις δαπάνες για την κατασκευή των υποδομών ασφαλείας και των έργων αναβάθμισης της Ανδραβίδας, ώστε το στρατιωτικό αεροδρόμιο να μπορεί να υποστηρίξει τα νέα μαχητικά, θα τις αναλάβει η Πολεμική Αεροπορία. Η Αθήνα διατηρεί την option για την παραγγελία ακόμη 20 F-35, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» δεν προγραμματίζεται να την ασκήσει πριν από το 2030.

Μετά την υπογραφή της επιστολής αποδοχής (LOA) από τη ΓΔΑΕΕ, η αμερικανική κυβέρνηση θα υπογράψει το σχετικό συμβόλαιο με την κατασκευάστρια Lockheed Martin, ώστε εντός τον επόμενων μηνών να δεσμευθούν οι θέσεις των αεροπλάνων στη γραμμή παραγωγής της εταιρείας.

Το «roll out» του πρώτου ελληνικού F-35 αναμένεται στα τέλη του 2027 και το 2028 τουλάχιστον τέσσερα αεροπλάνα θα αποδοθούν στην Πολεμική Αεροπορία. Στην Ελλάδα, ωστόσο, δεν αναμένονται πριν από το 2030 καθώς η βασική εκπαίδευση των χειριστών, οι οποίοι θα γίνουν με τη σειρά τους εκπαιδευτές, θα πραγματοποιηθεί επί αμερικανικού εδάφους.

Στον «αστερισμό» των Constellation

Η επιτροπή της Βουλής ενέκρινε τη συμμετοχή της Ελλάδας στη σχεδίαση των αμερικανικών φρεγατών Constellation. Πρόκειται για ένα φιλόδοξο πρότζεκτ, το οποίο προς το παρόν αντιμετωπίζει προβλήματα και καθυστερήσεις, με τη ναυπήγηση του πρώτου πλοίου της κλάσης να αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2029. Το κόστος για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα δεν αναμένεται να ξεπεράσει κατά πολύ τα δύο εκατομμύρια ευρώ και θα δώσει τη δυνατότητα στο Πολεμικό Ναυτικό να κάνει τις δικές του παρεμβάσεις στη σχεδίαση ενός πλοίου που μπορεί να αποτελεί την επόμενη κύρια μονάδα κρούσης του Στόλου, μετά τις φρεγάτες «Belharra».

Αν και πρέπει να ξεπεραστούν αρκετά νομικά εμπόδια, η Αθήνα θέλει να κρατήσει «ζεστό» το θέμα της συμμετοχής στο αμερικανικό πρότζεκτ, προσβλέποντας ακόμη και στη διεκδίκηση βιομηχανικής συμμετοχής, αν και για κάτι τέτοιο απαιτούνται μεγάλης κλίμακας επενδύσεις στα ελληνικά ναυπηγεία.

Μη επανδρωμένα ελικόπτερα

Η επιτροπή εξοπλιστικών άνοιξε τον δρόμο και για την προμήθεια τεσσάρων μη επανδρωμένων ελικοπτέρων Camcopter S-100, τα οποία θα επιχειρούν από το κατάστρωμα των νέων φρεγατών FDI. Το κόστος για την προμήθεια των UAVs αναμένεται να αγγίξει τα 40 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το όφελος θα είναι πολλαπλό αφού μπορούν να αναλάβουν αποστολές επιτήρησης, αναγνώρισης ακόμη και στοχοποίησης απειλών.

Τα Camcopter αποτελούν μια δοκιμασμένη λύση για ναυτικές δυνάμεις όπως η Ιταλία, η Μ. Βρετανία και η Αυστραλία. Εμπειρία από τη χρήση των συγκεκριμένων drones έχει και το Πολεμικό Ναυτικό που είχε προχωρήσει σε εν πλω δοκιμές από το ελικοδρόμιο της φρεγάτας ΑΙΓΑΙΟΝ. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή τους, τα S-100 έχουν τη δυνατότητα πτήσης για 10 ώρες σε βάθος 200 χιλιομέτρων από τον σταθμό ελέγχου τους και μπορούν να μεταφέρουν φορτίο 50 κιλών. Δοκιμές έχουν γίνει και με οπλισμένες εκδόσεις. Η χρήση τους θα ελαφρύνει το έργο των πληρωμάτων των οργανικών ελικοπτέρων των Belharra, που θα είναι εξοπλισμένες με τα ανθυποβρυχιακά MH-60 Romeo.

Η επιτροπή ενέκρινε ακόμη τη γενική επιθεώρηση των μηχανών δύο Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνομένων Βλημάτων του στόλου τύπου La Combattante, των πυραυλακάτων ΛΑΣΚΟΣ και ΚΑΒΑΛΟΥΔΗΣ. Το κονδύλι που έχει προϋπολογιστεί για το έργο, ανέρχεται, σύμφωνα με πληροφορίες, σε 16 εκατομμύρια ευρώ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT