Ελληνοτουρκικά: Το παρασκήνιο και τα «απόνερα» της έντασης στην Κάσο

Ελληνοτουρκικά: Το παρασκήνιο και τα «απόνερα» της έντασης στην Κάσο

Η Αγκυρα επανέφερε τις θέσεις της για την τουρκική υφαλοκρηπίδα

2' 1" χρόνος ανάγνωσης

Τη σοβαρότητα της κατάστασης που εκτυλίχθηκε στα νότια Κάσου και Καρπάθου κατά το προηγούμενο 48ωρο, με τη συγκέντρωση στολίσκου τουρκικών πολεμικών, που είχε στόχο να αναδείξει την πάγια άποψη της Αγκυρας ότι έξι μίλια νότια των νησιών ξεκινάει η υφαλοκρηπίδα της Τουρκίας, αναδεικνύει η ένταση των διπλωματικών προσπαθειών προκειμένου η κρίση να εκτονωθεί.

Σε όλα τα πιθανά επίπεδα έγιναν επανειλημμένες επικοινωνίες ανάμεσα στην Αθήνα και την Αγκυρα, με τους υπουργούς Εξωτερικών Γιώργο Γεραπετρίτη και Χακάν Φιντάν να μιλούν στο τηλέφωνο αρκετές φορές, προκειμένου να αποφευχθεί η περαιτέρω κλιμάκωση.

Υπενθυμίζεται ότι το υπό ιταλική σημαία πλοίο «Ievoli Relume» δέχθηκε την πρώτη δι’ ασυρμάτου ειδοποίηση ότι βρίσκεται σε τουρκική υφαλοκρηπίδα, ενώ έπλεε λίγες δεκάδες μέτρα από τα 6 ναυτικά μίλια που αποτελούν και την αιγιαλίτιδα ζώνη της Κάσου και της Καρπάθου.

Το ιταλικό ερευνητικό πλοίο ολοκλήρωσε τις εργασίες του στο τμήμα των διεθνών υδάτων εντός της ελληνικής ΑΟΖ και έπλευσε στο λιμάνι του Ηρακλείου.

Τελικά, όπως έκαναν χθες γνωστό διπλωματικές πηγές, το ερευνητικό πλοίο ολοκλήρωσε τις εργασίες του στο τμήμα των διεθνών υδάτων, εντός της ελληνικής ΑΟΖ (την οποία η τουρκική ναυτική παρουσία αμφισβήτησε στο πεδίο) τα ξημερώματα στις 03.40 και στη συνέχεια έπλευσε στο λιμάνι του Ηρακλείου. Κατά τις ίδιες πηγές, το πλοίο διένυσε όλη την απόσταση από τα όρια των 6 ν.μ. της Κάσου έως τα 6 ν.μ. της Καρπάθου και επέστρεψε, καθώς απαιτείται να σαρωθεί δύο φορές η διαδρομή, κάτι που σημαίνει ότι δεν θα χρειαστεί να περάσει εκ νέου από το σημείο αυτό.

Το γεγονός ότι το ιταλικής σημαίας πλοίο ολοκλήρωσε τις εργασίες του πριν από το πέρας της σχετικής NAVTEX του σταθμού Ηρακλείου της Υδρογραφικής Υπηρεσίας (718/24), περιγράφεται από αρμόδιες πηγές ως αναμενόμενο, καθώς οι αναγραφόμενες ώρες δεν εξαντλούνται πάντα.

Σε κάθε περίπτωση, είναι απολύτως σαφές ότι η αποχώρηση του πλοίου έγινε ενώ είχαν ολοκληρωθεί οι πολύωρες διπλωματικές επικοινωνίες ανάμεσα σε Αθήνα και Αγκυρα και ενώ η τουρκική πλευρά είχε εκδώσει αποβραδίς (λίγο πριν από τα μεσάνυχτα χθες) δική της NAVTEX (σταθμός Αττάλειας τουρκικής υδρογραφικής υπηρεσίας), προφανώς προκειμένου να ισχυριστεί ότι οι έρευνες του ιταλικού πλοίου ολοκληρώθηκαν κατόπιν αδείας της Αγκυρας.

Με τη σοβαρή κλιμάκωση να έχει πλέον αποφευχθεί, όλοι οι αρμόδιοι παράγοντες στην Αθήνα κινούνται με βασικό στόχο να μη χαλάσει περαιτέρω η ατμόσφαιρα στα ελληνοτουρκικά, ενόψει και της συνάντησης των ηγετών στη Νέα Υόρκη τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, όπου ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν αναμένεται να διερευνήσουν σε ποιο σημείο μπορεί να φτάσει ο διάλογος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT