Συνέντευξη Αλεξάνταρ Νικολόσκι στην «Κ»: Θέλουμε στενότερη συνεργασία

Συνέντευξη Αλεξάνταρ Νικολόσκι στην «Κ»: Θέλουμε στενότερη συνεργασία

«Ο δρόμος μας για την Ε.Ε. είναι πολύ δύσκολος», δηλώνει στην «Κ» ο αναπληρωτής πρωθυπουργός και υπουργός Μεταφορών της Βόρειας Μακεδονίας, Αλεξάνταρ Νικολόσκι - Στα σκαριά η κατασκευή διασυνδετηρίου αγωγού φυσικού αερίου με την Ελλάδα

3' 48" χρόνος ανάγνωσης

«Είμαστε έτοιμοι να κατασκευάσουμε τον διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου με την Ελλάδα», δηλώνει ο αναπληρωτής πρωθυπουργός και υπουργός Μεταφορών της Βόρειας Μακεδονίας Αλεξάνταρ Νικολόσκι σε συνέντευξη στην «Κ».

Νωρίτερα αυτήν την εβδομάδα, ο κ. Νικολόσκι βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο του δεύτερου Southeast Europe Connectivity Forum, το οποίο διοργανώθηκε από την Tsomokos Communication με στρατηγικό εταίρο την ΟΛΘ Α.Ε. και είχε στόχο την περαιτέρω διασύνδεση μεταξύ των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης υπό το πρίσμα των μεταφορών και των επενδύσεων.

«Δυστυχώς, το φυσικό μας αέριο προέρχεται εξ ολοκλήρου από τη Ρωσία και, σε συνθήκες στρατιωτικής σύγκρουσης, πρέπει να μειώσουμε αυτή μας την εξάρτηση», τονίζει ο κ. Νικολόσκι. Η λύση για εναλλακτική παροχή αερίου στη χώρα είναι ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, αναφέρει. «Αποτελεί ένα τεράστιο πρότζεκτ που θα σημαίνει πολλά και για τις δύο χώρες, όπως και για μεγάλο μέρος των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών», σημειώνει ο ίδιος. Θεωρεί ότι είναι σημαντικό έργο για τις κυβερνήσεις τόσο της Βόρειας Μακεδονίας όσο και της Ελλάδας – «ο μόνος τρόπος να προοδεύσουμε είναι με τη δημιουργία κοινών πρότζεκτ που θα φέρουν τις δύο χώρες ακόμα πιο κοντά», τονίζει στην «Κ».

Ταυτόχρονα, απαιτείται καλύτερη διασύνδεση μεταξύ των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, καλύτερες υποδομές αλλά και επικοινωνία, ούτως ώστε να ενδυναμωθούν οι διπλωματικές σχέσεις μεταξύ των επιμέρους χωρών, συμπληρώνει ο κ. Νικολόσκι.

Σιδηροδρομικό δίκτυο

«Μέσω του αναβαθμισμένου σιδηροδρομικού συστήματος στην περιοχή θα ενδυναμώσουμε την οικονομία, θα δημιουργήσουμε καλύτερο κλίμα για επενδύσεις, καινούργιες θέσεις εργασίας και οι εταιρείες μας θα μπορέσουν να εξάγουν και να εισάγουν περισσότερα αγαθά», εξηγεί. «Ο καινούργιος σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας είναι το μέλλον της περιοχής», τονίζει.

Η γρήγορη μεταφορά αγαθών από τα ελληνικά λιμάνια στην Κεντρική Ευρώπη θα φέρει σταθερότητα σε όλη την περιοχή και θα βοηθήσει τις οικονομίες, ειδικά των χωρών που ενώνονται μέσω του Διαδρόμου 10, δηλαδή της Αυστρίας, της Σλοβενίας, της Κροατίας, της Σερβίας, της Βόρειας Μακεδονίας, και της Ελλάδας. «Θα πρέπει να πράξουμε ως περιοχή, όχι ως ξεχωριστές χώρες – ας αφήσουμε την πολιτική στην άκρη, και ας εστιάσουμε στις οικονομίες και στη δημιουργία μιας ευημερούσας περιοχής», δηλώνει ο κ. Νικολόσκι στην «Κ».

Απαιτείται καλύτερη σύνδεση μεταξύ των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, καλύτερες υποδομές αλλά και επικοινωνία, ώστε να ενδυναμωθούν οι διπλωματικές σχέσεις μεταξύ τους.

Συμφωνία με Βουλγαρία

Την προηγούμενη εβδομάδα ανακοινώθηκε ότι, με τη συμβολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Βόρεια Μακεδονία και η Βουλγαρία συμφώνησαν να συνεχίσουν την κατασκευή μέρους του Διαδρόμου 8 που ενώνει τις δύο χώρες. «Είναι ένας σημαντικός διάδρομος, και το να έχουμε τόσο τον Διάδρομο 10 όσο και τον Διάδρομο 8 θα είναι μεγάλο όφελος», αναφέρει ο Αλεξάνταρ Νικολόσκι. «Παρ’ όλα αυτά, οι γείτονές μας πρέπει να δεσμευτούν στην ανάπτυξή του. Δεν βγάζει νόημα εμείς να τον χτίζουμε και οι γείτονές μας όχι», σημειώνει.

Είναι ένα έργο με προκλήσεις λόγω του δύσκολου εδάφους και για να ολοκληρωθεί θα πρέπει να χτιστούν αρκετές γέφυρες και τούνελ, εξηγεί ο κ. Νικολόσκι. «Ο σχεδιασμός που υπάρχει σήμερα δεν είναι εφικτός και επίσης είναι πολύ ακριβός – 560 εκατ. ευρώ για 24 χιλιόμετρα. Θα πρέπει κάνουμε καινούργιο σχέδιο, να υπολογίσουμε ξανά τα κόστη και η Βουλγαρία οφείλει να δεσμευτεί και να εγγυηθεί ότι θα κατασκευάσει το δικό της κομμάτι», επιμένει. Την επόμενη εβδομάδα θα γίνει μια συνάντηση μεταξύ των δύο χωρών για να συζητηθεί το μέλλον του συγκεκριμένου εγχειρήματος, δηλώνει. Παράλληλα σημειώνει ότι γίνονται εργασίες και για έναν δρόμο ταχείας κυκλοφορίας που θα συνδέσει τα Σκόπια με τα σύνορα με τη Βουλγαρία, οι οποίες αναμένει να ολοκληρωθούν πριν από την επόμενη χρονιά.

Ο κ. Νικολόσκι δηλώνει στην «Κ» ότι η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας πιστεύει στις ευρωπαϊκές αξίες και στο μέλλον της ηπείρου και για αυτό παλεύει να ενώσει τους πολίτες της με τους υπόλοιπους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. «Οι πολίτες μας αξίζουν να είναι μέλη της Ε.Ε. για να έχουν ένα καλύτερο μέλλον – ως κυβέρνηση έχουμε δεσμευτεί πως θα εφαρμόσουμε τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις που έχουμε μπροστά μας», λέει. «Ο δρόμος μας για την Ε.Ε. είναι πολύ δύσκολος».

Ευρωπαϊκή πορεία

Προχθές, μιλώντας από τα Σκόπια κατά τη διάρκεια περιοδείας στα Δυτικά Βαλκάνια, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν επαίνεσε τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες της χώρας. Αλλά σημείωσε ότι εκκρεμεί η συνταγματική αλλαγή που η Βόρεια Μακεδονία έχει δεσμευτεί να εφαρμόσει, δηλαδή μια συνταγματική αναφορά στη βουλγαρική μειονότητα, στην οποία η προηγούμενη κυβέρνηση είχε συμφωνήσει.

«Αυτό που κάνει η Βουλγαρία, με το να θέτει βέτο στις ενταξιακές συνομιλίες μας, είναι αδικαιολόγητο», αναφέρει ο κ. Νικολόσκι στην «Κ», «δεν συνάδει με τις ευρωπαϊκές αξίες. Εχουμε έναν ξεκάθαρο στόχο», δηλώνει, «και πιστεύουμε ότι μια μέρα θα είμαστε ίσοι με τις περισσότερες χώρες στην Ευρώπη».

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT