Απ. Τζιτζικώστας: Προτεραιότητα η ασφάλεια των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων

Απ. Τζιτζικώστας: Προτεραιότητα η ασφάλεια των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων

Σημείωσε ότι το δυστύχημα των Τεμπών «δεν έπρεπε να είχε συμβεί ποτέ» καθώς και ότι «δεν πρέπει να συμβεί ποτέ ξανά στην Ευρώπη»

4' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Να διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο οι μεταφορές και ο τουρισμός στο πλαίσιο της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας και αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής δεσμεύτηκε να προωθήσει ο Απόστολος Τζιτζικώστας κατά την ακρόασή του στο Ευρωκοινοβούλιο για την επιβεβαίωση ανάθεσης του χαρτοφυλακίου των βιώσιμων μεταφορών και του τουρισμού.

Ενώπιον της επιτροπής των Μεταφορών και εκείνης του Περιβάλλοντος, ο Απόστολος Τζιτζικώστας έθεσε ως προτεραιότητα τη δημιουργία δικτύων σιδηροδρομικής διασύνδεσης με μεγάλη ταχύτητα των μεγάλων πόλεων και ευρωπαϊκών πρωτευουσών, αλλά και ενιαίο σύστημα κράτησης εισιτηρίων.

«Η ασφάλεια των σιδηροδρόμων θα γίνει η πρώτη μου προτεραιότητα», τόνισε ο ορισθείς επίτροπος στην εισαγωγική του παρέμβαση, για να προσθέσει ότι «θα είμαι αυστηρός με όλα τα κράτη-μέλη». Σημείωσε παράλληλα ότι το δυστύχημα των Τεμπών «δεν έπρεπε να είχε συμβεί ποτέ» καθώς και ότι «δεν πρέπει να συμβεί ποτέ ξανά στην Ευρώπη».

Υποσχέθηκε, εξάλλου, «διάλογο» με όλα τα κράτη-μέλη, ώστε να επιβεβαιωθεί ότι είναι σε ισχύ και ότι εφαρμόζονται όλα τα συστήματα ασφάλειας. Σε σχετική ερώτηση, που δέχθηκε από την ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ελενα Κουντουρά τόνισε μάλιστα ότι αφού λάβει πλήρη ενημέρωση για την κατάσταση των συστημάτων ασφάλειας στην Ελλάδα «δεν θα διστάσει» να πράξει όλα όσα προβλέπονται τόσο από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και την αντίστοιχη επιτροπή.

«Δεν θα παρεκκλίνω καθόλου από τις διαδικασίες» ανέφερε ο Απόστολος Τζιτζικώστας, ενώ επανέλαβε ότι «θα είμαι αυστηρός με όλα τα κράτη-μέλη και με την Ελλάδα», προκειμένου να αποτραπούν τέτοια περιστατικά στο μέλλον.

Επιλέγοντας τα αγγλικά για την εισαγωγική του παρέμβαση έδωσε έμφαση σε δύο κρίσιμα «στοιχήματα» για τη νέα Κομισιόν: την ανταγωνιστικότητα και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, όπου όπως τόνισε, θεωρεί ότι οι δύο τομείς που θα αναλάβει «κουμπώνουν» σε αυτές τις προτεραιότητες.

Λέξεις-«κλειδιά» που ακούστηκαν στην εισαγωγική του παρέμβαση: καινοτομία, χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, πράσινη και ψηφιακή μετάβαση.

Διασύνδεση πόλεων – ενιαίο σύστημα κράτησης εισιτηρίων

Κορυφαία προτεραιότητα για τον ορισθέντα επίτροπο είναι η «διασυνδεσιμότητα» των πόλεων. Επικαλούμενος την εμπειρία του ως περιφερειάρχη ανέφερε ότι γνωρίζει πόσο σημαντικό είναι να «μη μένει κανείς στο περιθώριο». Αρκετές φορές σημείωσε στη διάρκεια της ακρόασης τον στόχο για την ολοκλήρωση του «πυρήνα του ευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών» έως το 2030 και του αντίστοιχου διευρυμένου δικτύου έως το 2045.

«Στόχος μας, η ικανή διασύνδεση για κάθε γωνιά της Ε.Ε.» σημείωσε ο Απόστολος Τζιτζικώστας, ενώ διευκρίνισε ότι θα επιδιώξει να χρησιμοποιηθούν κονδύλια του ταμείου συνοχής.

Υποσχέθηκε παράλληλα «ένα ενιαίο σύστημα ηλεκτρονικής κράτησης και έκδοσης εισιτηρίων» έως το 2025. Οπως εξήγησε, οι Ευρωπαίοι «θα μπορούν να κλείσουν εισιτήριο από μια χώρα στην άλλη ή σε τρίτη χώρα με τρένο, με ένα απλό κλικ μέσω του κινητού, όπως συμβαίνει σήμερα με τα αεροπορικά εισιτήρια». «Είναι απίστευτο που εν έτει 2024, δεν υπάρχει», είπε χαρακτηριστικά, ενώ ανέφερε ότι θα καταθέσει πρόταση να αφορά το σύστημα αυτό και άλλα είδη μεταφορών.

Στόχοι κλιματικής αλλαγής – Στήριξη αυτοκινητοβιομηχανίας

Παρά τη στήριξη αρκετών αυτοκινητοβιομηχανιών και πολιτικών ευρωομάδων για απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης έως το 2035, ο ορισθείς επίτροπος ανέφερε ότι η Ε.Ε. θα πρέπει να τηρήσει όλους τους στόχους μείωσης των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα. Αυτό περιλαμβάνει τόσο τη γενική νομοθεσία του 2035 όσο και τις μειώσεις εκπομπών του επόμενου έτους που πρέπει να φτάσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες ή να αντιμετωπίσουν πρόστιμα.

Απαντώντας σε ερώτηση ευρωβουλευτή της ακροδεξιάς ομάδας των «Πατριωτών της Ευρώπης», ο Απόστολος Τζιτζικώστας τόνισε ότι η Πράσινη Συμφωνία δεν ευθύνεται για τα προβλήματα, που αντιμετωπίζει σήμερα η αυτοκινητοβιομηχανία καθώς είχαν ήδη περιθώριο προσαρμογής, ενώ απομένουν ακόμα 11 χρόνια για να επιτευχθούν οι στόχοι της «πράσινης μετάβασης». «Η αυτοκινητοβιομηχανία πεθαίνει» είπε χαρακτηριστικά ο ακροδεξιός Αυστριακός ευρωβουλευτής Ρόμαν Χάιντερ. «Προφανώς διαφωνώ μαζί σας» ανέφερε ο Ελληνας ορισθείς επίτροπος, ενώ πρόσθεσε ότι η Ε.Ε χρειάζεται να βοηθήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες ως προς τη μετάβαση προς τα ηλεκτρικά οχήματα.

Υπενθύμισε σε άλλη σχετική ερώτηση ότι 14 εκατομμύρια εργαζόμενοι απασχολούνται στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ τάχθηκε υπέρ των δασμών που επέβαλε πρόσφατα η Κομισιόν για τα εισαγόμενα κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα. Χρησιμοποίησε, άλλωστε, το παράδειγμα των φωτοβολταϊκών λέγοντας ότι η Ευρώπη ενώ πρωτοπορούσε τελικά έχασε «έδαφος» έναντι της Κίνας. «Αυτό δεν μπορεί να επαναληφθεί» είπε χαρακτηριστικά.

Ο Απόστολος Τζιτζικώστας δεσμεύτηκε, παράλληλα, για νέα «βιομηχανική στρατηγική» σε ό,τι αφορά και τη ναυσιπλοΐα για την «ανάκτηση της ηγετικής θέσης» της Ε.Ε. αλλά και για να διατηρηθούν οι σχετικές θέσεις εργασίας.

Εδωσε εξάλλου έμφαση και στην «ασφάλεια» των λιμένων ιδιαίτερα στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής στρατηγικής ανεξαρτησίας και αυτονομίας. «Θα πρέπει να επιβεβαιώσουμε τη στρατηγική ανεξαρτησίας, ιδιαίτερα από τρίτες χώρες» τόνισε ερωτηθείς σχετικά με την εξαγορά σημαντικών ευρωπαϊκών λιμένων από την Κίνα.

Νέο σχέδιο στρατιωτικής κινητικότητας

Ενδιαφέρουσα πρόταση αποτέλεσε η δέσμευσή του για νέο σχέδιο δράσης στο πλαίσιο «στρατιωτικής κινητικότητας» που όπως ανέφερε θα προωθήσει σε συντονισμό με το ΝΑΤΟ. Είπε ότι η στρατιωτική κινητικότητα επικαλύπτεται σε μεγάλο βαθμό με την ευρύτερη ανάγκη για ένα σταθερό δίκτυο μεταφορών, αλλά το έργο για την κατασκευή του «Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών» αντιμετωπίζει μεγάλες καθυστερήσεις. Για τον λόγο αυτό, υποσχέθηκε ότι θα επιδιώξει χρηματοδότηση μέσω του πολυετούς προϋπολογισμού.

«Προτεραιότητα» παράλληλα θα αποτελέσει η ενίσχυση των ευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών της Ε.Ε με εκείνες της Ουκρανίας και κυρίως τη σιδηροδρομική σύνδεση. Ανέφερε εξάλλου τις δυσκολίες μεταφοράς προϊόντων εντός και εκτός Ουκρανίας, αμέσως μετά τη ρωσική εισβολή.

Συνεργασία με όσους συμμερίζονται ευρωπαϊκές αξίες

Την πρόθεση να συνομιλεί με όλους τους ευρωβουλευτές από κάθε πτέρυγα του Ευρωκοινοβουλίου εξέφρασε ο Απόστολος Τζιτζικώστας, ωστόσο ξεκαθάρισε ότι θα συνεργαστεί μόνο με εκείνους «που συμμερίζονται τις ευρωπαϊκές αξίες», που στηρίζουν την ευρωπαϊκή δημοκρατία, το κράτος δικαίου αλλά και την Ουκρανία.

Η ακρόαση του Απόστολου Τζιτζικώστα –που είναι ακόμα σε εξέλιξη–διεκόπη για λίγα λεπτά, όταν η πρόεδρος της επιτροπής Μεταφορών Ελίζα Βόζενμπεργκ ζήτησε από μέλη της ασφάλειας του Ευρωκοινοβουλίου να απομακρύνουν την ευρωβουλευτή της Πλεύσης Ελευθερίας Μαρία Ζαχαρία, που μοίραζε φυλλάδια σχετικά με το δυστύχημα των Τεμπών. 

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT