Αυξάνονται οι διαθεσιμότητες των C-130 – Τα σχέδια για νέο τύπο μεταγωγικού

Αυξάνονται οι διαθεσιμότητες των C-130 – Τα σχέδια για νέο τύπο μεταγωγικού

Ο στόχος που έχει τεθεί από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το αεροπορικό επιτελείο είναι μέχρι το 2027, η Πολεμική Αεροπορία να διαθέτει τουλάχιστον δέκα διαθέσιμα μεταφορικά αεροπλάνα C-130 Hercules και C-27 Spartan

2' 59" χρόνος ανάγνωσης

Στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας – 112 Πτέρυγα Μάχης – βρίσκεται εδώ και λίγες ώρες το C-130 Hercules της Πολεμικής Αεροπορίας με σειριακό αριθμό «751», ανεβάζοντας τον αριθμό της διαθέσιμης δύναμης μεταγωγικών της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «Ηρακλής» σε πέντε. Πρόκειται για ένα από τα δύο C-130H που εντάχθηκαν στο νατοϊκό πρόγραμμα υποστήριξης NSPA(NATO Support and Procurement Agency) και μεταφέρθηκαν στην Πορτογαλία για να συντηρηθούν από την OGMA. 

Μετά από περίπου δυόμιση χρόνια, οι εργασίες στο «751» ολοκληρώθηκαν και το αεροπλάνο επέστρεψε στην Ελλάδα. Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στις επόμενες ημέρες, η Πολεμική Αεροπορία θα προχωρήσει στην επίσημη παραλαβή του, αφού προηγηθεί μία σύντομη περίοδος δοκιμών και ελέγχων. Στην Πορτογαλία παραμένει ένα ακόμη ελληνικό C-130 με τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις να μιλούν για απόδοση του αεροπλάνου εντός του 2025.  

Παρόλα αυτά, ο αριθμός των πέντε διαθέσιμων C-130H αποτελεί «ρεκόρ» δεκαετιών, καθώς τα τελευταία χρόνια υπήρξαν περίοδοι που πετούσε μόλις ένα C-130 και αυτό συχνά καθηλώνονταν εξαιτίας αναμενόμενων βλαβών ή συντηρήσεων, όπως συνέβη τον Φεβρουάριο του 2023 όταν χρειάστηκε να μεταφέρει τη 2η ΕΜΑΚ στις σεισμόπληκτες περιοχές της Τουρκίας. Ο στόχος που έχει τεθεί από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το αεροπορικό επιτελείο είναι μέχρι το 2027, η Πολεμική Αεροπορία να διαθέτει τουλάχιστον δέκα διαθέσιμα μεταφορικά αεροπλάνα C-130 Hercules και C-27 Spartan. 

Το χρονοδιάγραμμα

Τον Ιανουάριο του 2024, η ΕΑΒ απέδωσε το C-130B με σειριακό αριθμό «948», ένα αεροσκάφος 65 ετών – από τα παλαιότερα που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία – το οποίο πέταξε ξανά μετά από μία ολόκληρη δεκαετία όπου έμεινε καθηλωμένο λόγω αδυναμίας υποστήριξης. Σύμφωνα με πληροφορίες, προτού ολοκληρωθεί ένας χρόνος από την ένταξη του «948» η ΕΑΒ πρόκειται να παραδώσει και δεύτερο C-130, φτάνοντας τον αριθμό των διαθέσιμων μεταγωγικών ακόμη πιο κοντά στον στόχο της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας.

Στα υπόστεγα της εταιρείας βρίσκονται άλλα δύο C-130. Στο ένα από αυτά, οι εργασίες έχουν προχωρήσει σε ποσοστό άνω του 70%, ενώ, το άλλο βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο, περίπου στο 30%. Αρμόδιες πηγές μεταφέρουν στην «Κ» ότι η δυσκολία στην υποστήριξη δεν έγκειται μόνο στην έλλειψη εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού και πόρων αλλά και στην εύρεση ανταλλακτικών για μοντέλα που δεν υποστηρίζονται πια από την κατασκευάστρια εταιρεία αφού δεν αναβαθμίστηκαν όταν υπήρχε η δυνατότητα. 

Σχεδιασμός για το μέλλον 

Η επιστροφή σε υπηρεσία των πολύτιμων αεροσκαφών που επωμίζονται το βάρος του μεταφορικού έργου για τις Ένοπλες Δυνάμεις αλλά και ένα σημαντικό μέρος των αεροδιακομιδών, φέρνει χαμόγελα στο ΓΕΑ, ωστόσο, όλοι γνωρίζουν πως η διατήρηση των διαθεσιμοτήτων είναι μία δύσκολη υπόθεση. Εκτός από την τακτική συντήρηση, η οποία γίνεται είτε σε επίπεδο Μοίρας ή στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών και την ΕΑΒ, δεν λείπουν και οι περιπτώσεις απρόοπτων βλαβών, όπως συνέβη πριν από λίγες εβδομάδες με ένα C-130 που καθηλώθηκε στο αεροδρόμιο της Κεφαλονιάς όταν η άκρη της πτέρυγας προσέκρουσε σε κολώνα φωτισμού της πίστας. Εξάλλου, αργά ή γρήγορα, ορισμένα από τα C-130 που βρίσκονται σήμερα σε υπηρεσία θα καθηλωθούν εξαιτίας παλαιότητας. 

Για να αντιμετωπίσει το διαφαινόμενο αυτό πρόβλημα, η Πολεμική Αεροπορία εξετάζει όλες τις διαθέσιμες λύσεις. Μετά το «ναυάγιο» με τα υπό παραχώρηση C-130 της επιστολής Μπλίνκεν και την αρνητική εισήγηση του κλιμακίου που επισκέφθηκε το «νεκροταφείο» αεροσκαφών στις ΗΠΑ, στους κόλπους του ΓΕΑ επανέρχεται η συζήτηση για την ανάγκη πρόσκτησης νέων μεταγωγικών. Η αεροπορία δεν κρύβει το ενδιαφέρον της για την απόκτηση της νέας γενιάς C-130J, καθώς, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η ένταξη τους στο ελληνικό οπλοστάσιο θα είναι άμεση, μιας και ήδη υπηρετούν οι προκάτοχοι τους, τα C-130 Β και Η, ενώ, υπάρχει ήδη σημαντική εμπειρία σε θέματα εκπαίδευσης και υποστήριξης. Οι δημοσιονομικοί περιορισμοί, ωστόσο, μεταθέτουν τον όποιο σχεδιασμό για την περίοδο μετά το 2030, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η αποπληρωμή τρεχόντων εξοπλιστικών προγραμμάτων.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT