Τα σενάρια για την αναβάθμιση των F-16 Block 50

Τα σενάρια για την αναβάθμιση των F-16 Block 50

Πηγές με άριστη γνώση των διαδικασιών μεταφέρουν στην «Κ» ότι η διαδικασία είναι αρκετά πολύπλοκη και η τελική απόφαση της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας θα ληφθεί βάσει της τιμής που θα δώσουν οι Αμερικανοί

2' 57" χρόνος ανάγνωσης

Εντός των επόμενων εβδομάδων αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», να φτάσει στην Αθήνα η απαντητική επιστολή της αμερικανικής κυβέρνησης σχετικά με την αναβάθμιση των F16-Block 50.

Η πολεμική αεροπορία, λίγους μήνες μετά την εκδήλωση επίσημου ενδιαφέροντος για την απόκτηση 20+20 F-35, έστειλε στις Ηνωμένες Πολιτείες μία ακόμη επιστολή (LOR for P&A), με την οποία ζητούσε να ενημερωθεί για το κόστος αναβάθμισης των 38 F-16 της Αγχιάλου στην εκδοχή Viper. 

Η σκέψη πίσω από αυτή την πρωτοβουλία είναι αφενός η ομογενοποίηση του στόλου των F-16 και αφετέρου η ενίσχυση της διαλειτουργικότητας με πιο σύγχρονα μαχητικά όπως τα Rafale και τα F-35. Πηγές του αεροπορικού επιτελείου εκφράζουν την εκτίμηση ότι η Αθήνα θα έπρεπε να συμπεριλάβει τα Block 50 στην αρχική σύμβαση αναβάθμισης των ελληνικών F-16 σε Viper ώστε να ωφεληθεί από την οικονομία κλίμακος, ωστόσο, η τότε ηγεσία επέλεξε να αναβαθμίσει τα πιο 85 πιο σύγχρονα αεροσκάφη της. 

Πολύπλοκη διαδικασία

Πηγές με άριστη γνώση των διαδικασιών μεταφέρουν στην «Κ» ότι η διαδικασία είναι αρκετά πολύπλοκη και η τελική απόφαση της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας θα ληφθεί βάσει της τιμής που θα δώσουν οι Αμερικανοί. Αν και η απάντηση των ΗΠΑ αναμένονταν να φτάσει στην Ελλάδα έως τα τέλη Σεπτεμβρίου, η «Κ» πληροφορείται πως θα απαιτηθούν μερικές εβδομάδες ακόμη, καθώς η πολεμική αεροπορία ζήτησε την προσφορά της κατασκευάστριας εταιρείας για δύο διαφορετικά σενάρια. 

Το ένα αφορά στη μετατροπή των Block 50 σε Viper στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), η οποία έχει αναλάβει την αναβάθμιση των 82 πλέον Block 52 και Block 52+adv. Αρμόδιες πηγές τονίζουν πως η ΕΑΒ διαθέτει τις κατάλληλες εργαλειοθήκες, πιστοποιημένο υπόστεγο και εκπαιδευμένο προσωπικό που απασχολείται στο πρόγραμμα ήδη από το 2018, μαζί με τεχνικούς που προσφέρουν η πολεμική αεροπορία και η κατασκευάστρια Lockheed Martin. 

Το δεύτερο σενάριο, η ανάληψη δηλαδή του έργου αποκλειστικά από την πολεμική αεροπορία, προαπαιτεί την πιστοποίηση των εγκαταστάσεων και συγκεκριμένα του υπόστεγου της μοίρας συντήρησης βάσης από τις αρμόδιες αρχές της αμερικανικής κυβέρνησης. Το κόστος, μάλιστα, αναμένεται να επιβαρύνει το αεροπορικό επιτελείο καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν εντάσσεται σε προγράμματα SSI (σ.σ. τα γνωστά αντισταθμιστικά ωφελήματα).  

Κριτήριο η τιμή 

Στρατιωτικές πηγές αναφέρουν στην «Κ» ότι ο πήχης έχει τεθεί κοντά στα 900 εκατομμύρια ευρώ. Αν η προσφορά των Αμερικανών κινηθεί κάτω από αυτό το ποσό, είναι αρκετά πιθανό η αναβάθμιση να δοθεί στην ΕΑΒ με τη συνδρομή τεχνικών της πολεμικής αεροπορίας.

Αν η τελική τιμή ξεφύγει από το όριο που θέτει η ελληνική πλευρά, τότε θα εξεταστεί το ενδεχόμενο η πολεμική αεροπορία να αναλάβει το μεγάλο στοίχημα της αναβάθμισης στην 111 Πτέρυγα Μάχης.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στην περίπτωση που η τιμή κυμανθεί πολύ κάτω από τα 900 εκατομμύρια ευρώ, θα εξεταστεί η αγορά των ατρακτιδίων Sniper για τα F-16, ώστε μετά από χρόνια να «ξεκλειδώσουν» τις δυνατότητες κρούσης που διαθέτουν. 

Σιγή για τα Mirage

Την ίδια ώρα, το αεροπορικό επιτελείο εξακολουθεί να αναζητά αγοραστή για τα γαλλικά Mirage 2000-5 της 331 Μοίρας «Θησέας», με τους Γάλλους να μη δίνουν ακόμη την απάντηση τους. Ωστόσο, η Αθήνα εξακολουθεί να πιστεύει ότι μόνο η γαλλική αεροπορία θα μπορούσε να δείξει πραγματικό ενδιαφέρον για τα δελταπτέρυγα μαχητικά αεροσκάφη και κρατά αποστάσεις από πληροφορίες που θέλουν τη Σερβία να εξετάζει το ενδεχόμενο απόκτησης τους. 

Η κατεύθυνση που έχει δοθεί από την ηγεσία είναι η άμεση αξιοποίηση τους, όσο ακόμη είναι επιχειρησιακά και η τιμή πώλησης μπορεί να χαρακτηριστεί ικανοποιητική.

Άλλωστε, εκτός από τις δυσκολίες στην υποστήριξη τους, είναι δεδομένη η πρόθεση του υπουργείου εθνικής άμυνας και του αεροπορικού επιτελείου για την απόκτηση επιπλέον Rafale, ώστε η Τανάγρα να διαθέτει δύο ίδιες μοίρες, ενώ, όπως έχει τονίσει ο Νίκος Δένδιας, η ατζέντα 2030 για τις ένοπλες δυνάμεις περιλαμβάνει τρεις τύπους μαχητικών, F-16, Rafale και F-35. 

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT