Την κατοχύρωση του εμπορικού σήματος «Turkaegean» όχι μόνο εντός Ε.Ε. αλλά και σε ακόμα 84 χώρες ανά τον κόσμο επιχειρεί η Τουρκία. Με αιτήματα που έχει καταθέσει στα αντίστοιχα γραφεία για την έγκριση σημάτων επιχειρεί να ταυτίσει τον συγκεκριμένο όρο με το τουριστικό της προϊόν, στην Κίνα, στο Μαρόκο, στο Μονακό, στο Μαυροβούνιο, στη Ρωσία, στο Ουζμπεκιστάν, στον Καναδά, στην Ελβετία, στο Μπαχρέιν και σε πολλές άλλες χώρες.
Ταυτόχρονα στην ΕUIPO (Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Πνευματικής Ιδιοκτησίας) έχει κατατεθεί αίτημα για την κατοχύρωση της επωνυμίας Olio di Semi Girasole dell’ Egeo, που αφορά την επισήμανση ηλιελαίου. Το συγκεκριμένο αίτημα έχουν καταθέσει δύο δικαιούχοι, μια ιταλική εταιρεία –όπως άλλωστε φαίνεται και από την επωνυμία– και μια τουρκική η οποία έχει έδρα στη Σμύρνη. Η αίτηση δημοσιοποιήθηκε στις 10 Ιουνίου 2022 και οι όποιες ενστάσεις για την κατοχύρωση της επωνυμίας θα πρέπει να έχουν κατατεθεί έως και τις 12 Σεπτεμβρίου 2022.
Πρόκειται για μήνυμα που προωθεί την τουριστική βιομηχανία της χώρας που βρίσκεται στις ακτές της Μικράς Ασίας; «Το συγκεκριμένο μήνυμα δεν είναι ούτε πολιτικά ούτε βέβαια επικοινωνιακά ουδέτερο. Το “Turkaegean”, εφόσον κατοχυρωθεί μάλιστα σε πολλές χώρες, θα λειτουργήσει σαν επωνυμία γραφείου τουρισμού της χώρας αντίστοιχο με τον ΕΟΤ», εκτιμά ο δικηγόρος και διευθυντής του ΣΕΟ (Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου) Θεόδωρος Γεωργόπουλος, ο οποίος έχει εξειδίκευση στα θέματα κατοχύρωσης ονομασιών στο διεθνές εμπόριο. «Η ελληνική πολιτεία πρέπει να καταθέσει ενστάσεις σε νομικό επίπεδο, ενώ παράλληλα διπλωματικά να εξηγήσει ότι οι συγκεκριμένες κινήσεις εντάσσονται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αναθεωρητισμού και έντασης στην περιοχή του Αιγαίου, το οποίο δεν επιθυμούν πολλά κράτη. Το επιχείρημα αυτό είναι σημαντικό να το ακούσει ένας δικαστής που θα αντιμετωπίσει το θέμα σε μια χώρα στην άλλη άκρη του κόσμου», εξηγεί.
Ιταλική και τουρκική εταιρεία διεκδικούν για προϊόν τους την επωνυμία «Ηλιέλαιο του Αιγαίου».
Η κατοχύρωση ενός σήματος έχει δύο βασικές προϋποθέσεις – να μην έχει παραπλανητικό χαρακτήρα και να έχει διακριτό χαρακτήρα για τους καταναλωτές, να δείχνει δηλαδή ακριβώς περί τίνος πρόκειται. «Το συγκεκριμένο “σήμα” δεν πληροί αυτές τις προϋποθέσεις», καταλήγει ο κ. Γεωργόπουλος.