Εγκρίθηκε η υποψηφιότητα του ορισθέντος επιτρόπου για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολου Τζιτζικώστα από την επιτροπή Μεταφορών του Ευρωκοινοβουλίου, χθες Δευτέρα λίγο πριν από τα μεσάνυχτα (ώρα Βρυξελλών) και την ολοκλήρωση της ακρόασής του.
Σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες, η επιβεβαίωση ανάθεσης του χαρτοφυλακίου εγκρίθηκε από τα απαιτούμενα 2/3 μέλη της επιτροπής, καθώς και από τους ευρωβουλευτές της επιτροπής Περιβάλλοντος, που είχαν προσκληθεί να συμμετάσχουν στη διαδικασία της ακρόασης. Καταψήφισαν μόνο οι ευρωβουλευτές της ακροδεξιάς ευρωομάδας «Ευρώπη των κυρίαρχων λαών», ενώ οι ευρωβουλευτές της Αριστεράς (Left) επέλεξαν την αποχή.
Στη σχεδόν τρίωρη ακρόαση του ο Απόστολος Τζιτζικώστας έδωσε έμφαση σε δύο βασικούς «πυλώνες» της νέας Κομισιόν: στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας και στην αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, όπου οι τομείς Μεταφορών και Τουρισμού μπορούν να συνδράμουν στη λεγόμενη «βιώσιμη ευημερία» της Ευρώπης.
Εθεσε ως προτεραιότητα τη δημιουργία δικτύων σιδηροδρομικής διασύνδεσης με μεγάλη ταχύτητα των μεγάλων πόλεων και ευρωπαϊκών πρωτευουσών, αλλά και ένα ενιαίο σύστημα κράτησης και αγοράς εισιτηρίων.
«Η ασφάλεια των σιδηροδρόμων θα γίνει η πρώτη μου προτεραιότητα», τόνισε ο ορισθείς επίτροπος στην εισαγωγική του παρέμβαση, για να προσθέσει ότι «θα είμαι αυστηρός με όλα τα κράτη-μέλη». Σημείωσε παράλληλα ότι το δυστύχημα των Τεμπών «δεν έπρεπε να είχε συμβεί ποτέ», καθώς και ότι «δεν πρέπει να συμβεί ποτέ ξανά στην Ευρώπη».
Υποσχέθηκε, εξάλλου, «διάλογο» με όλα τα κράτη-μέλη, ώστε να επιβεβαιωθεί ότι είναι σε ισχύ και ότι εφαρμόζονται όλα τα συστήματα ασφάλειας. Σε σχετική ερώτηση, που δέχθηκε από την ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ελενα Κουντουρά, ανέφερε μάλιστα ότι αφού λάβει πλήρη ενημέρωση για την κατάσταση των συστημάτων ασφάλειας στην Ελλάδα, «δεν θα διστάσει» να πράξει όλα όσα προβλέπονται τόσο από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και την αντίστοιχη επιτροπή.
«Δεν θα παρεκκλίνω καθόλου από τις διαδικασίες», είπε χαρακτηριστικά ο Απόστολος Τζιτζικώστας, ενώ επανέλαβε ότι «θα είμαι αυστηρός με όλα τα κράτη-μέλη, και με την Ελλάδα», προκειμένου να αποτραπούν τέτοια περιστατικά στο μέλλον.
Κορυφαία προτεραιότητα για τον ορισθέντα επίτροπο είναι η «διασυνδεσιμότητα» των πόλεων. Επικαλούμενος την εμπειρία του ως περιφερειάρχης ανέφερε ότι γνωρίζει πόσο σημαντικό είναι να «μην μένει κανείς στο περιθώριο». Αρκετές φορές σημείωσε στη διάρκεια της ακρόασης τον στόχο για την ολοκλήρωση του «πυρήνα του ευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών» έως το 2030 και του αντίστοιχου διευρυμένου δικτύου έως το 2045. «Στόχος μας, η ικανή διασύνδεση για κάθε γωνιά της Ε.Ε.» σημείωσε ο Απόστολος Τζιτζικώστας, ενώ διευκρίνισε ότι θα επιδιώξει να χρησιμοποιηθούν κονδύλια του ταμείου συνοχής.
Υποσχέθηκε παράλληλα «ενιαίο σύστημα ηλεκτρονικής κράτησης και έκδοσης εισιτηρίων» έως το 2025. Οπως εξήγησε, οι Ευρωπαίοι «θα μπορούν να κλείσουν εισιτήριο από μια χώρα στην άλλη ή σε τρίτη χώρα με τρένο, με ένα απλό κλικ μέσω του κινητού, όπως συμβαίνει σήμερα με τα αεροπορικά εισιτήρια». «Είναι απίστευτο που εν έτει 2024, δεν υπάρχει», είπε χαρακτηριστικά, ενώ ανέφερε ότι θα καταθέσει πρόταση να αφορά το σύστημα αυτό και άλλα είδη μεταφορών.
Παρά τη στήριξη αρκετών αυτοκινητοβιομηχανιών και πολιτικών ευρωομάδων για απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης έως το 2035, ο ορισθείς επίτροπος ανέφερε ότι η Ε.Ε. θα πρέπει να τηρήσει όλους τους στόχους μείωσης των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα. Αυτό περιλαμβάνει τόσο τη γενική νομοθεσία του 2035 όσο και τις μειώσεις εκπομπών του επόμενου έτους που πρέπει να φτάσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες ή να αντιμετωπίσουν πρόστιμα.
Αυτοκινητοβιομηχανία
Απαντώντας σε ερώτηση ευρωβουλευτή της ακροδεξιάς ομάδας των «Πατριωτών της Ευρώπης», ο Απόστολος Τζιτζικώστας τόνισε ότι η Πράσινη Συμφωνία δεν ευθύνεται για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς είχαν ήδη περιθώριο προσαρμογής, ενώ απομένουν ακόμα 11 χρόνια για να επιτευχθούν οι στόχοι της «πράσινης μετάβασης». «Η αυτοκινητοβιομηχανία πεθαίνει», είπε χαρακτηριστικά ο ακροδεξιός Αυστριακός ευρωβουλευτής Ρόμαν Χάιντερ. «Προφανώς διαφωνώ μαζί σας», ανέφερε ο Ελληνας επίτροπος, ενώ πρόσθεσε ότι η Ε.Ε. χρειάζεται να βοηθήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες ως προς τη μετάβαση προς τα ηλεκτρικά οχήματα.
Ανέφερε, παράλληλα, ότι ήδη από το 2025 δύο ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούν να προσφέρουν ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα σε προσιτές τιμές για τους Ευρωπαίους καταναλωτές.
Υπενθύμισε σε άλλη σχετική ερώτηση ότι 14 εκατ. εργαζόμενοι απασχολούνται στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ τάχθηκε υπέρ των δασμών που επέβαλε πρόσφατα η Κομισιόν για τα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. Χρησιμοποίησε άλλωστε το παράδειγμα των φωτοβολταϊκών λέγοντας ότι η Ευρώπη, ενώ πρωτοπορούσε, τελικά έχασε «έδαφος» έναντι της Κίνας. «Αυτό δεν μπορεί να επαναληφθεί», είπε χαρακτηριστικά.
Δεσμεύθηκε, παράλληλα, για νέα «βιομηχανική στρατηγική» σε ό,τι αφορά και τη ναυσιπλοΐα για την «ανάκτηση της ηγετικής θέσης» της Ε.Ε., αλλά και για να διατηρηθούν οι σχετικές θέσεις εργασίας. Εδωσε εξάλλου έμφαση και στην «ασφάλεια» των λιμένων, ιδιαίτερα στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής στρατηγικής ανεξαρτησίας και αυτονομίας. «Θα πρέπει να διαβεβαιώσουμε τη στρατηγική ανεξαρτησίας, ιδιαίτερα από τρίτες χώρες», τόνισε ερωτηθείς σχετικά με την εξαγορά σημαντικών ευρωπαϊκών λιμένων από την Κίνα.
Την πρόθεση να συνομιλεί με όλους τους ευρωβουλευτές από κάθε πτέρυγα του Ευρωκοινοβουλίου εξέφρασε ο Απόστολος Τζιτζικώστας, ωστόσο ξεκαθάρισε ότι θα συνεργαστεί μόνο με εκείνους «που συμμερίζονται τις ευρωπαϊκές αξίες» που στηρίζουν την ευρωπαϊκή δημοκρατία, το κράτος δικαίου αλλά και την Ουκρανία.
Διπλή διακοπή
Η ακρόαση του Απόστολου Τζιτζικώστα διεκόπη δύο φορές, όταν η πρόεδρος της επιτροπής Μεταφορών Ελίζα Βόζεμπεργκ ζήτησε από μέλη της ασφάλειας του Ευρωκοινοβουλίου να απομακρύνουν την ευρωβουλευτή της Πλεύσης Ελευθερίας, Μαρία Ζαχαρία, που μοίραζε φυλλάδια σχετικά με το δυστύχημα των Τεμπών.
Λίγο αργότερα ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Νίκος Παπαδάκης θέλησε να πάρει τον λόγο για το ίδιο θέμα, χωρίς όμως τελικά να του επιτραπεί, καθώς, αν και ανήκει στην επιτροπή Μεταφορών, δεν είναι εγγεγραμμένος σε πολιτική ευρωομάδα.