Καθηγητές ΑΕΙ στην «Κ»: «Να βγουν οι κουκούλες, υπηρεσία φύλαξης στα πανεπιστήμια»

Καθηγητές ΑΕΙ στην «Κ»: «Να βγουν οι κουκούλες, υπηρεσία φύλαξης στα πανεπιστήμια»

3' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Άμεσες νομοθετικές πρωτοβουλίες κατά των φαινομένων βίας εντός των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας, με τη θέσπιση υπηρεσιών ασφαλείας, ζητούν καθηγητές ΑΕΙ, στον απόηχο και της πρωτοφανούς επίθεσης που σημειώθηκε την περασμένη Πέμπτη κατά του πρύτανη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

«Οι κουκούλες πρέπει να βγουν»

Γ. Οικονομίδης – Καθηγητής και Πρόεδρος του τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Γεγονότα σαν αυτά που συνέβησαν την Πέμπτη 29 Οκτωβρίου στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών προκαλούν και προσβάλλουν βάναυσα κάθε δημοκρατικά σκεπτόμενο πολίτη. 

Η βεβήλωση του πανεπιστημίου και η επιχείρηση διαπόμπευσης του Πρύτανη του Ιδρύματος αποτελούν αδιανόητες και μη αποδεκτές ενέργειες για μια κοινωνία που πιστεύει στη δημοκρατία, στη δικαιοσύνη και στην αλληλεγγύη, έννοια που όψιμα επικαλέστηκαν οι εισβολείς της Πρυτανείας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Γι’ αυτό είναι ώρα ευθύνης. Ώρα ευθύνης της πανεπιστημιακής κοινότητας, του πολιτικού συστήματος και της κοινωνίας συνολικά. Αυτή η ευθύνη θα πρέπει να εκφραστεί με συγκεκριμένες νομοθετικές παρεμβάσεις που θα καταλήγουν σε εφαρμόσιμα και αποτελεσματικά μέτρα.

Ειδικά η πανεπιστημιακή κοινότητα, διδάσκοντες, φοιτητές και διοικητικό προσωπικό, πρέπει να σηκώσουν επιτέλους το ανάστημά τους απέναντι σε αυτούς που απειλούν, τρομοκρατούν και προπηλακίζουν μέσα στον χώρο του πανεπιστημίου.

Η ανομία και η παραβατικότητα πρέπει να τελειώσουν άμεσα. Οι κουκούλες πρέπει επιτέλους να βγουν.

«Επιχειρησιακό σχέδιο σε συνεργασία με την αστυνομία από τα πανεπιστήμια»

Βάσω Κιντή – Καθηγήτρια Φιλοσοφίας ΕΚΠΑ

Οι λεκτικές καταδίκες δεν αρκούν. Η κάρτα εισόδου δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το μέγεθος του προβλήματος που έχουμε. Χρειάζεται υπηρεσία ασφαλείας στα ΑΕΙ με ειδικό εκπαιδευμένο προσωπικό (όχι θυρωρούς με διορισμούς ημετέρων) που θα δρα με βάση λεπτομερές επιχειρησιακό σχέδιο το οποίο θα έχει εκπονηθεί σε συνεργασία με την αστυνομία. Το σχέδιο αυτό θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένο στις ιδιαιτερότητες κάθε ιδρύματος και να προβλέπει υπευθύνους και ενέργειες για κάθε πρόβλημα ασφαλείας, από την πυρκαγιά, μέχρι τη διακοπή συνεδρίασης/μαθήματος ή την τρομοκρατική δράση. Η υπηρεσία ασφαλείας πρέπει να ενεργεί σύμφωνα με το σχέδιο και σε άμεση επικοινωνία με την αστυνομία, χωρίς να απαιτείται απόφαση Πρυτάνεως, Συγκλήτου η άλλου οργάνου, δεδομένου ότι θα έχει προηγηθεί λεπτομερές πρωτόκολλο συνεργασίας μεταξύ πανεπιστημίου/υπηρεσίας ασφαλείας από τη μια μεριά και αστυνομίας από την άλλη.

Το προσωπικό ασφαλείας θα πρέπει να έχει τις αρμοδιότητες να φέρει σε πέρας αστυνομικά καθήκοντα. Να ζητηθεί από τα πανεπιστήμια να καταρτίσουν το επιχειρησιακό τους σχέδιο σε σύντομο χρονικό διάστημα σε συνεργασία με την αστυνομία. Εάν δεν το κάνουν να ζητηθούν ευθύνες με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Τέλος, οι διοικήσεις των πανεπιστημίων θα πρέπει να τολμήσουν να αντιμετωπίσουν τον πρόβλημα της ανομίας στα ΑΕΙ, να απελευθερώσουν κατειλημμένους χώρους, να επιβάλουν πειθαρχικά μέτρα για μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας που παρανομούν. Η ανταπόκριση των πανεπιστημίων στο πρόβλημα της ασφάλειας θα πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν στην αξιολόγησή τους.

«Δεν αρκούν οι καταδίκες και τα ευχολόγια»

Ευγενία Μπουρνόβα – Ιστορικός, Καθηγήτρια – Τμήμα Οικονομικών Επιστημών ΕΚΠΑ

Τα πανεπιστήμια δεν είναι κέντρα ανομίας αλλά στα πανεπιστήμια συμβαίνουν συχνά έκνομες πράξεις που, αντίστοιχες, δεν συμβαίνουν στην υπόλοιπη επικράτεια. Δεν αρκούν λοιπόν, οι επαναλαμβανόμενες καταδίκες για αντιδημοκρατική συμπεριφορά και τα ευχολόγια για εξάλειψη αυτού του φαινομένου. Αυτή η αντιμετώπιση αφορά δημοκρατικά στοιχεία, που κάποιες φορές μπορεί να βρίσκονται στο όριο της ανοχής που απαιτείται από ένα δημοκρατικό πολίτευμα. Στην περίπτωση, όμως, ατόμων που με κάθε τρόπο δηλώνουν την απαξίωση στους δημοκρατικούς θεσμούς και την πρόθεση κατάργησης αυτού του συστήματος, η επίκληση είναι περιττή. Το πανεπιστήμιο, ως κατεξοχήν χώρος του Λόγου και του Διαλόγου, ΟΦΕΙΛΕΙ να πάρει μέτρα για την διαφύλαξη αυτού του δημοκρατικού διαλόγου. Και προφανώς, αυτό δεν μπορεί να γίνει ούτε με ανάθεση στο «ρωμαλέο» φοιτητικό κίνημα ούτε στους διδάσκοντες που μάλλον έχουν προσληφθεί με άλλου τύπου εκπαίδευση.

Χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο σύστημα φύλαξης με προσωπικό και όργανα κατάλληλα γι΄ αυτό το σκοπό, όπως συμβαίνει στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.  

«Υπηρεσία Φύλαξης ΑΕΙ»

Λουκάς Βλάχος – Καθηγητής ΑΠΘ

Δεν υπάρχει πανεπιστήμιο στις ανεπτυγμένες χώρες που να μην έχει λυμένο εδώ και πολλά χρόνια το θέμα της ασφάλειας. Τονίζω τη λέξη Πανεπιστημιακή ασφάλεια γιατί ο ακαδημαϊκός χώρος έχει πολλές ιδιαιτερότητες και αξίζει να μελετηθεί προσεκτικά με βάση και τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα παρακολούθησης.

Μια έρευνα στα γνωστά πανεπιστήμια ανά το κόσμο θα δώσει μια πληθώρα ιδεών για την οργάνωση της νέας (για την Ελλάδα) πανεπιστημιακής υπηρεσίας.

Σίγουρα το κάθε πανεπιστήμιο θε πρέπει να κάνει τις δικές του επιλογές με βάση και τη χωροταξική του διάρθρωση. Το προσωπικό της νέας υπηρεσίας πρέπει να αναζητηθεί μεταξύ ειδικών σε θέματα σύγχρονης ασφάλειας μεγάλων σε έκταση κτιριακών εγκαταστάσεων και θα πρέπει αν έχει την ανάλογη μόρφωση.

Με μερικές απλές κινήσεις και τα κατάλληλα σύγχρονα εργαλεία τα γραφεία των πρυτανικών αρχών μπορεί να ασφαλιστούν ακόμα και μέσα στον επόμενο μήνα.

Ας ξεκινήσουμε από αυτό το σχέδιο και σιγά σιγά και μεθοδικά να συμπεριλάβουμε στους χώρους φύλαξης ολόκληρη τη Πανεπιστημιούπολη.

Διαβάστε επίσης

Παρέμβαση δέκα καθηγητών για τη βία στα ΑΕΙ – Τι ζητούν από τον πρωθυπουργό

Το σχέδιο για τη θωράκιση των ΑΕΙ

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT