Παραπομπή για τη ρύπανση της ατμόσφαιρας

Παραπομπή για τη ρύπανση της ατμόσφαιρας

2' 41" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στο Ευρωδικαστήριο παραπέμπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την Ελλάδα για την ατμοσφαιρική ρύπανση στη Θεσσαλονίκη. Η παραπομπή αφορά τις υπερβάσεις στα αιωρούμενα μικροσωματίδια από το 2005 έως το 2019 και την απροθυμία της χώρας να αναλάβει δραστικά μέτρα για τον περιορισμό τους. Επίσης, η Επιτροπή έστειλε την τελική προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα γιατί δεν έχει ακόμα συμμορφωθεί με την καταδικαστική απόφαση για τον Κυπαρισσιακό Κόλπο. Μια δεύτερη καταδίκη για το ίδιο θέμα θα οδηγήσει στην επιβολή προστίμου. 

Σύμφωνα με τη χθεσινή ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα παρέβη τις υποχρεώσεις της να περιορίσει όσο το δυνατόν περισσότερο τις υπερβάσεις στις τιμές των αιωρούμενων μικροσωματιδίων (ΑΣ10) και δεν έχει λάβει επαρκή μέτρα για τη μείωση των συγκεντρώσεών τους στη Θεσσαλονίκη. «Τα στοιχεία που υπέβαλε η Ελλάδα επιβεβαιώνουν τις συστηματικές υπερβάσεις στη Θεσσαλονίκη για δεκατέσσερα έτη από το 2005 (για όλα τα έτη, με εξαίρεση το 2013). Το 2019, τελευταίο έτος για το οποίο υπάρχουν επί του παρόντος διαθέσιμα δεδομένα, οι ημέρες κατά τις οποίες σημειώθηκαν υπερβάσεις των οριακών τιμών ήταν 67. Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι προσπάθειες των ελληνικών αρχών μέχρι σήμερα δεν ήταν ικανοποιητικές και επαρκείς», αναφέρει η ανακοίνωση.

«Οι υψηλές τιμές των μικροσωματιδίων είναι ένα παλιό πρόβλημα για αστικά κέντρα όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος και άλλα», αναφέρει η Κωνσταντίνα Σαμαρά, καθηγήτρια στο τμήμα Χημείας του Αριστοτελείου. «Στη Θεσσαλονίκη, το πρόβλημα είναι πιο έντονο λόγω των δυσμενών μετεωρολογικών συνθηκών της πόλης, που δεν ευνοούν τη διασπορά των ρύπων: είναι συχνές οι άπνοιες και οι χαμηλές θερμοκρασιακές αναστροφές». Από πού προέρχεται η ρύπανση; «Η τελευταία ταυτοποίηση των ρύπων έδειξε ότι οφείλονται κατά κύριο λόγο στην κυκλοφορία των οχημάτων (κυρίως στο κέντρο) και στην καύση βιομάζας (κυρίως στα προάστια), η οποία έχει αυξημένη συνεισφορά τα τελευταία χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης».

Ως προς τα μέτρα που θα έπρεπε να έχει λάβει η Ελλάδα για τη Θεσσαλονίκη, η κ. Σαμαρά υποδεικνύει την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας και την ανανέωση του στόλου των παλαιών λεωφορείων και ταξί. «Δεν μπορείς να απαγορεύσεις σόμπες και τζάκια όταν αυτά μπορεί να αποτελούν τη μοναδική πηγή θέρμανσης μιας οικογένειας. Θα έπρεπε επομένως να επιδοτηθεί η διείσδυση του φυσικού αερίου, η καύση του οποίου έχει σχεδόν μηδενικές εκπομπές μικροσωματιδίων, και να ληφθούν άλλα μέτρα για τον περιορισμό της ενεργειακής φτώχειας. Επίσης, θα πρέπει να δρομολογηθεί η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων και να επιδοτηθεί η ανανέωση του στόλου των ταξί».

Επίσης, χθες η Επιτροπή ανακοίνωσε ότι απέστειλε την τελική προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα για την υπόθεση του Κυπαρισσιακού κόλπου. Η Ελλάδα καταδικάστηκε το 2016 για την πλημμελή προστασία των ευαίσθητων οικοσυστημάτων της περιοχής και του βιοτόπου της καρέτα καρέτα, ωστόσο δεν έχει αντιμετωπίσει ακόμα την άναρχη κατάσταση που επικρατεί στην περιοχή. «Αν η χώρα δεν λάβει τα αναγκαία μέτρα για να συμμορφωθεί με όλες τις πτυχές της απόφασης του Δικαστηρίου, η Επιτροπή μπορεί να αναπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο και να ζητήσει την επιβολή προστίμων». Υπενθυμίζεται ότι τους τελευταίους μήνες το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει επιχειρήσει να εφαρμόσει την απόφαση, πιέζοντας την αποκεντρωμένη διοίκηση για την κατεδάφιση αυθαιρέτων και το κλείσιμο των παράνομων δρόμων μέσα από τις αμμοθίνες, χωρίς ωστόσο ιδιαίτερο αποτέλεσμα. Η δε τοπική αυτοδιοίκηση εξακολουθεί να θεωρεί ότι το (πλημμελώς εφαρμοζόμενο) προεδρικό διάταγμα προστασίας της περιοχής είναι πολύ αυστηρό, μιλώντας για… ανύπαρκτα προστατευόμενα είδη.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT