Για αλλαγή του status quo αναφορικά με τις «πειρατικές» ενέργειες στην αεροπλοΐα έκανε λόγο ο Αντισμήναρχος (Ι) ε.α. και τέως Κυβερνήτης της Πολιτικής Αεροπορίας, Ακριβός Τσολάκης, με αφορμή την αναγκαστική προσγείωση του αεροσκάφους της Ryanair που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Βίλνιους, στο Μινσκ της Λευκορωσίας.
Διαβάστε ακόμη: Επιμένουν στα περί βόμβας οι Λευκορώσοι: Οι διάλογοι πύργου ελέγχου – πιλότου
Νέα εξέλιξη αεροπειρατείας
Μιλώντας στο «kathimerini.gr», ο κ. Τσολάκης -ενεργό μέλος της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ), της οποίας ήταν ιδρυτής και πρόεδρος από το 2002- τόνισε πως όπως γνωρίζαμε μέχρι τώρα, στις αεροπορικές «επεμβάσεις» είχαμε τα άτομα που επέβαιναν στα αεροσκάφη και υποχρέωναν τον πιλότο να αλλάξει πορεία.
Στη συνέχεια -σύμφωνα με τον κ. Τσολάκη- «η “πειρατεία” μετετράπη στο να σπουδάζουν κάποιοι πιλότοι και να παίρνουν τον έλεγχο του αεροσκάφους, όπως έγινε και κατά την 11η Σεπτεμβρίου του 2001 στους Δίδυμους Πύργους των ΗΠΑ».
Πλέον, κατά τον ίδιο, έχουμε μία νέα εξέλιξη όπου μία κυβέρνηση δίνει την εντολή για αλλαγή πορείας και αναγκαστικής προσγείωσης ενός πολιτικού αεροσκάφους. «Είναι μία καινούργια μορφή αεροπειρατείας, την οποία δεν είχα διανοηθεί ποτέ ότι θα συμβεί».
Να «συμμορφωθεί» η αεροπορική βιομηχανία
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τον κορυφαίο διερευνητή αεροπορικών ατυχημάτων, η αεροπορική βιομηχανία θα πρέπει να «συμμορφωθεί» και να «ανταποκριθεί», προκειμένου να υπάρχει ασφάλεια στις πτήσεις και ο κατάλληλος χώρος στον κυβερνήτη να κάνει τη δουλειά του. «Γιατί ο κυβερνήτης μόλις δέσει τη ζώνη του είναι ο υπεύθυνος του αεροσκάφους και κυρίως των δεκάδων επιβατών».
Διαβάστε ακόμη: Ιάσονας Ζήσης στην «Κ»: Είδα τον Προτάσεβιτς, δεν γνώριζα ποιος είναι
Νωρίτερα, ο σύμβουλος για την ασφάλεια στην αεροπλοΐα, Τζον Κοξ, είχε αναφέρει στο Reuters πως η απόφαση του πιλότου της επίμαχης πτήσης να προσγειωθεί στο Μινσκ ήταν -κατά το πρωτόκολλο- μονόδρομος.
Συγκεκριμένα, επεσήμανε πως από τη στιγμή που το μαχητικό αεροσκάφος έδωσε «εντολή» για αλλαγή πορείας, τότε η πτήση της Ryanair έπρεπε να ακολουθήσει.
Σε περίπτωση πιθανολογούμενης απειλής για βόμβα, οι πιλότοι θα έπρεπε να τηρήσουν τις οδηγίες για το πού να προσγειωθούν, υποθέτοντας ότι το μαχητικό ήταν εκεί για να βοηθήσει.