Σε ένα συνεχόμενα εξελισσόμενο τοπίο στην εκπαιδευτική διαδικασία, με την εισαγωγή καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας που επιτάσσει η ψηφιακή εποχή, αλλά και οι σύγχρονες ανάγκες και προτιμήσεις των μαθητών, η εκπαίδευση γίνεται ολοένα και πιο μαθητοκεντρική, με τον εκπαιδευτικό να παίζει τον ρόλο του εμπνευστή, εμψυχωτή και διευκολυντή της διδακτικής πράξης. Στα σχολεία, καινοτόμοι εκπαιδευτικοί πραγματοποιούν προγράμματα και δράσεις, ενθαρρύνοντας τη διερευνητική μάθηση και τη λύση προβλημάτων, καθώς και δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας και δημιουργικότητας μέσα σε ένα διαπολιτισμικό μαθησιακό περιβάλλον.
⇒ Διαβάστε ακόμη: «Ανοχύρωτη» στα fake news η Ελλάδα
Παρ’ όλα αυτά, αυτό που απουσιάζει από την εκπαίδευση είναι η παιδεία στα Μέσα και την πληροφορία. Ο σύγχρονος μαθητής – πολίτης έχει τη δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στην πληροφορία, δεδομένης της χρήσης των νέων τεχνολογιών και των μέσων πληροφόρησης. Κατά πόσο, όμως, είναι σε θέση να φιλτράρει, να αναλύσει κριτικά και να αξιολογήσει την ποιότητα της πηγής ενημέρωσης, ώστε να την αξιοποιήσει δημιουργικά; Δεδομένης της πληθώρας πηγών που επιτρέπει στις μέρες μας η τεχνολογική πρόοδος στις τηλεπικοινωνίες και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου ο κάθε πολίτης απολαμβάνει το δικαίωμα πρόσληψης και παραγωγής πληροφορίας, η καλλιέργεια δεξιοτήτων πληροφοριακού γραμματισμού κρίνεται επιτακτική.
⇒ Διαβάστε ακόμη: Eνα απαραίτητο βήμα
Ζούμε σε έναν κόσμο όπου η ποιότητα της πληροφόρησης που λαμβάνουμε καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τις επιλογές μας, τις πράξεις μας, τις στάσεις ζωής.
Ο σύγχρονος πολίτης πρέπει να έχει τη δυνατότητα, όχι μόνο πρόσβασης, αλλά και ανάλυσης και κριτικής αξιολόγησης των Μέσων και του περιεχομένου τους. Αν κατακτηθεί αυτή η δεξιότητα, την οποία η UNESCO προσεγγίζει ολιστικά και διεπιστημονικά, ο πολίτης του 21ου αιώνα θα έχει εφοδιαστεί με τις απαιτούμενες στρατηγικές και δεξιότητες για υπεύθυνη συμμετοχή και έκφραση σε μια ευνομούμενη κοινωνία, επιτρέποντάς του εύστοχες επιλογές για ευημερία και επαγγελματική επιτυχία σε ένα μεταβαλλόμενο κοινωνικό, οικονομικό και πολιτιστικό οικοσύστημα.
* Η κ. Χρύσα Λάζου είναι εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.