Ορεξάτοι οι Ελληνες για «πράσινη» διατροφή

Ορεξάτοι οι Ελληνες για «πράσινη» διατροφή

Ευρωπαϊκή έρευνα για λογαριασμό του WWF. Ανάδειξη βιώσιμων πρακτικών παραγωγής και κατανάλωσης τροφίμων

3' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Διατεθειμένοι να ακολουθήσουν ένα μοντέλο διατροφής φιλικό προς τον πλανήτη εμφανίζονται οι Ελληνες καταναλωτές, σε ευρωπαϊκή έρευνα που διεξήχθη για λογαριασμό του WWF, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής. Την έρευνα διεξήγαγε η εταιρεία Savanta ComRes, στο πλαίσιο της εκστρατείας Eat4Change που υλοποιείται και στη χώρα μας, με στόχο την προώθηση της βιώσιμης διατροφής και βιώσιμων πρακτικών παραγωγής τροφίμων. Σε αυτή συμμετείχαν περισσότεροι από 11.000 ενήλικοι από εννέα ευρωπαϊκές χώρες (Αυστρία, Βέλγιο, Σουηδία, Γαλλία, Ελλάδα, Φινλανδία, Πορτογαλία, Εσθονία και Ηνωμένο Βασίλειο).

Ενδεικτικά ποσοστά

Σύμφωνα με την έρευνα, οι Ελληνες πιστεύουν, σε μεγαλύτερο βαθμό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (56% έναντι 52%), ότι ο τρόπος παραγωγής και κατανάλωσης τροφής έχει επιπτώσεις στο περιβάλλον και ανησυχούν σοβαρά για αυτές. Περισσότερο ανησυχούν για τη ρύπανση του νερού, του αέρα και του εδάφους (σε ποσοστό 89%), την καταστροφή της γης για τη γεωργία (87%), την κλιματική κρίση (86%), την απώλεια βιοποικιλότητας και την εξαφάνιση ειδών (85%), την αλλαγή στη σύνθεση λιμνών, ποταμών και θαλασσών (85%), καθώς και την υποβάθμιση της ποιότητας του εδάφους (80%).

Παρ’ όλα αυτά, μόλις το 36% των Ελλήνων πολιτών αναλογίζεται πραγματικά με ποιον τρόπο η προσωπική διατροφή του επηρεάζει το περιβάλλον και συνδέει τις ατομικές διατροφικές επιλογές του με αρνητικές συνέπειες στον πλανήτη. Εν ολίγοις, μόλις ένας στους τρεις Ελληνες θεωρεί ότι οι τροφές που επιλέγει να καταναλώνει βλάπτουν το περιβάλλον.

Ορεξάτοι οι Ελληνες για «πράσινη» διατροφή-1

Οι πολίτες στη χώρα μας περισσότερο ανησυχούν για τη ρύπανση του νερού, του αέρα και του εδάφους (σε ποσοστό 89%).

Σε ό,τι αφορά τους κύριους περιβαλλοντικούς και ηθικούς παράγοντες που λαμβάνουν υπόψη τους οι Ελληνες καταναλωτές όταν αγοράζουν τρόφιμα, η έρευνα του WWF αναδεικνύει τους εξής: την εποχικότητα των προϊόντων (60% έναντι 48% που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος), την εντοπιότητα των προϊόντων (59% έναντι 51% του ευρωπαϊκού μέσου όρου), τη μείωση της σπατάλης φαγητού (55% έναντι 54% του ευρωπαϊκού μέσου όρου), τις υψηλές προδιαγραφές για την ευημερία των ζώων (40% έναντι 34% του ευρωπαϊκού μέσου όρου) και τη μη επεξεργασία των τροφίμων (40% έναντι 32% του ευρωπαϊκού μέσου όρου). Ωστόσο, μόνο το 24% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα δήλωσε πως φροντίζει να αγοράζει λιγότερη ποσότητα ή και καθόλου κρέας, ψάρια και γαλακτοκομικά προϊόντα, παρότι σε ερώτηση για το ποιες τροφές θεωρούν πιο επιβαρυντικές για τον πλανήτη, οι Ελληνες υπέδειξαν σε ποσοστό 69% το χοιρινό κρέας, σε ποσοστό 66% το βόειο κρέας, σε ποσοστό 63% τα πουλερικά και σε ποσοστό 55% τα θαλασσινά.

Πρόθυμοι

Οι Ελληνες εμφανίζονται επίσης περισσότερο πρόθυμοι από τους Ευρωπαίους να υιοθετήσουν μια πιο «πράσινη» διατροφή, δηλώνοντας σε ποσοστό 70% (έναντι 61% του ευρωπαϊκού μέσου όρου) ότι είναι πολύ πιθανό να αγοράσουν και να καταναλώσουν τρόφιμα που έχουν μικρότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Παράλληλα, το 83% των Ελλήνων που συμμετείχαν στην έρευνα θεωρεί πως όλοι πρέπει να επιλέγουμε τροφές που δεν επιβαρύνουν τον πλανήτη, ενώ το 76% αναγνωρίζει πως η βιώσιμη διατροφή είναι πρωταρχικός παράγοντας για την καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης.

Παρ’ όλα αυτά, οι Ελληνες καταναλωτές υποδεικνύουν ένα σύνολο παραγόντων που δρουν ανασταλτικά στην υιοθέτηση μιας διατροφής φιλικής προς τον πλανήτη. Σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, τα τρόφιμα που έχουν παραχθεί με υπεύθυνο τρόπο είναι πιο ακριβά (56%), υπάρχει έλλειψη ενημέρωσης για τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις των τροφίμων (39%), η σήμανση των προϊόντων δεν είναι κατανοητή (36%), ενώ τα τρόφιμα που έχουν παραχθεί με υπεύθυνο τρόπο δεν είναι διαθέσιμα εκεί που ψωνίζουν (32%) ή στους χώρους εστίασης (23%).

Βελτίωση συστήματος

«Η βελτίωση του υπάρχοντος διατροφικού συστήματος είναι μεν πολυπαραγοντική, όμως οι ατομικές μας επιλογές είναι καθοριστικές για να δώσουν το μήνυμα της αλλαγής σε όλη την αλυσίδα παραγωγής και κατανάλωσης τροφίμων. Αυτό, όπως προκύπτει και από την έρευνα, είναι βασική έγνοια μιας μεγάλης μερίδας συμπολιτών μας», υπογραμμίζει η κυρία Αξωνίδη. «Εναυσμά μας είναι η εκστρατεία Eat4Change που έχει ως στόχο να κινητοποιήσει τους καταναλωτές και κυρίως τη νέα γενιά να στραφεί σε συνειδητές και υπεύθυνες διατροφικές επιλογές, υιοθετώντας τη μεσογειακή διατροφή, με άμεσα οφέλη για εμάς και τον πλανήτη», κατέληξε.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT