Ελληνική τεχνογνωσία σε αλβανικά ΑΕΙ

Ελληνική τεχνογνωσία σε αλβανικά ΑΕΙ

Το πλαίσιο και τους στόχους των ιδρυμάτων εξηγεί στην «Κ» ο Ιορδάνης Γιώργη, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Fan S. Noli

4' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο 38χρονος Ιορδάνης Γιώργη από την Αλβανία έχει σπουδάσει στην Αθήνα. Αρχισε τις προπτυχιακές σπουδές του στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών και συνέχισε τις μεταπτυχιακές – διδακτορικές στο Τμήμα Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου. Το 2015, ο 31χρονος τότε Ιορδάνης Γιώργη επέστρεψε στην Κορυτσά και πλέον διδάσκει πολιτικές και ευρωπαϊκές επιστήμες στο Τμήμα Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Fan S. Noli της Κορυτσάς, στη νοτιοανατολική Αλβανία. Σήμερα είναι αντικοσμήτορας της Σχολής Θετικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών και μέλος της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου. «Καθηγητές στις σπουδές μου στην Ελλάδα, με τους οποίους έχουμε επαφές μέχρι σήμερα, ήταν ο Θάνος Βερέμης, ο Πασχάλης Κιτρομηλίδης, η Μαριλένα Κοππά, ο Μάριος Ευρυβιάδης», αναφέρει ο κ. Γιώργη στην «Κ». Πλέον ως πανεπιστημιακός, ο ίδιος και συνάδελφοί του καταβάλλουν προσπάθειες για να φέρουν πιο κοντά το Πανεπιστήμιο Fan S. Noli με τα ελληνικά πανεπιστήμια.

Ελληνική τεχνογνωσία σε αλβανικά ΑΕΙ-1

Γέφυρες με την Ευρώπη

Και δεν είναι τα μόνα ΑΕΙ από τη γειτονική χώρα που ενδιαφέρονται για συνεργασία με ελληνικά πανεπιστήμια. Η Αλβανία επιδιώκει να εντάξει τα ιδρύματά της στον ευρωπαϊκό ακαδημαϊκό χάρτη και τα ελληνικά πανεπιστήμια δίνουν χείρα βοηθείας στήνοντας γέφυρες συνεργασίας, όπως εξηγεί στην «Κ» ο υφυπουργός Παιδείας Αγγελος Συρίγος, που υπήρξε καθηγητής του κ. Γιώργη στο Πάντειο. Ουσιαστικά, η Ελλάδα διαθέτει την τεχνογνωσία να εισάγει τα αλβανικά ΑΕΙ στο ευρωπαϊκό σύστημα πιστωτικών μονάδων ECTS, να τα βοηθήσει να λάβουν την απαραίτητη πιστοποίηση, να τα «συστήσει» στα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα, να τα συνδράμει στην ενίσχυση του ακαδημαϊκού τους προφίλ μέσω διδακτορικών σε ερευνητές και διδάσκοντες.

Η στρατηγική της κυβέρνησης της Αλβανίας είναι η εξωστρέφεια των πανεπιστημίων της προς τα ΑΕΙ άλλων χωρών, κυρίως των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του ΟΟΣΑ. Πρωτόκολλα συνεργασίας έχουν υπογραφεί και παλαιότερα ανάμεσα σε αλβανικά ΑΕΙ (π.χ. το Eqerem Çabej του Αργυροκάστρου, το πανεπιστήμιο Τιράνων και το Ismail Qemali στον Αυλώνα) με ελληνικά (π.χ. Ιωαννίνων, ΕΚΠΑ, ΑΠΘ). Στην Αλβανία υπάρχουν τρία ΑΕΙ με τμήματα ελληνικής γλώσσας –τα Πανεπιστήμια Τιράνων, Αργυροκάστρου και Λόγος– τα οποία αποτελούν σημείο αναφοράς για τα ελληνικά ιδρύματα. Τον τελευταίο καιρό ανανεώθηκαν πολλά πρωτόκολλα συνεργασίας και η προσπάθεια εντάθηκε και λόγω του διαμεσολαβητικού ρόλου και της συμβολής της ελληνικής πρεσβείας στα Τίρανα.

Τα θερινά σχολεία, τα κοινά συνέδρια και οι πολιτιστικές εκδηλώσεις ενισχύουν τη διμερή προσπάθεια στο ακαδημαϊκό πεδίο.

Οι συνεργασίες του Πανεπιστημίου Fan S. Noli της Κορυτσάς αποτελεί ένα τέτοιο παράδειγμα εξωστρέφειας. Το Fan S. Noli έχει υπογράψει πρωτόκολλα με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το Αριστοτέλειο Θεσσαλονίκης, το Πάντειο, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, το Παν. Δυτικής Μακεδονίας, το Ινστιτούτο Διαβαλκανικής Πολιτισμικής Συνεργασίας και με το Γραφείο Συντονισμού της ελληνικής πρεσβείας στην Αλβανία. Τον Σεπτέμβριο του 2021 επισκέφτηκαν την Κορυτσά οι πρυτανικές αρχές του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων –το οποίο πρωτοστατεί στην προσπάθεια συνεργασίας των ελληνικών με τα αλβανικά ΑΕΙ– υπό τον πρύτανη Τριαντάφυλλο Αλμπάνη. Δύο μήνες αργότερα, τον περασμένο Νοέμβριο, οι πρυτανικές αρχές του Fan S. Noli επισκέφθηκαν τα Ιωάννινα. Οι δύο πρυτάνεις, ο κ. Αλμπάνης και ο Αλβανός ομόλογός του Ντιμίτρι Μπέλο, συγκεκριμενοποίησαν το πλαίσιο συνεργασίας, η οποία θα εστιάζεται στην κινητικότητα φοιτητών και καθηγητών, στην περαιτέρω ακαδημαϊκή εξέλιξη των Αλβανών διδασκόντων, στην προώθηση κοινών εκδηλώσεων, στην πραγματοποίηση της έρευνας από κοινού, στον τομέα έρευνας και ευρωπαϊκών προγραμμάτων, στον εκσυγχρονισμό των μεθόδων διδασκαλίας, στην προώθηση κοινών μελετών, στην πρόσβαση στις βιβλιοθήκες κ.ά. Σύμφωνα με τον κ. Μπέλο, κορύφωση της διαπανεπιστημιακής συνεργασίας θα αποτελέσουν τα κοινά προγράμματα σπουδών σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο.

Προγράμματα σπουδών

Και αυτό θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους στόχους. «Καλό είναι να δουλέψουμε για να ανοίξουν τα κοινά προγράμματα σπουδών όσο νωρίς γίνεται. Θα εξαρτηθεί όμως από τα υπουργεία Παιδείας των δύο κρατών να διευθετήσουν από κοινού το θέμα, καθώς η Αλβανία εδώ και κάποια χρόνια έχει τριετείς προπτυχιακές σπουδές με 180 πιστωτικές μονάδες, συν μονοετές ή διετές μεταπτυχιακό, ενώ η Ελλάδα έχει τετραετείς προπτυχιακές σπουδές με 240 μονάδες. Εν ολίγοις υπάρχουν εκκρεμότητες σχετικά με την έναρξη κοινών προγραμμάτων, που αποτελεί τον κυριότερο σκοπό των αλβανικών ΑΕΙ», λέει ο κ. Γιώργη.

Επίσης, στο Πανεπιστήμιο Fan S. Noli της Κορυτσάς διδάσκονται μαθήματα ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού. Εκτός από την ελληνική γλώσσα, άλλα αντικείμενα διαπανεπιστημιακής συνεργασίας θεωρούνται η αγροτική ανάπτυξη, ο τουρισμός, τα θέματα μετανάστευσης και μειονοτήτων. Τα θερινά σχολεία για Ελληνες και Αλβανούς φοιτητές, τα κοινά συνέδρια και οι πολιτιστικές εκδηλώσεις, η δημιουργία κέντρων σπουδών από Ελληνες και Αλβανούς καθηγητές και ερευνητές, αποτελούν βήματα που ενισχύουν την κοινή προσπάθεια των δύο χωρών στο ακαδημαϊκό πεδίο.

Συνεργασίες με ΗΠΑ, Βρετανία, Κίνα 

«Ο στόχος για την εξωστρέφεια των ελληνικών ΑΕΙ περιλαμβάνει νέα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα στην Ελλάδα, αλλά και συνεργασίες με ξένα ιδρύματα. Ηδη εμβληματικά ΑΕΙ της Αμερικής και της Βρετανίας έχουν αρχίσει συμπράξεις με ελληνικά, ενώ προχωρούμε σε αντίστοιχες κινήσεις με την Κίνα. Παράλληλα, μας ενδιαφέρουν τα πανεπιστήμια της γεωγραφικής μας γειτονιάς. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα αλβανικά πανεπιστήμια», αναφέρει στην «Κ» ο αρμόδιος υφυπουργός Παιδείας Αγγελος Συρίγος, προσθέτοντας: «Τα βασικά τους προβλήματα αφορούν τις πιστοποιήσεις των προγραμμάτων σπουδών, την αντιστοίχισή τους με τις ευρωπαϊκές ακαδημαϊκές μονάδες (ECTS) και τη βελτίωση του ακαδημαϊκού επιπέδου των διδασκόντων τους. Τα δικά μας πανεπιστήμια διαθέτουν την εμπειρία να συνδράμουν σε αυτά τα θέματα. Ενθαρρύνουμε τη διμερή συνεργασία και τις εκπαιδευτικές ανταλλαγές. Παράλληλα, σε διακρατικό επίπεδο ελπίζουμε σύντομα να λύσουμε την εκκρεμότητα με την αναγνώριση των τετραετών πτυχίων των ελληνικών ΑΕΙ».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT