Πανελλαδικές: «Θυμόμαστε, άρα ζούμε;» – Η ιστορική μνήμη το θέμα στην πρεμιέρα

Πανελλαδικές: «Θυμόμαστε, άρα ζούμε;» – Η ιστορική μνήμη το θέμα στην πρεμιέρα

Στους υποψηφίους ετέθησαν ζητήματα πάνω στην ιστορική μνήμη και πόσο αυτή στιγματίζει τον παρόντα χρόνο και τις ενέργειές μας.

2' 12" χρόνος ανάγνωσης

«Θυμάμαι, άρα ζω;», ρωτάει η ποιήτρια Κική Δημουλά σε ομιλία της (από το βιβλίο «Εκλήθην ομιλήτρια», εκδ. Ικαρος 2022). «Γιατί να μαθαίνουμε Ιστορία;» αναρωτιέται ο συγγραφέας Ραϋμόνδος Αλβανός στο βιβλίο του «Ο ελληνικός εμφύλιος. Μνήμες σε πόλεμο και σύγχρονες πολιτικές ταυτότητες» (εκδ. Επίκεντρο, 2022). Αποσπάσματα από τα δύο αυτά κείμενα δόθηκαν χθες στους υποψηφίους των γενικών λυκείων, κατά την έναρξη των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων, με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Αυτά τα δύο κείμενα πλαισιώθηκαν από την «Οικογενειακή ιστορία» του Θανάση Βαλτινού (από τη συλλογή διηγημάτων «Επείγουσα ανάγκη ελέου», εκδ. Εστία, 2016).

Πανελλαδικές: «Θυμόμαστε, άρα ζούμε;» – Η ιστορική μνήμη το θέμα στην πρεμιέρα-1

Αποσπάσματα από έργα Κικής Δημουλά, Θανάση Βαλτινού και Ραϋμόνδου Αλβανού δόθηκαν χθες, πρεμιέρα των Πανελλαδικών, στους υποψηφίους.

Τα θέματα κρίθηκαν ότι δεν παρουσίαζαν ιδιαίτερες δυσκολίες, σύμφωνα με την ομάδα φιλολόγων των φροντιστηρίων «έλιξ». «Είναι κατανοητό ότι η πρώτη ανάγνωση του θέματος ενδεχομένως να προκάλεσε άγχος σε κάποιους μαθητές, αφού πρόκειται για ζητήματα (Ιστορία, μνήμη, νεκροί, επέτειοι) που δεν τους είναι ιδιαίτερα οικεία. Ωστόσο, αν προσπεράσει κανείς την πιθανή έλλειψη ενδιαφέροντος, θα αντιληφθεί ότι ένας ψύχραιμος και κατάλληλα προετοιμασμένος μαθητής θα μπορούσε να αντεπεξέλθει πολύ ικανοποιητικά», παρατηρούν. Μάλιστα, τα θέματα ως προς τις εκφωνήσεις και τις απαιτήσεις συμφωνούν με τους όρους που διαμόρφωσαν τον νέο τρόπο εξέτασης του μαθήματος, αποτελώντας μια λογική και συνεπή συνέχεια των προηγούμενων δύο ετών. Αυτό σημαίνει, όπως παρατηρούν οι διδάσκοντες του μαθήματος στα φροντιστήρια «έλιξ», «ότι για ακόμα μία φορά τα ζητούμενα στη θεωρία δεν περιείχαν τυπικούς και μεταγλωσσικούς όρους, ενώ για μια σωστή και ολοκληρωμένη απάντηση απαιτούσαν καλή κατανόηση των κειμένων και των γλωσσικών επιλογών τους. Επομένως, για έναν μαθητή που είχε εξασκηθεί καλά στην κειμενοκεντρική φιλοσοφία του νέου τρόπου εξέτασης, δεν αποτελούσε πρόβλημα κανένα από τα τέσσερα θέματα. Στα παραπάνω δεν αποτελεί εξαίρεση το θέμα της παραγωγής λόγου, αφού τα κείμενα αναφοράς προσέφεραν πλούσιο υλικό προς αξιοποίηση, ενώ το δεύτερο ζητούμενο της Εκθεσης οι μαθητές καλούνταν να το απαντήσουν με μια προσωπική προσέγγιση, κάτι που επίσης σχετίζεται με τις σύγχρονες εξελίξεις στην εξέταση του μαθήματος. Για ακόμη μία φορά το μυστικό της επιτυχίας δεν κρύβεται στην αποστήθιση έτοιμων ιδεών, αλλά στην εξοικείωση των υποψηφίων με τη βαθύτερη κατανόηση των κειμένων από άποψη περιεχομένου και γλώσσας».

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα συνεχιστούν σήμερα με τα Μαθηματικά για τους υποψηφίους των επαγγελματικών λυκείων, και τη Δευτέρα με τα Αρχαία, Μαθηματικά και Βιολογία για τους υποψηφίους των γενικών λυκείων ανά ομάδα προσανατολισμού.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT