Μια βόλτα να κάνει κάποιος στις βιτρίνες των καταστημάτων στο κέντρο της πόλης και γρήγορα θα διαπιστώσει πως η πρεμιέρα των εκπτώσεων πριν από τέσσερις ημέρες έγινε αμέσως με «γενναίες» προσφορές. Το ερώτημα είναι: «ποιες είναι οι προθέσεις και η ανταπόκριση του κοινού»;
Ξεκινώντας να περιγράφει το σκηνικό που έχει διαμορφωθεί, ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, λέει στην «Κ» πως ο περασμένος Ιούνιος ήταν πολύ μέτριος από άποψη πωλήσεων.
Όπως σημειώνει ο ίδιος: «Οι Έλληνες δεν έχουν καλύψει λοιπόν ακόμα τις ανάγκες τους σε αυτό το κομμάτι της αγοράς. Οι φετινές εκπτώσεις ξεκίνησαν με μεγάλο αδιάθετο στοκ στα ράφια και με μεγάλο ποσοστό προσφορών με το “καλημέρα” σας, δεν είναι λίγοι μάλιστα οι έμποροι που ξεκίνησαν κατευθείαν με -70%.
»Έχουμε πολλές ημέρες εκπτώσεων μπροστά μας και δεν σας κρύβω ότι θέλουμε να πιστεύουμε πως θα μας βοηθήσει το μεγάλο τουριστικό ρεύμα φέτος στην Ελλάδα. Μετά από 2,5 χρόνια πανδημίας και με όλες τις μεγάλες αλλαγές που αυτή προκάλεσε στον κλάδο του λιανεμπορίoυ, οι φετινές εκπτώσεις είναι ένα μεγάλο στοίχημα για εμάς να το κερδίσουμε».
Οι εκπτώσεις ως «κυματοθραύστης» του πληθωρισμού και οι ελπίδες να αυξηθεί η κίνηση από τους τουρίστες
Με τη σειρά του, ο Βασίλης Κορκίδης, Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητήριου Πειραιά κάνει λόγο για μια πολύ ιδιάζουσα περίοδο.
Όπως σημειώνει ο ίδιος στην «Κ»: «Ο διπλός στόχος του λιανικού εμπορίου για το φετινό καλοκαίρι θα επιτευχθεί, αφενός, εάν ο τζίρος του διμήνου Ιουλίου – Αυγούστου κινηθεί πάνω από τον πήχη των 6 δισ. ευρώ και αφετέρου, εάν η περίοδος των εκπτώσεων καταφέρει να περιορίσει τον πληθωρισμό τουλάχιστον κατά 1%. Μιλάμε για 50 συνεχόμενες ημέρες εκπτώσεων που μπορούν να παίξουν το ρόλο τους στη μείωση του πληθωρισμού. Αν πάνε καλά, θα λειτουργήσουν ως «κυματοθραύστης» στα κύματα ανατιμήσεων σε ενέργεια, μεταφορές και στέγαση.
»Δεν σας κρύβω επίσης, πως οι έμποροι έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους για μεγαλύτερη κατανάλωση από πέρυσι στις αυξημένες τουριστικές ροές και στην “εισαγόμενη κατανάλωση”. Ειδικά στο κέντρο της Αθήνας, οι τουριστικές ροές έχουν φτάσει στο 92% της κίνησης του 2019. Οι τουρίστες μάλιστα που έχουμε φέτος διαθέτουν από μεσαία έως υψηλά εισοδήματα και είναι “απλόχεροι” στις αγορές τους».
Πολυτέλεια η ένδυση και η υπόδηση για τους Έλληνες τη δεδομένη χρονική στιγμή
Ο κος Κορκίδης θεωρεί επίσης πως σε αυτό το timing τα διάφορα επιδόματα και οι επιδοτήσεις που δίνονται στους πολίτες -από τα power και fuel pass μέχρι τα τουριστικά voucher- χαρίζουν «μικρές ανάσες» στους πολίτες για να εκμεταλλευτούν τις μεγάλες προσφορές της αγοράς.
Από την άλλη, τα παραπάνω δεν μπορούν να αλλάξουν σύμφωνα με τον κο Κορκίδη, το γεγονός πως οι φετινές εκπτώσεις θα «τρέξουν» σε μια περίοδο πολύ δύσκολη στην οποία ο μέσος Έλληνας καταναλωτής προσπαθεί να «χωρέσει» στο διαθέσιμο εισόδημα αυτές τις αγορές (σ.σ ένδυση και υπόδηση), οι οποίες παραδοσιακά στις περιόδους λιτότητας περικόπτονται πρώτες.
Ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, χαρακτηρίζει αυτόν τον κλάδο της αγοράς όπως και αυτούς των λευκών συσκευών, των λευκών ειδών και των επίπλων ως τους «μεγάλους αδικημένους» της αγοράς στις περιόδους υψηλού πληθωρισμού.
Όπως σημειώνει ο ίδιος: «Σκεφτείτε πως στην ένδυση και στην υπόδηση οι αυξήσεις σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2021 είναι μόλις 4,5% όταν στα λάδια για παράδειγμα έχουν φτάσει στο 25%, στη στέγαση/ενοίκια στο 32%, στις μεταφορές στο 30% και στα προϊόντα διατροφής στην καλύτερη των περιπτώσεων στο 13%. Στην ιεράρχηση των πολιτών, μετά από τα είδη διαβίωσης προηγούνται οι καλοκαιρινές διακοπές.
»Παρ’ όλα αυτά, οι εκπτώσεις των εμπόρων είναι μεγάλες – σε πολλές περιπτώσεις ξεκίνησαν αμέσως με 50% έως 70% και δίνουν περιθώριο για αγορές στους πολύ στρεσαρισμένους οικονομικά πολίτες. Οι έμποροι θέλουν να ρευστοποίησουν άμεσα το καλό τους εμπόρευμα ακόμα και αν λόγω των ανατιμήσεων σε όλο το φάσμα της αγοράς, σχεδόν δεν τους συμφέρει η πώληση σε τόσο χαμηλές τιμές. Αν μείνει όμως στο ράφι, του χρόνου αυτό το εμπόρευμα θα τους είναι άχρηστο».
Με το βλέμμα στραμμένο στο Σαββατοκύριακο 16-17 Ιουλίου
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τον Κορκίδη, τις πέντε πρώτες ημέρες των εκπτώσεων, ο κόσμος κάνει έρευνα αγοράς και τηρεί στάση αναμονής. «Στις 15 Ιουλίου έχουμε καταβολή μισθού για μεγάλη μερίδα εργαζομένων και ακολουθεί και Σαββατοκύριακο με ανοιχτά τα καταστήματα. Αυτό το Σαββατοκύριακο λοιπόν θα είναι βαρόμετρο για τις φετινές εκπτώσεις».
Μέτρια χαρακτηρίζουν την κίνηση για την ώρα οι καταστηματάρχες
Μιλώντας πάντως για την κίνηση των δύο πρώτων ημερών καταστηματάρχες που δραστηριοποιούνται στο κέντρο της πόλης κάνουν λόγο στην «Κ» για «μέτρια κίνηση» και για «μουδιασμένους» καταναλωτές.
Από ένα shop in shop διεθνούς εταιρείας υπόδησης σε μεγάλο εμπορικό κέντρο της Αθήνας μας είπαν: «Είμαστε κατά 20% με 30% πεσμένοι σε σχέση με πέρυσι, αλλά δεν είναι και αποθαρρυντική η εικόνα. Οι περισσότεροι πελάτες εδώ είναι Έλληνες».
Σε μεγάλο κατάστημα υποδημάτων στην τουριστική Ερμού μας είπαν και το εξής: «Ξεκινήσαμε με εκπτώσεις που φτάνουν μέχρι το 30%. Τις τελευταίες ημέρες το 70% των πελατών μας είναι τουρίστες. Με αυτούς κινούμαστε για την ώρα».
Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr