Άρθρο του Γ. Τυρλή στην «Κ»: Ανάγκη βελτιωτικών κινήσεων για την καλύτερη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων

Άρθρο του Γ. Τυρλή στην «Κ»: Ανάγκη βελτιωτικών κινήσεων για την καλύτερη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) έχει εκφράσει την έντονη διαφωνία της για τη θεσμοθέτηση της Τράπεζας Θεμάτων διότι εκτιμούμε ότι εκτρέπει την εκπαιδευτική διαδικασία σε ένα ράλι για τη λύση των ασκήσεων της Τράπεζας, αρκετές από τις οποίες αποκλίνουν από τις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ)

2' 5" χρόνος ανάγνωσης

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) έχει εκφράσει την έντονη διαφωνία της για τη θεσμοθέτηση της Τράπεζας Θεμάτων διότι εκτιμούμε ότι εκτρέπει την εκπαιδευτική διαδικασία σε ένα ράλι για τη λύση των ασκήσεων της Τράπεζας, αρκετές από τις οποίες αποκλίνουν από τις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Κατά τον τρόπο αυτό οι μαθητές οδηγούνται στην παπαγαλία.

Τα αποτελέσματα των προαγωγικών εξετάσεων στις δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου δείχνουν σημαντικά ποσοστά αποτυχίας στα Μαθηματικά. Φυσικά, τα ποσοστά αυτά έχουν άμεση σχέση και με την πανδημία, οι επιπτώσεις της οποίας είναι έντονες σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.

Δύο προτάσεις

Με δεδομένη την ύπαρξη της Τράπεζας Θεμάτων για τις εξετάσεις σε Α΄ και Β΄ Λυκείου και την επέκτασή της στις απολυτήριες εξετάσεις της Γ΄ Λυκείου, μπορούν να γίνουν κάποιες βελτιωτικές κινήσεις για να αμβλυνθούν οι αρνητικές συνέπειες της εφαρμογής της.

Κατά πρώτον, θετικό θα είναι να διατηρηθεί η δυνατότητα των εκπαιδευτικών να επιλέγουν τα θέματα έπειτα από τρεις κληρώσεις. Αυτό επιτρέπει στον διδάσκοντα κάθε μαθήματος να προσαρμόσει τα θέματα των εξετάσεων στο επίπεδο της σχολικής τάξης.

Να σημειωθεί ότι αυτό δεν υπήρχε το 2014 κατά την πρώτη εφαρμογή της Τράπεζας.

Η ΕΜΕ θεωρεί ότι η Τράπεζα εκτρέπει σε ένα ράλι για τη λύση των ασκήσεων και κατά τον τρόπο αυτό οι μαθητές οδηγούνται στην παπαγαλία.

Ριζική αναπροσαρμογή

Κατά δεύτερον, είναι απαραίτητη η ριζική αναπροσαρμογή των θεμάτων της Τράπεζας, ώστε να διαγραφούν όσα είναι εκτός σχολικής πραγματικότητας και του ρόλου των προαγωγικών και των απολυτήριων και ενδοσχολικών εξετάσεων, και να αντικατασταθούν με άλλα, κατάλληλα και συμβατά με τις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Η μεγάλη αποτυχία στα Μαθηματικά, με δεδομένη τη δυσκολία του μαθήματος, δυστυχώς ενισχύει τη φοβία των μαθητών προς το μάθημα και τους αποθαρρύνει να ασχοληθούν με τα Μαθηματικά, τα οποία ωστόσο είναι απαραίτητα όχι μόνο σε επιστήμες που έχουν άμεση σχέση με τα Μαθηματικά, αλλά και σε όλες τις άλλες, αφού οδηγούν τον άνθρωπο στο να σκέφτεται σωστά.

Τα Μαθηματικά είναι εργαλείο και για τις θεωρητικές επιστήμες. Ενδεικτικά, η ανάπτυξη της στατιστικής οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην ψυχολογία, αφού κάθε άποψη που αναπτύσσεται πρέπει να έχει απαραίτητα στατιστική τεκμηρίωση. Το ίδιο για τον χώρο των κοινωνικών επιστημών και των επιστημών υγείας. Και μην ξεχνάμε ότι κατά τον Ουμπέρτο Εκο η γλώσσα έχει μαθηματική δομή.

* Ο κ. Γιάννης Τυρλής είναι γενικός γραμματέας της ΕΜΕ και καθηγητής Μαθηματικών στο 2ο Πρότυπο Λύκειο Αθηνών.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT