Μαθητές και εκπαιδευτικοί θα βρεθούν από τη Δευτέρα στις σχολικές αίθουσες χωρίς μάσκες και χωρίς τεστ!
Η επιτυχία των νέων πρωτοκόλλων που όρισαν οι επιστήμονες του υπουργείου Υγείας κατά του κορωνοϊού για τη λειτουργία των σχολείων συνιστούν το πρώτο στοίχημα της νέας σχολικής χρονιάς για την επιστροφή στην κανονικότητα, πριν από την πανδημία που έπληξε την ανθρωπότητα το 2020.
Βέβαια, όπως ανέφερε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, καθοριστική περίοδος για το πρώτο τεστ στα μέτρα θα είναι τα μέσα του φθινοπώρου, με την αλλαγή του καιρού.
Την ίδια στιγμή, το υπουργείο Παιδείας βάζει ψηλά τον πήχυ, θέτοντας τα δικά του εκπαιδευτικά στοιχήματα για τη χρονιά. Αξιολόγηση εκπαιδευτικών, επέκταση ολοήμερου σχολείου, οργάνωση εκπαιδευτικών ομίλων, εφοδιασμό των σχολείων με ψηφιακούς πίνακες, καθιέρωση του μέντορα των εκπαιδευτικών είναι ορισμένες από τις αλλαγές που θα εισαχθούν στα σχολεία από τη Δευτέρα. Μαζί με αυτές, το ετήσιο στοίχημα για τον μηχανισμό του υπουργείου Παιδείας είναι να μην υπάρξουν ελλείψεις εκπαιδευτικών.
Εκτιμάται ότι θα γίνουν συνολικά 35.000 προσλήψεις αναπληρωτών για την κάλυψη των κενών, μαζί με τους 8.500 διορισμούς μονίμων. Ηδη, πάντως, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, όπως η ΟΛΜΕ, μιλούν για μεγάλο αριθμό κενών, αναδεικνύουν τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν οι νέοι εκπαιδευτικοί λόγω του υψηλού κόστους στέγης και τα σχολεία με την αύξηση της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ δηλώνουν ότι θα τορπιλίσουν πολιτικές αποφάσεις, όπως η αξιολόγηση και ο μέντορας.
Ειδικότερα, το υπουργείο Παιδείας προγραμματίζει για την επόμενη σχολική χρονιά τα εξής:
• Χρονική επέκταση του ολοήμερου σχολείου από τις 4 μ.μ. στις 5.30 μ.μ. Η πρωτοβουλία έχει διττή στόχευση: πρώτον, τον εμπλουτισμό της παρεχόμενης εκπαίδευσης με νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, περισσότερες δημιουργικές δράσεις για τα παιδιά, όπως εκπαιδευτική ρομποτική, ρητορική τέχνη, ασφαλής και δημιουργική πλοήγηση στο Διαδίκτυο, αθλητισμός, εικαστικές τέχνες, εκμάθηση μουσικών οργάνων. Δεύτερον, στοχεύει στη στήριξη των εργαζομένων γονέων και των οικογενειών, με την προσέγγιση του σχολικού και του εργασιακού ωραρίου. Η εφαρμογή ξεκινάει σε περίπου 5.000 τμήματα (το 50% του συνόλου των τμημάτων), που λειτουργούν σήμερα ως ολοήμερα, νηπιαγωγεία και δημοτικά – χωρίς κριτήρια εγγραφής. Ηδη, όμως, εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι ο σκοπός του ολοήμερου είναι καθαρά κοινωνικός, δηλαδή η διευκόλυνση των εργαζομένων γονιών. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», για την κάλυψη των αναγκών που θα προκύψουν με τον επιπλέον χρόνο παραμονής των παιδιών στο σχολείο, προκρίθηκε να προσληφθούν δάσκαλοι και νηπιαγωγοί και όχι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων, λόγω των πιέσεων των δύο κλάδων.
Εκτιμάται ότι θα γίνουν συνολικά 35.000 προσλήψεις αναπληρωτών για την κάλυψη των κενών, μαζί με τους 8.500 διορισμούς μονίμων.
• Για πρώτη φορά εδώ και τέσσερις δεκαετίες θα γίνει ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Τα στελέχη που θα αξιολογήσουν τους εκπαιδευτικούς –σε τετράβαθμη περιγραφική κλίμακα, στην οποία το έργο τους διαβαθμίζεται από εξαιρετικό σε πολύ καλό, σε ικανοποιητικό ή σε μη ικανοποιητικό– είναι ο διευθυντής του σχολείου και ο σύμβουλος εκπαίδευσης. Η έναρξη της διαδικασίας προσδιορίζεται μετά τον Νοέμβριο, αφού προηγουμένως επιλεγούν οι σχολικοί σύμβουλοι της χώρας. Το υπουργείο Παιδείας θεωρεί την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ως «ανατροφοδοτική, καθαρά βελτιωτική διαδικασία, με σκοπό την αποτύπωση των δεδομένων, την εξαγωγή ποιοτικών και ποσοτικών συμπερασμάτων και βάσει αυτών τη χάραξη της εκπαιδευτικής πολιτικής, με απώτερο στόχο την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης για όλους», όπως ανέφερε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Ωστόσο, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες θα επιχειρήσουν να ακυρώσουν τη διαδικασία, όπως έκαναν και με την αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας και την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου.
• Μετά τη λήξη του ημερήσιου ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας ή κατά τις διδακτικές ώρες του ολοήμερου προγράμματος, θα οργανώνονται εκπαιδευτικοί όμιλοι οι οποίοι θα προσφέρουν αντικείμενα και δράσεις, όπως δημιουργική απασχόληση, αθλήματα, παραδοσιακούς-μοντέρνους χορούς, χοροκινητική έκφραση, χειροτεχνίες και κατασκευές, επιστημονικές κατασκευές – πειράματα.
• Τα σχολεία θα αποκτήσουν παιδαγωγικό σύμβουλο – μέντορα. Ο ρόλος του είναι να εμπνεύσει, να προσανατολίσει και να υποστηρίξει κάθε νεοδιοριζόμενο ή πρόσφατα τοποθετημένο στη σχολική μονάδα εκπαιδευτικό, με προϋπηρεσία έως πέντε έτη, με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση της διδασκαλίας του και εν γένει του παρεχόμενου από αυτόν εκπαιδευτικού έργου.
• Καθιερώνεται ενδοσχολικός συντονιστής. Θα συντονίζει και θα υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους, καθώς και τις προσπάθειες της διεύθυνσης κάθε σχολικής μονάδας να την ενισχύσουν ως επαγγελματική κοινότητα μάθησης και ανάπτυξης. Ομως, για τον ενδοσχολικό συντονιστή, αλλά και για τον μέντορα, οι συνδικαλιστές αντιδρούν. Ενδεικτικά, το διοικητικό συμβούλιο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) ανέφερε ότι υπάρχει πληθώρα αναφορών ότι ασκούνται πιέσεις ώστε να ανατεθούν άμεσα στους εκπαιδευτικούς καθήκοντα ενδοσχολικών συντονιστών και μεντόρων.
«Με δεδομένο ότι δεν υπάρχει καμία αποκλειστική, πιεστική καταληκτική ημερομηνία για την ανάθεση, καλούμε τους διευθυντές και τους συλλόγους διδασκόντων να μην προχωρήσουν σε καμία ενέργεια για το θέμα αυτό, για το οποίο το Δ.Σ. της ΔΟΕ θα συνεδριάσει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα και θα ανακοινώσει τις σχετικές αποφάσεις του προς τους εκπαιδευτικούς». Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», θα προταθεί οι εκπαιδευτικοί να μην αναλάβουν κάποια από τις δύο θέσεις.
• Κατά τη διάρκεια της επόμενης σχολικής χρονιάς θα ξεκινήσουν να εφοδιάζονται τα σχολεία με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία – διαδραστικούς πίνακες, σετ ρομποτικής, ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό.
Υγειονομικοί κανόνες σχολικής λειτουργίας
Το φετινό κουδούνι συνοδεύεται από νέους κανόνες λειτουργίας των σχολείων. Η μάσκα, σήμα κατατεθέν της πανδημίας, αποσύρεται. Είναι προαιρετική για μαθητές, εκπαιδευτικούς και επισκέπτες. Σε σχολικές μονάδες όπου η χειλεανάγνωση αποτελεί μέσο εκπαίδευσης και επικοινωνίας, συστήνεται η χρήση διαφανούς ολοπρόσωπης προστατευτικής προσωπίδας ή ειδικής υφασμάτινης με πρόσθιο διαφανές τμήμα. Οι συνοδοί παιδιών σε Κέντρα Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης συστήνεται να φέρουν προστατευτική μάσκα.
Οι εκπαιδευτικοί και τα μέλη ΕΕΠ- ΕΒΠ (Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό – Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό), που έχουν πλήρως εμβολιαστεί ή νοσήσει, εισέρχονται στα σχολεία με την επίδειξη του αντίστοιχου πιστοποιητικού στον διευθυντή. Όσοι, όμως, δεν είναι πλήρως εμβολιασμένοι ή νοσήσαντες, υποβάλλονται υποχρεωτικά σε εργαστηριακό διαγνωστικό έλεγχο (rapid ή PCR) μια φορά την εβδομάδα σε ιδιωτικά διαγνωστικά, κλινικές, φαρμακεία ή ιδιώτη γιατρό, με δική τους δαπάνη. Ο έλεγχος θα διενεργείται πριν από την Τρίτη και 48 ώρες πριν από την έλευση στο σχολείο. Όσοι προκύψουν θετικοί στον κορωνοϊό, ακολουθούν το πρωτόκολλο.
Μαθητές που εμφανίζουν ύποπτα συμπτώματα παραμένουν στο σπίτι. Αν η εκδήλωση των συμπτωμάτων γίνει στο σχολείο, ενημερώνεται η οικογένεια και το παιδί απομονώνεται με μάσκα σε ξεχωριστό, αεριζόμενο χώρο. Εν συνεχεία, γίνεται ιατρική αξιολόγηση και συστήνεται διαγνωστικός έλεγχος. Εν αναμονή των αποτελεσμάτων, ο μαθητής παραμένει σπίτι. Αν ο μαθητής δεν έχει επιμολυνθεί, επιστρέφει στο σχολείο μετά το πέρας των συμπτωμάτων, χωρίς ιατρική βεβαίωση.
Αν κάποιος μαθητής ή εκπαιδευτικός είναι θετικός στον κορωνοϊό, παραμένει σε απομόνωση για πέντε μέρες και απέχει από όλες τις εξωσχολικές δραστηριότητες. Επιστρέφει έπειτα από πέντε ημέρες απομόνωσης, εάν δεν υπάρχουν συμπτώματα ή τα συμπτώματα μετά το πενθήμερο βελτιώνονται, με πλήρη υποχώρηση του πυρετού για ένα 24ωρο χωρίς τη χρήση αντιπυρετικών. Για την επάνοδο στο σχολείο δεν απαιτείται τεστ ούτε ιατρική βεβαίωση, απαιτείται όμως χρήση μάσκας υψηλής αναπνευστικής προστασίας ή διπλής μάσκας για πέντε ημέρες από την ημέρα λήξης της απομόνωσης.
Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr