Ο δακτύλιος επέστρεψε, τα προβλήματα παραμένουν

Ο δακτύλιος επέστρεψε, τα προβλήματα παραμένουν

Μιλά στην «Κ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων - Τα στοιχεία του Δήμου Αθηναίων και η πρώτη εικόνα της Τροχαίας.

4' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Επέστρεψε σήμερα ο δακτύλιος στο κέντρο της Αθήνας, φέρνοντας αλλαγές στα οχήματα που επιτρέπεται να κυκλοφορούν. Το μέτρο, που θεσπίστηκε αρχικά τον Ιούλιο του 1979 με στόχο την εξοικονόμηση καυσίμων λόγω πετρελαϊκής κρίσης, ξεκινά να εφαρμόζεται σε μια περίοδο όπου εκατομμύρια οδηγοί ταλαιπωρούνται καθημερινά σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας. 

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Παναγιώτη Παπαντωνίου, ο Δακτύλιος εφαρμόζεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις με στόχο την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, αλλά και τη μείωση της περιβαλλοντικής ρύπανσης και ηχορύπανσης.

Το πρώτο πράγμα που σημειώνει ο κ. Παπαντωνίου είναι ο σκεπτικισμός απέναντι στο σύστημα «μονά-ζυγά», μιας και αυτό, όπως αναφέρει, δεν ενισχύει την προοπτική αγοράς καινούργιου αυτοκινήτου. Επίσης, ο τρόπος ελέγχου τήρησης του μέτρου μέσω της τροχαίας είναι απαρχαιωμένος, καθώς υπάρχουν σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία παρακολούθησης. Ο κ. Παπαντωνίου τονίζει πως Δακτύλιος σημαίνει αστυνόμευση και αν το μέτρο δεν παρακολουθείται ανά πάσα ώρα και στιγμή, ακυρώνεται στην πράξη.

Όπως εξηγεί: «Ο Δακτύλιος όπως λειτουργεί έως τώρα, μας δίνει μια γενική εικόνα για το αν μειώνεται λίγο ή πολύ η κυκλοφορία. Αυτό που δεν έγινε στα δύο χρόνια παύσης του μέτρου λόγω πανδημίας, αλλά και στη χρονιά που ακολούθησε – μόλις τέθηκε πάλι σε λειτουργία -, είναι μια τεκμηριωμένη ανάλυση των αποτελεσμάτων που φέρνει – μια έκθεση από την Περιφέρεια Αττικής σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών.

Για να αποφασίσουμε αν το μέτρο αποδίδει πρέπει να εξετάζουμε ποσοτικά στοιχεία – πόσο μειώθηκε η χρήση των οχημάτων, πόσο συνέβαλε ο Δακτύλιος στη μείωση της περιβαλλοντικής ρύπανσης κλπ. Τόσα χρόνια μετά, συνεχίζουμε να μιλάμε για αυτό το μέτρο διαισθητικά, ενώ πρέπει να αναλύσουμε τα δεδομένα. Από πέρυσι, συζητάμε μήπως το «μονά-ζυγά» πρέπει να αντικατασταθεί από το περιβαλλοντικό τέλος, όπως ισχύει και σε άλλες χώρες, ανάλογα με την παλαιότητα του κάθε αυτοκινήτου. Δεν έχουμε όμως τα δεδομένα στα χέρια μας για να το πούμε με σιγουριά».

Ο δακτύλιος επέστρεψε, τα προβλήματα παραμένουν-1
φωτ.: ΑΠΕ

Η συμφόρηση των πέριξ του Δακτυλίου δρόμων

Το ότι την ώρα που αποσυμφορείται ένα κομμάτι του κέντρου, ένα άλλο αρχίζει να «φορτώνεται» με μεγάλο όγκο οχημάτων, μιας και οι οδηγοί των τελευταίων «κυνηγούν» τις εναλλακτικές διαδρομές όταν δεν κυκλοφορούν στο κέντρο, συνιστά ακόμα μια αρνητική πτυχή του Δακτυλίου για τον κ. Παπαντωνίου.

Όπως λέει: «οι περιμετρικοί του Δακτυλίου δρόμοι θέλουν μεγάλη προσοχή σε επίπεδα κίνησης αλλά και παράνομης στάθμευσης γιατί όπως έχει δείξει η πράξη, καταλήγουν με έντονη συμφόρηση – βλ. Αλεξάνδρας, Χαμοστέρνας, Βασιλίσσης Σοφίας κ.τ.λ».

Κατά τον πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, η αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών όταν ένα όχημα δεν κυκλοφορεί έχει να κάνει με το ότι η σχέση των Αθηναίων με τα ΜΜΜ ακόμα δεν είναι καλή. «Για να δουλεύει όμως αποτελεσματικά ο Δακτύλιος πρέπει να υπάρχει αξιόπιστο σύστημα ΜΜΜ από άποψης ποιότητας μεταφοράς και παροχής υπηρεσιών. Πρέπει κάποιος να μπορεί να αφήνει το όχημα του γύρω από το μετρό και μετά να μπορεί να συνεχίζει» εξηγεί και προσθέτει: «Για την ώρα λοιπόν, οι δημόσιες συγκοινωνίες δεν είναι ελκυστικές για τους πολίτες και σε επίπεδο χρόνου και σε επίπεδο κόστους και σε επίπεδο ασφάλειας σε ζητήματα όπως αυτό της πανδημίας».

Η αλλαγή που μπορεί να φέρει το μετρό του Πειραιά

Όσο για τη βοήθεια που θα δώσει το νέο μετρό του Πειραιά στο συνολικό κυκλοφοριακό κομφούζιο του λεκανοπεδίου, ο κ. Παπαντωνίου χαρακτηρίζει αυτή την ιστορία «αυστηρά πειραιώτικη». Όπως λέει: «Ο Πειραιάς θα βοηθηθεί από το μετρό και θα αλλάξει ο τρόπος των μετακινήσεων των κατοίκων και των εργαζομένων στην περιοχή. Η αλλαγή θα είναι μεγάλη και από περιβαλλοντικής και από κυκλοφοριακής άποψης.Όχι όμως ότι θα λυθεί εντελώς το κυκλοφοριακό πρόβλημα του Πειραιά. Απλά θα υπάρξει μια νέα ισορροπία».

Εκτοξεύτηκαν οι άδειες Δακτυλίου 

Ο Δακτύλιος θα έπρεπε να πηγαίνει «χέρι-χέρι» με τα ΜΜΜ για να είναι αποτελεσματικός, αλλά αυτό δεν συμβαίνει, υπογραμμίζουν στην «Κ» και στελέχη της Τροχαίας, σημειώνοντας την ίδια στιγμή πως θα χρειαστούν περίπου 15 ημέρες για να αποκτήσει η υπηρεσία μια καλή εικόνα αναφορικά με το τι θα συμβεί φέτος στους δρόμους της Αθήνας.

Όπως εξήγησαν, φέτος είναι η πρώτη χρονιά μετά από τρία χρόνια που η συντριπτική πλειονότητα των εργαζομένων θα δίνει καθημερινά το “παρών” στο γραφείο (αφού η τηλεργασία έχει πέσει σε πολύ χαμηλά επίπεδα) οπότε και τα οχήματα στους δρόμους θα είναι σε επίπεδα προ-κορωνοϊού. Την ίδια στιγμή, η πανδημία απομάκρυνε τους πολίτες από τα ΜΜΜ.

Οι ίδιες πηγές ανέφεραν επίσης πως τα νέα οχήματα στους δρόμους περιλαμβάνουν και μεταχειρισμένα αλλά και αρκετά «νέας γενιάς», φιλικότερα στο περιβάλλον. Σημειώνεται πως σύμφωνα με προηγούμενο ρεπορτάζ της «Κ» συνολικά στο τετράμηνο Ιανουαρίου – Απριλίου 2022, οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών υποχώρησαν κατά 5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Αντιθέτως, οι πωλήσεις των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυξήθηκαν το ίδιο διάστημα, και μάλιστα σημαντικά, κατά 36,9%. Συνολικά το μερίδιο των εισαγόμενων μεταχειρισμένων στο σύνολο των πωλήσεων επιβατικών το πρώτο τετράμηνο του 2022 διαμορφώθηκε σε 45,80%.

Εντύπωση πάντως προκαλούν και τα στοιχεία που έδωσε στην «K» ο Δήμος Αθηναίων για το πόσες άδειες Δακτυλίου δόθηκαν σε μόνιμους κατοίκους της Αθήνας το 2021 και πόσες το 2019. Το 2019 οι άδειες αυτές ήταν 1.200 και το 2021 -13.000. Βέβαια, όπως εξηγούν, το 2019 άδειες Δακτυλίου δικαιούνταν μόνο οι Αθηναίοι που εργάζονταν εκτός κέντρου, ενώ τώρα την άδεια τη δικαιούνται όλοι οι μόνιμοι κάτοικοι που το σπίτι τους περικλείεται από τα όρια του Δακτυλίου.

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT