Οι αυτοκινητόδρομοι κλείνουν με απόφαση και ευθύνη της Τροχαίας. Αυτό επισημαίνουν οι εκπρόσωποι των παραχωρησιούχων, δηλαδή των κοινοπραξιών στις οποίες έχει ανατεθεί η λειτουργία και συντήρηση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων. Επισημαίνουν ωστόσο ότι συμφωνούν με τις χθεσινές και προχθεσινές διακοπές στην κυκλοφορία, καθώς η εμπειρία δείχνει ότι ελάχιστοι οδηγοί είναι σε θέση να βάλουν αλυσίδες στα οχήματά τους, με αποτέλεσμα ο κίνδυνος ατυχημάτων να αυξάνεται.
Από την Κυριακή υπήρξαν διακοπές στην κυκλοφορία σε τμήματα της Αττικής Οδού και της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας, από τον κόμβο Καλυφτάκη στην Κάτω Κηφισιά. Οπως επισημαίνουν στελέχη της Νέας Οδού (που διαχειρίζεται το τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια της εθνικής οδού), οι διακοπές αυτές ήταν απόλυτα αιτιολογημένες. «Οταν το απόγευμα της Κυριακής ξεκίνησε το φαινόμενο με μεγαλύτερη ένταση, στη Ριτσώνα ακινητοποιήθηκαν περισσότερα από 50 οχήματα μέσα στον αυτοκινητόδρομο. Σταμάτησαν μέσα στον δρόμο, σε οποιαδήποτε λωρίδα, για να βάλουν αλυσίδες. Αν δεν είχε πάρει εκείνη τη στιγμή την απόφαση η Τροχαία για κλείσιμο του δρόμου, θα είχαν δημιουργηθεί σοβαρά προβλήματα», εκτιμά στέλεχος της εταιρείας. Σύμφωνα με τη Νέα Οδό, η εταιρεία είχε 88 εκχιονιστικά και 600 εργαζομένους σε ετοιμότητα από την Παρασκευή, προκειμένου να μην κλείσει ο δρόμος εξαιτίας του χιονιού.
Ανάλογη είναι και η θέση της Αττικής Οδού. Οπως επισημαίνεται από την εταιρεία, ο δρόμος έκλεισε με εντολή της Τροχαίας ώστε να καθαριστεί από τα εκχιονιστικά και ήταν σε κυκλοφορία χωρίς προβλήματα όλες τις υπόλοιπες ώρες. Επίσης, δεν σημειώθηκαν χθες εγκλωβισμοί οχημάτων, παρά μόνον στην έξοδο της οδού Μαραθώνος δημιουργήθηκε κάποια στιγμή ουρά από αυτοκίνητα που είχαν σταματήσει για να βάλουν αλυσίδες.
Πρόκειται για διεθνή πρακτική, λένε οι αρμόδιοι και υπογραμμίζουν ότι παρότι όλοι οι οδηγοί έχουν πλέον αλυσίδες, ελάχιστοι ξέρουν να τις τοποθετούν στους τροχούς.
«Είναι κοινή πρακτική το κλείσιμο των αυτοκινητοδρόμων προληπτικά, δεν είναι “ελληνική εφεύρεση”», αναφέρει στέλεχος εταιρείας παραχώρησης. «Στις ΗΠΑ για παράδειγμα, πέρυσι έκλεισαν αυτοκινητόδρομοι έπειτα από σφοδρή χιονόπτωση στην Ουάσιγκτον. Κάποιες φορές τα προληπτικά μέτρα είναι απαραίτητα, ώστε να αποφεύγεται ο εγκλωβισμός οχημάτων. Τον τελικό λόγο, βέβαια, τον έχει η Τροχαία».
Η εμπειρία της «Ελπίδας»
Υπενθυμίζεται ότι πριν από ένα έτος, στις 24 Ιανουαρίου, χιλιάδες οχήματα εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό μέσα σε σφοδρή χιονοθύελλα. Η πολιτεία απέδωσε την ευθύνη σε κακό χειρισμό της εταιρείας και όρισε την αποζημίωση όσων εγκλωβίστηκαν σε ποσό 2.000 ευρώ ανά Ι.Χ. Οπως αποκάλυψε σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή» της Κυριακής ο υπουργός Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής, τελικά υποβλήθηκαν 11.808 αιτήματα αποζημίωσης, από τα οποία εγκρίθηκαν τα 3.990, ενώ, εκτός από το κομμάτι των αποζημιώσεων, η υπόθεση διερευνάται και δικαστικά. Το σοβαρό αυτό περιστατικό θεωρείται δεδομένο ότι επηρέασε τον τρόπο διαχείρισης ανάλογων περιστατικών, με τις Αρχές να λειτουργούν πιο «επιθετικά» στο προληπτικό κλείσιμο των δρόμων, ακόμη κι αν δεν υπάρχουν ιδιαίτερα ακραίες συνθήκες.