Μία άνευ προηγουμένου τραγωδία εξελίσσεται στη χώρα από το βράδυ της Τρίτης, 28 Φεβρουαρίου. Στις 23:21, δύο τρένα, ένα επιβατικό και ένα εμπορικό, συγκρούστηκαν στα Τέμπη, προκαλώντας ένα γεγονός ανείπωτης οδύνης.
Οι αρχές έδωσαν τιτάνια μάχη για να απεγκλωβίσουν τους επιβαίνοντες, ωστόσο η σύγκρουση ήταν σφοδρή, η καταστροφή τεράστια. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, οι νεκροί ανέρχονται σε 42. Οι κηδείες των θυμάτων θα τελεστούν δημοσία δαπάνη, ενώ κηρύχθηκε τριήμερο εθνικό πένθος.
Στα νοσοκομεία της Λάρισας και της Θεσσαλονίκης εκτυλίχθηκαν σκηνές αλλοφροσύνης, με ανθρώπους να αναζητούν αγωνιωδώς τους συγγενείς τους που αγνοούνται. Πολλοί ήταν όσοι έδωσαν δείγμα DNA προκειμένου να γίνει η αναγνώριση πτωμάτων που είχαν απανθρακωθεί.
Μέχρι το βράδυ της Τετάρτης, από τους 72 νοσηλευόμενους επιβάτες, 15 πήραν εξιτήριο, ενώ 57 επιβάτες παρέμεναν για νοσηλεία. Οι έξι βρίσκονται σε ΜΕΘ.
Τι υποστήριξε στην απολογία του ο σταθμάρχης
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο σταθμάρχης Λάρισας προχώρησε σε πλήρη ομολογία.
Ο συλληφθείς όχι μόνον παραδέχθηκε ότι έβαλε τη μοιραία αμαξοστοιχία σε λάθος τροχιά, πρόσθεσε ότι κατάλαβε το εγκληματικό λάθος μόλις πληροφορήθηκε για το τραγικό δυστύχημα. Τότε, όπως ανέφερε απολογούμενος, αντιλήφθηκε τις συνέπειες των όσων είχε κάνει, δρομολογώντας την επιβατική αμαξοστοιχία σε λάθος ράγες.
Ο τρόμος στο σημείο του δυστυχήματος
Συγκλονιστικές ήταν οι στιγμές που βίωσαν οι διασώστες: «Όταν φθάσαμε, είδαμε ανθρώπους του ΕΚΑΒ να βγάζουν τραυματίες. Αυτό που αντικρίσαμε δεν λέγεται. Βομβαρδισμένο τοπίο» περιέγραψε ο Γ. Ξανθόπουλος.
Και πρόσθεσε: «Συνεχώς εντοπίζονταν σοροί. Σώματα, σίδερα, πλαστικά, καρέκλες, τσάντες, όλα ένα κουβάρι. Είναι η χειρότερη αποστολή που έχω συμμετάσχει. Υπήρχαν πολλά νέα παιδιά. Νιώσαμε ότι βγάζουμε τα παιδιά μας».
Στη δημοσιότητα δόθηκε βίντεο από τη στιγμή της σύγκρουσης των δύο τρένων, ενώ η είδηση έκανε τον γύρο του κόσμου και για μεγάλο διάστημα κυριάρχησε στα μεγαλύτερα διεθνή ΜΜΕ.
Λειτουργούν όπως πριν από 30 χρόνια
«Το βασικό πρόβλημα στη συγκεκριμένη γραμμή Αθήνας- Θεσσαλονίκης είναι πως δεν λειτουργεί η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, τα βασικά μέσα ασφαλείας δηλαδή που προστατεύουν τα τρένα από ατυχήματα. Στην ουσία, αυτή η νευραλγική σιδηροδρομική γραμμή για τη χώρα, όσον αφορά στο κομμάτι της ασφάλειας και προστασίας της, εν έτει 2023, κρίνεται μόνο από τον ανθρώπινο παράγοντα. Τα τρένα μας λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο που λειτουργούσαν πριν από 30 χρόνια. Για να σας το πω μεταφορικά, είναι σαν να έχουμε μια λακκούβα μπροστά από το σπίτι μας. Ξέρουμε που βρίσκεται και την αποφεύγουμε πάντα, αλλά κάποια στιγμή πέφτουμε μέσα. Αυτό συνέβη και σε αυτή την περίπτωση», δήλωσε στην «Κ» με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη ο Βασίλης Ζαβογιάννης, εκπρόσωπος των εργαζομένων στο ΔΣ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Τα συστήματα τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης δεν λειτουργούν, όχι κατ’ εξαίρεση, αλλά λόγω των διαχρονικών καθυστερήσεων στην αναβάθμιση των συστημάτων ασφαλείας.
Η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, έκανε λόγο στην «Κ» για «εργολαβίες που έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί. Το σύστημα είναι αυτή τη στιγμή χειροκίνητο, επομένως ελλοχεύει ο κίνδυνος ανθρώπινου λάθους».
Για τραγωδία που οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος είχε κάνει λόγο ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΟΣΕ, Νίκος Τσικαλάκης. Σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι είναι πολύ νωρίς για την πλήρη εικόνα, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι «η πρώτη εκτίμηση δείχνει ότι η τραγωδία οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος».
Η παραίτηση και η υπόσχεση
Το μεσημέρι της Τετάρτης, παραιτήθηκε ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής.
«Είναι γεγονός ότι παραλάβαμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε κατάσταση που δεν ταιριάζει στον 21ο αιώνα. Σε αυτά τα 3,5 χρόνια, κάναμε κάθε προσπάθεια για να βελτιώσουμε αυτή την πραγματικότητα. Δυστυχώς, οι προσπάθειες αυτές δεν ήταν αρκετές για να αποτρέψουν ένα τέτοιο δυστύχημα. Κι αυτό είναι πολύ βαρύ για όλους μας και για εμένα προσωπικά», τόνισε και πρόσθεσε: «Όταν συμβαίνει κάτι τόσο τραγικό, δεν είναι δυνατόν να συνεχίζουμε σαν να μην συνέβη. Είμαι λίγα χρόνια στην πολιτική, αλλά θεωρώ απαραίτητο στοιχείο της Δημοκρατίας μας οι πολίτες της χώρας μας να εμπιστεύονται το πολιτικό σύστημα. Αυτό λέγεται πολιτική ευθύνη».
«Γι’ αυτό το λόγο, δηλώνω την παραίτησή μου από τη θέση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Είναι αυτό που νιώθω καθήκον μου να πράξω ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στη μνήμη των ανθρώπων που έφυγαν τόσο άδικα και αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τα διαχρονικά λάθη του ελληνικού κράτους και του πολιτικού συστήματος», συμπλήρωσε.
Από την πλευρά του, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, αφού επισκέφτηκε το σημείο της τραγωδίας, σε δήλωση του δεσμεύθηκε ότι οι ευθύνες θα αποδοθούν, αναφέροντας παράλληλα ότι θα συσταθεί ανεξάρτητη και υπερκομματική επιτροπής εμπειρογνωμόνων.
Ανακοίνωσε ότι ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης αναλαμβάνει μεταβατικός υπουργός Μεταφορών και επισήμανε ότι «όλα δείχνουν πως το δράμα οφείλεται, δυστυχώς, κυρίως σε τραγικό ανθρώπινο λάθος».
Την αναστολή όλων των σιδηροδρομικών δρομολογίων που ήταν προγραμματισμένα για την Πέμπτη, ανακοίνωσε η Hellenic Train, λόγω απεργίας που προκήρυξε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών.
Τη συλλυπητήρια τους προς την Ελλάδα εξέφρασαν μία σειρά από ξένους ηγέτες.
Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr