Mπορεί οι ευθύνες του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη να βαρύνουν, όπως όλα δείχνουν, τον διαχειριστή της υποδομής (ΟΣΕ) και τον σταθμάρχη του, ωστόσο η Hellenic Train, η εταιρεία που έχει τα τρένα και εκτελεί το μεταφορικό έργο, δεν αποτελεί αχτίδα ελπίδας σε αυτό το «χάος» που αποκαλύπτεται πως είναι ο ελληνικός σιδηρόδρομος, αλλά συνιστώσα ενός προβλήματος. Οι αντιδράσεις της –υπό τον έλεγχο της ιταλική Ferrovie Dello Stato Italiane– εταιρείας τις πρώτες ώρες μετά την τραγωδία αυτό καταδεικνύουν:
Η εταιρεία ανακοίνωσε έναν αριθμό επιβατών στην IC62 στο… περίπου. Ηταν περίπου 350 έλεγε στην ανακοίνωσή της. Οπως αναφέρει εκπρόσωπος της εταιρείας, δεν υπάρχει λίστα επιβατών ενώ τα εισιτήρια που εκδίδονται στο γκισέ δεν είναι ονομαστικά. «Το τρένο δεν είναι σαν το αεροπλάνο», έλεγε και υποστήριζε ότι το ίδιο συμβαίνει και στο εξωτερικό. Ετσι, λοιπόν, η Hellenic Train έφτασε στον αριθμό των «350 περίπου» με προσθαφαιρέσεις: στην Αθήνα επιβιβάστηκαν στην αμαξοστοιχία 421 επιβάτες και 10 μηχανοδηγοί και λοιπό προσωπικό. Στη Λάρισα αποβιβάστηκαν 81. Ωστόσο θεωρείται πολύ πιθανό κάποιοι –λιγοι συνήθως– επιβάτες να επιβιβάστηκαν στη Λάρισα και να έκοψαν εισιτήριο πάνω στο τρένο.
Απόν ήταν και το προσωπικό της εταιρείας στον σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης, όπου συγγενείς των θυμάτων προσπαθούσαν να μάθουν εάν είναι οι άνθρωποί τους ζωντανοί. Σύμφωνα με μαρτυρίες, όταν έφτασαν εκεί, υπήρχαν μόνο κάποιοι άνδρες της εταιρείας σεκιούριτι.
Χρειάστηκε να περάσουν περισσότερες από 20 ώρες από τη σύγκρουση των τρένων μέχρι ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train, Dario Lo Bosco, να εκδώσει μια ανακοίνωση για να εκφράσει τα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των θυμάτων και να δεσμευτεί για την υποστήριξη των ίδιων αλλά και των επιβατών.
Προβλήματα
Η προβληματική διαχείριση όμως του δυστυχήματος αντανακλά την με πολλά προβλήματα λειτουργία της Hellenic Train. Βλάβες στα τρένα, ελλείψεις σε τροχαίο υλικό και προσωπικό, καταργήσεις και καθυστερήσεις δρομολογίων είναι φαινόμενα με τα οποία βρίσκονται αντιμέτωποι οι πελάτες της. Ενδεικτικά, σύμφωνα με στοιχεία της Hellenic Train που είχε δημοσιεύσει η «Κ», τον Ιούλιο του 2022 από τα συνολικά 2.940 προγραμματισμένα δρομολόγια προαστιακού Αθήνας και Θεσσαλονίκης, τα 246 καταργήθηκαν ή ακυρώθηκαν (8,3%), με ένα μέρος να οφείλεται σε ελλείψεις σε μηχανοδηγούς λόγω ασθενείας. Παρά τις δεσμεύσεις της, η εταιρεία έχει βρεθεί αρκετές φορές στο «μάτι του κυκλώνα», με πιο πρόσφατο περιστατικό την απίστευτη ταλαιπωρία 820 επιβατών που βρέθηκαν εγκλωβισμένοι εντός των συρμών ή εκτός των σταθμών πέρυσι τον Ιανουάριο, εν μέσω της κακοκαιρίας «Ελπίδα», χωρίς να έχουν έγκαιρη, πλήρη και σαφή ενημέρωση για την εκτέλεση των δρομολογίων τους.
Αυτό το περιστατικό ενεργοποίησε και τη ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων, που μετά την ολοκλήρωση αυτεπάγγελτης έρευνας προχώρησε στην επιβολή προστίμου ύψους 300.000 ευρώ εναντίον της Hellenic Train τον Δεκέμβριο του 2022. Και όλα αυτά, όταν η κρατική επιδότηση για τις άγονες γραμμές αποτελεί και την κυριότερη πηγή εσόδων της εταιρείας.