Στην αναζήτηση ποινικών ευθυνών για την τραγωδία στα Τέμπη σε υπηρεσιακούς παράγοντες που είχαν την ευθύνη τοποθέτησης του σταθμάρχη ως υπεύθυνου βάρδιας στο κρίσιμο πόστο της Λάρισας, προχωρούν άμεσα οι εισαγγελικές αρχές, ενώ σήμερα ο κατηγορούμενος θα απολογηθεί, μετά την προθεσμία που έλαβε την Πέμπτη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εποπτεύων το σύνολο των ανακρίσεων, προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτης Δασκαλόπουλος, ζήτησε να στραφούν οι έρευνες στην αναζήτηση όλων των δεδομένων για το πώς ο άπειρος σταθμάρχης ήταν μόνος του επί 4 ημέρες στο πόστο της Λάρισας και μάλιστα, όταν κατά τη διάρκεια του τριημέρου της Καθαράς Δευτέρας, η κίνηση των τρένων ήταν μεγάλη.
Σοκαριστικά είναι τα πρώτα στοιχεία από τις κατασχέσεις που έγιναν χθες με εισαγγελική εντολή στα γραφεία του ΟΣΕ στη Λάρισα, από τα οποία προκύπτει ότι o σταθμάρχης βρισκόταν στο συγκεκριμένο πόστο μόνον για πέντε ημέρες. Από αυτές τις τέσσερις μόνος του, χωρίς την παρουσία άλλου έμπειρου σταθμάρχη.
Η συνολική του εκπαίδευση
Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει, το πενθήμερο υπηρεσίας του ξεκίνησε την περασμένη Παρασκευή στις 24 Φεβρουαρίου στο πόστο της Λάρισας. Την ημέρα εκείνη ήταν σε καθεστώς μαθητείας.
Ομως τις επόμενες ημέρες, Σάββατο, Κυριακή, Καθαρά Δευτέρα και Τρίτη, ήταν μόνος του, ως βασικός σταθμάρχης. Λίγο νωρίτερα είχε υπηρετήσει σε άλλα πόστα, όπως στην Καλαμπάκα και στους Νέους Πόρους. Ειδικότερα, στην Καλαμπάκα εργάστηκε από την 1η Φεβρουαρίου έως τις 14 του ίδιου μήνα.
Στη συνέχεια έκανε μαθητεία για τρεις ημέρες στον σταθμό Νέων Πόρων, όπου και εργάστηκε ως βασικός σταθμάρχης για δύο ημέρες στις 22 και στις 23 του μήνα. Την επομένη πήγε στη Λάρισα. Στη Λάρισα όμως είχε υπηρετήσει ως μαθητευόμενος και στο τέλος Ιανουαρίου για πέντε ημέρες, ενώ συνολικά η υπηρεσία του ως βασικού σταθμάρχη και στα τρία πόστα που εργάστηκε ήταν μόλις 16 ημέρες.
Βαριές κατηγορίες
Τώρα για την ποινική του μεταχείριση. Σήμερα, Σάββατο, απολογείται ενώπιον της τακτικής ανακρίτριας που έχει αναλάβει την υπόθεση με τη βαριά κατηγορία της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών, αδίκημα που διώκεται, με βάση πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα, ως κακούργημα και επισύρει ποινές από δέκα χρόνια κάθειρξη έως ισόβια.
Επίσης, αντιμετωπίζει και κατηγορίες για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή, τόσες, όσοι οι άνθρωποι που χάθηκαν, αλλά και κατηγορίες για σωματικές βλάβες με τον ίδιο ποινικό χαρακτηρισμό, τόσες, όσοι θα είναι τελικά οι τραυματίες που βγήκαν ζωντανοί.
Πάντως, σύμφωνα με το κατηγορητήριο που έχει συνταχθεί εις βάρος του, οι παραλείψεις είναι βαρύτατες, δεν περιορίζονται μόνον στο σφάλμα του να βάλει το τρένο σε λάθος κατεύθυνση, αλλά συνεχίζονται, καθώς από το ηλεκτρονικό σύστημα που ισχύει έως ένα σημείο στη Λάρισα, μπορούσε να δει το τρένο που εκινείτο λάθος και να διορθώσει τη μοιραία απόφασή του.
Η αποτύπωση του κινούμενου τρένου είναι σε απόσταση 5,5 χιλιόμετρα από την ώρα που ξεκίνησαν οι συρμοί της αμαξοστοιχίας από τον σταθμό της Λάρισας και έως εκεί που υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της κίνησης. Μετά, τέτοιο σύστημα δεν υπήρχε.
Επίσης κατά το κατηγορητήριο, δεν έλαβε υπόψη του –τρίτο λάθος– το ότι από τον σταθμάρχη των Νέων Πόρων ειδοποιήθηκε 17 λεπτά πριν από τη σύγκρουση ότι η εμπορευματική αμαξοστοιχία ήταν στην ίδια κατεύθυνση.
Αλλωστε, όπως προκύπτει από την προανακριτική του απολογία, όπου ομολόγησε τα λάθη του, κατάλαβε τι είχε συμβεί όταν έμαθε για την τραγωδία.