Τα σημεία κλειδιά της κατάθεσης του σταθμάρχη

Τα σημεία κλειδιά της κατάθεσης του σταθμάρχη

Η «Κ» φέρνει στο φως στοιχεία της κατάθεσης για τα γεγονότα πριν και μετά σύγκρουση των τρένων που οδήγησε στον θάνατο τουλάχιστον 57 ανθρώπους από τους συνολικά 284 επιβαίνοντες στις δύο αμαξοστοιχίες. 

4' 34" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η πρώτη κατάθεση του σταθμάρχη αποκαλύπτει πρόωρες αποχωρήσεις των σταθμαρχών της απογευματινής βάρδιας στη Λάρισα, προβλήματα στο σύστημα ελέγχου και αλλαγές «με μπλάνκο» στο βιβλίο παράδοσης – παραλαβής μετά το φονικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη

Η «Κ» φέρνει στο φως στοιχεία της κατάθεσης του 59χρονου, για τα γεγονότα πριν και μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων που οδήγησε στον θάνατο 57 ανθρώπους. 

Οι βάρδιες στον σταθμό 

Ο αριθμός των απασχολούμενων σταθμαρχών σε κάθε βάρδια προβλέπεται στον εσωτερικό κανονισμό του ΟΣΕ και σε κάθε σταθμό ορίζεται από τον προϊστάμενο της επιθεώρησης. 

Σύμφωνα με την κατάθεση, μέχρι τις 25 Ιανουαρίου αναλάμβανε ένας σταθμάρχης κάθε βάρδια: 6πμ – 3μμ, 2μμ – 11μμ και 10μμ – 7πμ. Από τις 25 Ιανουαρίου προστέθηκαν 14 σταθμάρχες και αποφασίστηκε η πρωινή και η απογευματινή βάρδια να γίνονται από δύο άτομα και η βραδινή από ένα άτομο. Έτσι, το βράδυ του δυστυχήματος, από τις 10μμ έως τις 11μμ θα έπρεπε να βρίσκονται τρεις σταθμάρχες στον σταθμό της Λάρισας. 

Όταν υπηρετούν ταυτόχρονα τρεις σταθμάρχες την κυκλοφορία τη ρυθμίζει ο αρχαιότερος και οι νεότεροι συντάσσουν τα τηλεγραφήματα και τα υποδείγματα. Ο νυχτερινός σταθμάρχης ενημερώνεται για την κυκλοφορία. Όμως ο ένας σταθμάρχης, κατά τα λεγόμενα του 59χρονου, αναχώρησε στις 22:10 με 22:15 και ο δεύτερος από σταθμάρχης αναχώρησε περί τις 22:20 με 22:25. 

Αναφερόμενος στα κλειδιά των σιδηροδρομικών γραμμών, ο σταθμάρχης υποστηρίζει πως υπήρχαν προβλήματα στο σύστημα ελέγχου. «Όταν η αμαξοστοιχία 2597 εισήλθε από το κλειδί 118 τη γραμμή ανόδου και κατευθύνθηκε προς το κλειδί 117 για να πάει στην 3η γραμμή, ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας με ενημέρωσε πως τα κλειδιά 115 και 116 ήταν ανάποδα, δηλαδή σε παρακαμπτήριο. Η ένδειξη που είχα εγώ στον πίνακα για αυτά ήταν ότι τα κλειδιά στην ευθεία (…) Θέλω να αναφέρω ότι την προηγούμενη ημέρα την 5:00 πρωινή, τα κλειδιά 116 και 115 δεν κλείδωναν και αναβόσβηναν στον πίνακα και προσπάθησα να τα σταθεροποιήσω αλλά δεν τα κατάφερα και έστειλα τον κλειδούχο να το κάνει χειροκίνητα. Μέχρι όμως να φτάσει στο σημείο δούλεψαν τα κλειδιά και τον γύρισα πίσω. Αυτό το συμβάν καταγράφηκε και στο βιβλίο παράδοσης παραλαβής».

«Από τις 23:04 που φεύγει η αμαξοστοιχία 62 πού βρίσκεστε;»

«Είμαι μέσα στο σταθμαρχείο και μιλάω στο τηλέφωνο με τον σταθμάρχη Βόλου ότι έφυγε η αμαξοστοιχία η 2576 στις 23:10 (…) ενώ ταυτόχρονα με το GSMR η σταθμάρχης Νέων Πόρων μου έδωσε τηλεγράφημα ότι η εμπορική αμαξοστοιχία 63503 αναχώρησε στις 23:05 από τον σταθμό των Νέων Πόρων για Λάρισα, κινούμενη στη γραμμή καθόδου. 

Ερώτηση: «Διαπιστώσατε κάποια βλάβη στο κλειδί 118;»

«Όχι, δεν διαπίστωσα καμία βλάβη. Τη στιγμή που ενημερώθηκα από την πυροσβεστική για τη σύγκρουση των τρένων, κάλεσα και τις δύο αμαξοστοιχίες και δεν μου αποκρίθηκε καμία, ενημέρωσα δε τη σταθμάρχη Νέων Πόρων για να καλέσει και αυτή, αλλά δεν υπήρχε καμία απόκριση και εκεί κατάλαβα τι είχε συμβεί». 

Ερώτηση: «Εσείς ποια πορεία υποδείξατε στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 62 και μέσω ποιων σημάτων;»

«Εγώ του είπα ότι περνάει με κόκκινο φωτόσημο εξόδου και συνεχίζει μέχρι φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων. Έπρεπε να μου πει γιατί τα κλειδιά είναι σε διαγώνιο και όχι σε ευθεία». 

Ερώτηση: «Εσείς οφείλατε να τον ενημερώσετε σε ποια γραμμή θα έπρεπε να κινείται;»

«Ναι, όπως προείπα, έπρεπε να του πω ότι κινείται σε διπλή γραμμή ανόδου. Δεν του είπα όμως να κινηθεί σε μονή γραμμή ανόδου». 

Αλλαγές στο βιβλίο παράδοσης – παραλαβής

Σε άλλο σημείο, ο 59χρονος σταθμάρχης ισχυρίζεται πως έγιναν αλλαγές στο βιβλίο παράδοσης παραλαβής και δεν εισακούστηκαν ρητές εντολές προς σταθμάρχη απογευματινής βάρδιας, να παραμείνει μέχρι να περάσει η αμαξοστοιχία 62. 

«(…) σταθμάρχης Λάρισας έδωσε εντολή στον Π. να καθίσει μέχρι να περάσει και η αμαξοστοιχία 62. Ο κάθε σταθμάρχης μετά τη βάρδιά του παραδίδει και παραλαμβάνει ο νέος και αυτή η παράδοση παραλαβή εντυπώνεται εγγράφως το αντίστοιχο βιβλίο και καταγράφεται η ώρα έναρξης και λήξης της προηγούμενης βάρδιας. 

Μετά το συμβάν η ώρα παράδοσης παραλαβής διορθώθηκε με μπλάνκο στο βιβλίο παράδοσης παραλαβής που τηρείται στο γραφείο του σταθμάρχη. Δεν θυμάμαι ποια ήταν η πραγματική ώρα που υπογράψαμε ότι παρέλαβα. Το συγκεκριμένο βιβλίο βρίσκεται πάντα ανοιχτό στο γραφείο του σταθμάρχη, τοποθετημένο σε ένα ράφι και διαπίστωσα μετά το συμβάν ότι ήταν διορθωμένη η ώρα. 

Η πραγματική ώρα αναχώρησης του Π. είναι περί 22:20 και του Χ. περί 22:10. Αναλαμβάνω την αντικειμενική ευθύνη που με βαραίνει σαν σταθμάρχη. Όταν ολοκληρωθούν τα πορίσματα και γίνει η απομαγνητοφώνηση των συνομιλιών και ξεκαθαρίσει η υπόθεση θα αναλάβω την όποια ευθύνη, σεβόμενος τα θύματα. 

Εκείνο που είναι βέβαιο είναι ότι στο τραγικό αυτό δυστύχημα έπαιξαν σημαντικό ρόλο οι ελλείψεις στις υποδομές και στην παλαιωμένη λειτουργία του συστήματος. Ελπίζω η έρευνα της δικαιοσύνης να καταδείξει τα πραγματικά αίτια της τραγωδίας αυτής προκειμένου να αποδοθεί στον καθένα η ευθύνη που του αναλογεί. Θέλω να ζητήσω πραγματικά συγγνώμη από τους συγγενείς των θυμάτων για αυτό το σοκαριστικό δυστύχημα».  

Κατηγορίες

Ο σταθμάρχης κατηγορείται για επικίνδυνες παραβάσεις στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς με άλλες εξίσου επικίνδυνες πράξεις, που οδήγησαν στον θάνατο ανθρώπων, βαριές σωματικές βλάβες, καταστροφή εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας και κίνδυνος σε περισσότερους ανθρώπους. Παράλληλα κατηγορείται για ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες από αμέλεια. 

Έρευνες

Υπενθυμίζεται πως έχει διαταχθεί διενέργεια πραγματογνωμοσύνης των αμαξοστοιχιών και διερεύνηση της κατάστασης των τρένων, της γραμμής και των φωτοσημάτων σε αυτή. Παράλληλα έχει ζητηθεί ο έλεγχος της λειτουργίας του πίνακα διαχείρισης κυκλοφορίας, κλειδιών και ενδείξεων στον σταθμό της Λάρισας, ο έλεγχος των ηλεκτρομηχανικών διατάξεων αλλαγής γραμμών και η ανταπόκρισή τους κατά τον χειρισμό του πίνακα διαχείρισης κυκλοφορίας. 

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT