Την ώρα που οι ευθύνες αναζητούνται, τέσσερα νέα παιδιά που επέζησαν από την φονική σύγκρουση των τρένων περιγράφουν στο podcast και στην εκπομπή των «Πρωταγωνιστών», άγνωστες στιγμές από την τραγωδία στα Τέμπη.
«Είναι κανείς μέσα στο τρένο;», ακούγεται στα βίντεο στα social media, η δυνατή φωνή του 18χρονου Άγγελου Τσιαμούρα που βοήθησε πολλούς ανθρώπους να απεγκλωβιστούν από τα βαγόνια της αμαξοστοιχίας.
Τώρα ο Άγγελος λέει: «Στο βαγόνι μου υπήρχανε νεαρά άτομα, στην ηλικία μου και πιο γεροδομένα από εμένα, σωματικά ίσως και καλύτεροι από εμένα, αλλά κανείς δεν ακολούθησε εκτός από τον κ. Γιώργο που ήτανε και ο οδηγητής. Σκέφτομαι ότι ίσως να μπορούσα να είχα κάνει κάτι παραπάνω αν είχα την βοήθεια του οποιοδήποτε. Δηλαδή, αυτό που με ενοχλεί ως και σήμερα, είναι ότι αν δεν τους ένοιαζε μόνο ο κώλος τους -συγγνώμη και για την έκφραση- ίσως να μπορούσαμε να είχαμε κάνει περισσότερα πράγματα».
Για τις συγκεντρώσεις στα προαύλια και τις πλατείες, ο Άγγελος λέει: «Θα διαμαρτύρομαι όσο μπορώ. Όχι κάτω από κομματικές σημαίες ή οτιδήποτε, αλλά ως περήφανος Έλληνας για τη χώρα μου».
Η Ευδοκία Τσαγκλή γνωστή από την συμμετοχή της σε τηλεοπτικά ριάλιτι, ξανασκέφτεται την ζωή της από την αρχή και λέει: «Η πιο σκοτεινή στιγμή της νύχτας είναι πριν την αυγή. Και εγώ πιστεύω και στην συλλογική πίστη που έχει άλλη βαρύτητα. Και εδώ που φτάσαμε ας πιστέψουμε όλοι μαζί ότι αυτό δεν θα ξαναγίνει σε κανέναν». Και όταν ο Σταύρος Θεοδωράκης την ρωτάει γιατί έσβησε τις αναρτήσεις της από το Instagram εκείνη απαντά: «Είμαι μπερδεμένη ακόμα σε πολλά πράγματα. Σίγουρα έχουν σβηστεί και κάποια κομμάτια του εαυτού μου και έχουν αναγεννηθεί άλλα, γιατί για να γίνει κάτι νέο -πολλές φορές- πρέπει να φύγει κάτι παλιό. Μου άρεσαν τα πιο ακραία ντυσίματα. Οι έντονες εμπειρίες. Αλλά τώρα έχω βρεθεί σε μια ένταση. Αυτό το ‘’θάνατο – ζωή’’. Δηλαδή αυτό του ‘’μπουμ’’ γίνεται μέσα μου συνέχεια».
Ο Στέργιος Μιναέμης, προγραμματιστής στο επάγγελμα που βρίσκονταν στο βαγόνι 3, στη θέση 51, λέει: «Παραγγέλνω ένα καφέ 1,5 ευρώ και ξέρω που βρίσκεται ο ντιλιβεράς μου και κάποιος δεν ξέρει που βρίσκεται ολόκληρο το τρένο του. Δεν θα κοιτάξουμε πλέον ποιος φταίει! Θα κοιτάξουμε να το αλλάξουμε. Φταίνε όλες οι κυβερνήσεις, ξέρουμε ότι φταίνε όλοι με όποιο χρώμα κι αν είναι βαμμένοι. Γιατί όλοι είχαν την ευκαιρία να διορθώσουν το πρόβλημα και δε το κάνανε. Από τον Πρωθυπουργό μέχρι τον αρμόδιο βουλευτή. Είχαν την ευκαιρία να κάνουνε το καθήκον τους και δεν το κάνανε. Να έχουμε μια ασφαλή μετακίνηση».
Ένα ακόμα παιδί με θάρρος, ο Μιχάλης Κλάψης από τους Λειψούς, φοιτητής εμπορικού ναυτικού, «εξομολογείται»: «Το πρώτο ‘’βοήθεια’’ που άκουσα ήταν από τη μητέρα του μωρού, που την ώρα που έγινε η σύγκρουση, τάιζε το μωρό της με το μπιμπερό. Είχε χάσει το μωρό από τα χέρια της. Της έλεγα ‘’ηρεμήστε, θα βρούμε το μωρό’’ και τελικά το βρίσκουμε το μωρό κάτω από το κάθισμά μου».
Και στην συνέχεια ο 20χρονος Μιχάλης «μονολογεί» : «Λέμε στο αυτοκίνητο ‘’πήγαινε με εκεί’’ και να μας πηγαίνει αυτόματα χωρίς να βάζουμε τα χέρια μας στο τιμόνι. Και ένα τρένο που κινείται πάνω σε ράγες – δεν έχει εμπόδια δηλαδή- συγκρούεται με άλλο τρένο… Δε ξέρω τι να πω. Μικρά πράγματα, μας δείχνουν πόσο πίσω είμαστε σαν χώρα».
Στο podcast των Πρωταγωνιστών παρουσιάζονται ακόμη οι υποσχέσεις και οι διαβεβαιώσεις των πολιτικών, δύο δεκαετίες τώρα, για «τον σιδηρόδρομο που αλλάζει» και για «τα τρένα που είναι ασφαλή». «Τα ψεύτικα τα λόγια, τα μεγάλα» που δείχνουν για άλλη μια φορά ότι «όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα τα ίδια μένουν» -όπως έλεγε και ο Νίκος Παπάζογλου.
Επίσης οι «Πρωταγωνιστές» παρουσιάζουν τα νούμερα που αποδεικνύουν την διαχρονική κακοδιαχείριση και τις λοβιτούρες στους σιδηροδρόμους που τις τελευταίες δεκαετίες κόστισαν 27 δισεκατομμύρια ευρώ στον ελληνικό λαό.
Μόνο τα 16 δις ευρώ χρέη που διαγράφηκαν το 2010 κόστισαν δύο φορές περισσότερο από τις πέντε νέες Εθνικές (Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ιόνια Οδός, Ε65 και Μορέας).
Για την ασφάλεια των δρομολογίων για συστήματα δηλαδή σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης έχουν δοθεί συνολικά περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ.
Τα νούμερα για τους εργαζόμενους κρύβουν τις δικές τους αλήθειες. Ενώ οι εργαζόμενοι στα τρένα το 2010 ήταν 2.500, σήμερα είναι μόλις 700. Το οργανόγραμμα του ΟΣΕ, επικυρωμένο με υπουργική απόφαση, αναφέρει ότι χρειάζονται 412 σταθμάρχες. Και ο ΟΣΕ είχε 206, δηλαδή τους μισούς. 133 μόνιμους και 73 με μπλοκάκι.
Και το podcast «κλείνει» με τον Σταύρο Θεοδωράκη να λέει: «’’Φταίει η κακιά η χώρα’’. Το σύνθημα – σύμφωνα με τις διηγήσεις – γράφτηκε για πρώτη φορά σε άσπρα χαρτόνια από τα παιδιά ενός σχολείου της Αττικής. Ήταν μόλις η επόμενη μέρα της πολύνεκρης τραγωδίας. Η πρώτη μέρα της Άνοιξης.
Όσο κι αν θες να το φωνάξεις όμως, δεν θες να το πιστέψεις.
Γιατί αυτή η χώρα είναι δική τους και δική μας, θα έλεγα παραφράζοντας τον ποιητή.
Και κάποια στιγμή, όχι πολύ αργά, αυτή η χώρα θα παραδοθεί στα παιδιά που διαμαρτύρονται τώρα στα προαύλια και τις πλατείες. Αισιόδοξο είναι να πιστεύουμε ότι θα έχουν κάτι καλύτερο να την κάνουν. Μακριά από τα λάθη της δικής μας γενιάς».
Ακούστε εδώ όλο το podcast
Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr