Το «Αικατερίνη» αναχώρησε από την Ραφήνα με προορισμό τη Μύκονο στις 7.30 το πρωί της Δευτέρας. Επαγγελματίας της οικοδομής που επέβαινε στο πλοίο ρωτήθηκε από την «Κ» αν μαζί του έφτασαν και τα… κλιμάκια, για τα οποία είχαν ήδη προηγηθεί ανακοινώσεις πως θα επισκέπτονταν το νησί. «Φτάσαμε στο νησί μαζί με 10 άτομα από την Αρχαιολογία», λέει. «Επιβιβάστηκαν σε 2 Fiat λευκά με αριθμό κυκλοφορίας…».
Ο επαγγελματίας συγκράτησε τα στοιχεία των οχημάτων τους για να μπορεί να τους αναγνωρίσει από μακριά σε περίπτωση ελέγχου. «Εμείς τελειώσαμε, ό,τι αυθαίρετο ήταν να χτίσουμε, το χτίσαμε».
Ο ίδιος άνθρωπος, τα στοιχεία του οποίου είναι στη διάθεση της «Κ» και ο οποίος εργάζεται σε οικοδομή που βρίσκεται σε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα τοπόσημα του νησιού, εξηγεί ότι τις τελευταίες ημέρες εργάζονταν νυχθημερόν «για να προλάβουν τα χειρότερα».
«Βιαζόμασταν για να φτιάξουμε ένα κέλυφος, ένα σπίτι χωρίς τοίχους, ώστε να μπορέσουμε να συνεχίσουμε να δουλεύουμε μέσα στα κρυφά», λέει.
Στην οικοδομή του ακολουθήθηκε ανορθόδοξη πορεία κατασκευής, ώστε να μην φαίνεται νεόδμητη και να μπορούν να πραγματοποιηθούν εργασίες εσωτερικά, με διακριτικότητα.
«Για να το εξηγήσω απλά, όταν φτιάχνεις ένα σπίτι πρώτα σοβαντίζεις και μετά βάζεις τα παράθυρα. Εμείς πρώτα βάλαμε πόρτες και παράθυρα για να μην φαινόμαστε απ’ έξω. Δηλαδή, αν τώρα η Πολεοδομία κάνει έλεγχο και βρει μέσα τον μηχανικό αυτός μπορεί να ισχυριστεί ότι απλώς μπήκε σε αυτό το κέλυφος για να πραγματοποιήσει τις εσωτερικές εργασίες. Θα πει ότι δεν γνωρίζει ποιος ευθύνεται για την κατασκευή του». Η ευθύνη έτσι μετακυλίεται στον ιδιοκτήτη.
Καθώς η παρουσία κλιμακίων αρμοδίων φορέων ήταν ήδη γνωστή σε όσους χτίζουν αυτή την περίοδο στο νησί, υπήρξε μια κινητοποίηση εναρμόνισης με τα στοιχειώδη που προβλέπονται από τη νομοθεσία για την ασφάλεια των εργαζομένων.
«Δουλεύουν όλοι με τα κράνη και τα γιλέκα τους, πλέον», λέει η ίδια πηγή. «Τους βλέπεις από μακριά πια, πορτοκαλί διάσπαρτες φιγούρες».
Εργάτες που δούλευαν ανασφάλιστοι, σε πολλές περιπτώσεις ασφαλίστηκαν –«όσοι είχαν χαρτιά»- υπό τον φόβο πολλαπλών ελέγχων.
Οι επαγγελματίες της οικοδομής εμφανίζονται πάντως αγχωμένοι. «Υπάρχει ανησυχία. Έχουμε τσακωθεί και με πολλούς συνεργάτες μας εδώ, οι οποίοι μας πιέζουν να κάνουμε πιο γρήγορα», αναφέρει ένας από αυτούς.
Σεζόν ως τσιλιαδόρος
Πρώην εργαζόμενος σε κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος στη Μύκονο, λέει στην «Κ» ότι εργάστηκε στο παρελθόν ως «τσιλιαδόρος» για 2 μήνες, όσο διήρκεσαν οι εργασίες σε πολύ γνωστό μαγαζί του νησιού.
«Είχαν αναγκαστεί να σταματήσουν από την πολεοδομία. (Αλλά συνέχιζαν). Όταν εμφανιζόταν η αστυνομία έδινα σήμα και έτρεχαν τα μαστόρια σαν τα ποντίκια να κρυφτούν να μην τους δέσουνε», λέει χαρακτηριστικά στην «Κ».
Το μεροκάματο για την εργασία του «τσιλιαδόρου» ήταν τότε 70 ευρώ με καλυμμένη τη διαμονή και τη διατροφή, για ωράριο εργασίας 8.00 – 16.00. «Τα πιο εύκολα μεροκάματα που έχω κάνει στη ζωή μου», λέει ο ίδιος. «Μια μέρα ήρθε ο διοικητής (του τμήματος) με το πολιτικό αμάξι και δεν το κατάλαβα. Πέρασε από μπροστά μου και δεν τον κατάλαβα».
Η συνέχεια, απ’ ό,τι λέει ο πρώην εργαζόμενος, δεν πτόησε κανέναν. Παρά τα πρόστιμα οι εργασίες συνεχίστηκαν. «Το αφεντικό μου, μου έλεγε ότι 30 χρόνια τώρα δεν έχουν πιάσει ποτέ κανέναν για κάτι μεγάλο», συμπληρώνει.
Η μαρτυρία του ανθρώπου αυτού αφορά σε περιστατικά 3-4 χρόνων πριν. Η εικόνα που μεταφέρει, όμως, φαίνεται να είναι η ίδια με εκείνη που περιγράφουν οι σημερινοί εργαζόμενοι στο μεγάλο εργοτάξιο του αρχιπελάγους: «Άλλοι κάνανε εργασίες στις 4 το βράδυ, για να μην τους δουν. Τα κάνανε όλα φιλώντας τσίλιες».
Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr