Ρυθμίσεις της «τελευταίας στιγμής», σχετικά με τους οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τις επικείμενες εκλογές και το ανθρώπινο δυναμικό του δημόσιου τομέα, περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο αναμένεται να παρουσιάσει σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Μάκης Βορίδης. Ειδικά όσον αφορά την εκλογική διαδικασία αίρονται κωλύματα εκλογιμότητας, ενώ κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου και της εκλογικής αναμέτρησης μπορούν να συνεχίζονται οι διαδικασίες προσλήψεων στο Δημόσιο, για όσους έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μέσω ΑΣΕΠ.
Εφόσον το νομοσχέδιο εγκριθεί σήμερα πρόκειται να τεθεί σε διαβούλευση και στη συνέχεια να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή. Ο κυβερνητικός σχεδιασμός είναι να ψηφιστεί τη Μ. Εβδομάδα εφόσον, σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, μετά το Πάσχα το Κοινοβούλιο δεν θα ανοίξει προκειμένου να διεξαχθούν οι εθνικές εκλογές.
Διάταξη του νομοσχεδίου αφορά τη διοργάνωση υπαίθριων αθλητικών και άλλων εκδηλώσεων και προβλέπει ότι οι φορείς θα πρέπει να λαμβάνουν και τη συναίνεση του δήμου στα όρια του οποίου θα λάβει χώρα το γεγονός. Ο υπουργός Εσωτερικών κ. Βορίδης αναφέρει στην «Κ» ότι η συγκεκριμένη διάταξη αφορά κυρίως τον Δήμο Αθηναίων και το γεγονός ότι πολύ συχνά κλείνει η πόλη για τη διεξαγωγή αγώνων και άλλων εκδηλώσεων. Οπως ορίζει η ρύθμιση, θα πρέπει να υπάρχει απαραίτητα η συναίνεση του δήμου όταν προβλέπεται διακοπή της κυκλοφορίας πάνω από μία φορά τον μήνα. Οσον αφορά την παραγραφή οφειλών τελών προς τους δήμους –οι οποίες έχουν προκύψει λόγω της μη δήλωσης τετραγωνικών ακινήτων ή λανθασμένης δήλωσης– στο νομοσχέδιο διευκρινίζεται ότι οι δήμοι μπορούν να διεκδικήσουν οφειλές έως και 10 έτη από τη γένεση της οφειλής.
Ο κυβερνητικός σχεδιασμός είναι το νομοθέτημα του υπουργείου Εσωτε- ρικών να ψηφιστεί τη Μεγάλη Εβδομάδα.
Με διάταξη προβλέπεται επίσης η αλλαγή του τρόπου καταβολής του τέλους χρήσης δημόσιων χώρων στους δήμους. Συγκεκριμένα, ο αιτών θα καταβάλλει ποσό που αναλογεί στο 20% του τέλους έως τις 31/3 και θα προβαίνει στην εξόφληση μετά την έγκριση. Σε περίπτωση απόρριψης το καταβληθέν ποσό θα επιστρέφεται. Επίσης, καθορίζεται λεπτομερειακά η διαδικασία για τη βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ (Τέλους Ακίνητης Περιουσίας), η οποία δίδεται από τους δήμους προκειμένου να πραγματοποιηθεί η αγοραπωλησία ακινήτου.
Στο ίδιο νομοσχέδιο καταργούνται πολλές από τις κατηγορίες κωλυμάτων εκλογιμότητας που αφορούσαν κυρίως πρόσωπα που είχαν σχέση με το Δημόσιο και τα οποία θα έπρεπε να έχουν παραιτηθεί σε εύλογο χρονικό διάστημα πριν από τη διενέργεια των εκλογών. Παράθυρο για την ολοκλήρωση της διαδικασίας των προσλήψεων που έχουν εγκριθεί μέσω ΑΣΕΠ ανοίγει διάταξη του νομοσχεδίου, ανατρέποντας την πάγια τακτική του παγώματος των προσλήψεων κατά την προεκλογική περίοδο. Επίσης, προβλέπεται η δημιουργία ειδικού χώρου για την υποδοχή και αναμονή ΑμεΑ στα εκλογικά τμήματα προκειμένου να ψηφίσουν πιο εύκολα.
Αποτέφρωση
Επιμηκύνεται το χρονικό διάστημα για την προσκόμιση των δικαιολογητικών από 60 ώρες σε 3 μέρες, προκειμένου να εκδοθεί ληξιαρχική πράξη θανάτου για όσους επιλέγουν την αποτέφρωση. Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα μεταφοράς της τέφρας και από πιστοποιημένη εταιρεία, ενώ έως τώρα έπρεπε να παραληφθεί από συγγενείς.
Κατανομή δημοτικών αστυνομικών
Σε 137 δήμους θα κατανεμηθούν οι 1.213 νέοι δημοτικοί αστυνομικοί, η πρόσληψη των οποίων μέσω ΑΣΕΠ εγκρίθηκε με Κοινή Υπουργική Απόφαση που υπογράφουν οι υπουργοί Εσωτερικών Μάκης Βορίδης και Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας. Αν και η κατανομή έχει ήδη γίνει με βάση τα αιτήματα των δήμων που είχαν κατατεθεί και φυσικά τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων, η διαδικασία για τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ αναμένεται να «παγώσει» λόγω προεκλογικής περιόδου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου Εσωτερικών, η διαδικασία θα ξεκινήσει εκ νέου τον Σεπτέμβριο.
Οπως είναι αναμενόμενο, ο Δήμος Αθηναίων θα προσλάβει τους περισσότερους δημοτικούς αστυνομικούς με 181 θέσεις. Στον Δήμο Θεσσαλονίκης κατανέμονται 80 θέσεις, στον Δήμο Πειραιά 77, στον Δήμο Χανίων 32, στον Δήμο Ηρακλείου Κρήτης 30, στον Δήμο Θέρμης 20, στον Δήμο Αχαρνών 16, στον Δήμο Θερμαϊκού και στον Δήμο Καλαμαριάς από 15, και στον Δήμο Χαλκιδέων 13 θέσεις. Στους υπόλοιπους δήμους αναλογούν 1-12 θέσεις.