Αναστάτωση έχει προκαλέσει στην Αμοργό το σχέδιο του δήμου σχετικά με την επέκταση του λιμανιού στα Κατάπολα για την εξυπηρέτηση μεγαλύτερων πλοίων και μικρού μεγέθους κρουαζιέρας και τη δημιουργία νέας περιφερειακής οδού. Σημαντική μερίδα της τοπικής κοινωνίας υποστηρίζει ότι αυτά τα έργα είναι εκτός κλίμακας και προωθούν ένα μοντέλο τουριστικοποίησης του νησιού. Από την πλευρά του ο δήμος υποστηρίζει ότι το έργο δεν αφορά κανονικά κρουαζιερόπλοια, ενώ η περιφερειακή οδός είναι απαραίτητη για να μην υποβαθμίζεται ο οικισμός από την κυκλοφορία των οχημάτων.
Η «Μελέτη αναβάθμισης λιμενικών εγκαταστάσεων λιμένα Καταπόλων Αμοργού» δόθηκε πριν από λίγες ημέρες σε δημόσια διαβούλευση από τον δήμο. Περιλαμβάνει τέσσερις εναλλακτικές προτάσεις για την αύξηση της χωρητικότητας του λιμανιού. Οπως επισημαίνει, «οι υφιστάμενες λιμενικές εγκαταστάσεις του λιμένα των Καταπόλων έχουν διαμορφωθεί κατά τη δεκαετία του ’80 και συνίστανται σε έναν μόλο διαστάσεων 61 X 15 μέτρων, στον οποίο μπορεί να πρυμνοδετήσει μόνο ένα σκάφος της ακτοπλοΐας ή να πλαγιοδετήσει ένα catamaran. Ιδιαιτέρως, το πλοίο “Σκοπελίτης” αναγκάζεται να πρυμνοδετεί επί της παραλιακής οδού, εκτείνοντας τον καταπέλτη του επί του πεζοδρομίου, στο οποίο άλλωστε αγκυροβολούν τα σκάφη και οι βάρκες. Δεν υπάρχουν εγκαταστάσεις για την παραμονή των επιβατών, ενώ και τα οχήματα προς φόρτωση σταθμεύουν επί της παραλιακής οδού, αναγκάζοντας τους επιβάτες να “ακροβατούν” μεταξύ των οχημάτων, διακινδυνεύοντας τη σωματική τους ακεραιότητα. Κατά τον κατάπλου των πλοίων παρατηρείται μεγάλη συμφόρηση οχημάτων στην παραλιακή οδό, εμποδίζοντας την είσοδο και την έξοδο από τον οικισμό».
Συνοδευτικό έργο
Επιπλέον, ως συνοδευτικό έργο προτείνεται η χάραξη μιας περιφερειακής οδού που θα οδηγεί τα αυτοκίνητα απευθείας στην επαρχιακή, μήκους 1.750 μέτρων. Μάλιστα, ως επιχείρημα αναφέρεται ότι και η μελέτη φέρουσας ικανότητας του νησιού που έγινε το 2017 (η οποία χαρακτηρίζεται «ξεπερασμένη», παρότι δεν φαίνεται να έχει συμβεί κάτι την τελευταία πενταετία που να… αυξήσει τη φέρουσα ικανότητα του νησιού) αναγνωρίζει τη σημαντική επιβάρυνση του οδικού δικτύου του νησιού από τον Ιούνιο έως τον Αύγουστο.
Στόχος η εξυπηρέτηση μεγαλύτερων πλοίων και κρουαζιερόπλοιων μικρής κλίμακας – Πολλοί εκτιμούν ότι τα έργα θα οδηγήσουν στην τουριστικοποίηση του νησιού.
Σχόλια
Η μελέτη δεν δείχνει να έχει ιδιαίτερα θετική ανταπόκριση. Στα περίπου 50 σχόλια που έχουν κατατεθεί από πολίτες, τα περισσότερα είναι αρνητικά. Πολλοί εκτιμούν ότι τα έργα θα οδηγήσουν στην τουριστικοποίηση της Αμοργού. «Η Αμοργός βαδίζει με αργά, αλλά σταθερά βήματα προς αυτό που ονομάζεται “υπερτουρισμός”, με μοναδικό οδηγό την άναρχη ανάπτυξη και έναν ιδιότυπο μικρομεγαλισμό, που οδηγούν νομοτελειακά στην καταστροφή του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος», αναφέρει ο Βαγγέλης Δεσποτίδης. «Τα Κατάπολα θα υποβαθμιστούν τουριστικά καθώς από ένα γραφικό, κυκλαδίτικο λιμάνι θα γίνουν ένα λιμάνι “υψηλών” ροών», τονίζει ο Γιώργος Δαμίγος.
Τι λέει ο δήμαρχος
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Αμοργού, Λευτέρης Καραΐσκος, εκτιμά ότι το έργο είναι απαραίτητο και δεν θα οδηγήσει σε τουριστικοποίηση του νησιού. «Τα τελευταία 6-7 χρόνια η αύξηση του τουρισμού είναι μεγάλη. Το λιμάνι βρίσκεται μέσα στον οικισμό και η κυκλοφορία των οχημάτων δημιουργεί σήμερα πρόβλημα στους κατοίκους, τους επισκέπτες και στα καταστήματα. Με την αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων θα μπορούν να “δέσουν” μεγαλύτερα πλοία, όπως το “Blue Star Δήλος”, ενώ θα υπάρξει χωροθέτηση για υδροπλάνα. Περαιτέρω θα δημιουργήσουμε εγκαταστάσεις για την εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας μικρής κλίμακας, δηλαδή για πλοία των 50-200 επισκεπτών. Η νομοθεσία απαιτεί τη δημιουργία μιας περιφραγμένης ζώνης για τον έλεγχο των διαβατηρίων, κάτι που σήμερα κάνουμε με αυτοσχέδιες εγκαταστάσεις. Δεν είναι ο στόχος μας τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια».
Οσον αφορά τον περιφερειακό δρόμο, για τον οποίο έχει στο παρελθόν γνωμοδοτήσει αρνητικά η αρχαιολογική υπηρεσία, ο κ. Καραΐσκος υποστηρίζει ότι θα χαραχθεί σε συνεννόηση με το υπουργείο Πολιτισμού. «Δυστυχώς, ο κόσμος δαιμονοποιεί τα πράγματα», καταλήγει.