Τον Μάιο βάζει μπρος ο πρώτος μετροπόντικας

Τον Μάιο βάζει μπρος ο πρώτος μετροπόντικας

Αποστολή του, να σκάψει 5,1 χλμ. σε 22 μήνες για τη γραμμή 4 του μετρό

3' 8" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το ταξίδι του στα έγκατα της αθηναϊκής γης ετοιμάζεται να ξεκινήσει ο πρώτος από τους δύο μετροπόντικες της γραμμής 4 του μετρό. Ο έτερος αναμένεται να έρθει στην Ελλάδα τον Ιούλιο, με στόχο να αναλάβει δράση τον Οκτώβριο. Η εξέλιξη του έργου πάντως επηρεάζεται από πολιτικά κριτήρια, όπως δείχνει η περίπτωση των σταθμών Εξαρχείων και Ριζάρη, στους οποίους υπάρχει «ειδική μεταχείριση».

Η συναρμολόγηση του πρώτου μετροπόντικα, στο σκάμμα του εργοταξίου στη λεωφόρο Κατεχάκη, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Για την εξέλιξη των εργασιών μάλιστα ενημερώθηκε χθες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο μετροπόντικας αναμένεται να ξεκινήσει το έργο του στις αρχές Μαΐου με αποστολή να σκάψει και να κατασκευάσει 5,1 χλμ. σήραγγας, από την Κατεχάκη έως τον «Ευαγγελισμό» (Ριζάρη), σε διάστημα 22 μηνών. Την υπόλοιπη σήραγγα (7,2 χλμ.) θα κατασκευάσει ο έτερος μετροπόντικας σε διάστημα 28 μηνών, ξεκινώντας από το εργοτάξιο στη λεωφόρο Βεΐκου στο Γαλάτσι. Ο δεύτερος μετροπόντικας θα ξεκινήσει το ταξίδι του από το Σβάναου της Γερμανίας τον Ιούνιο και αναμένεται να φθάσει στην Ελλάδα ένα μήνα αργότερα.

Οι δύο μετροπόντικες (ΤΒΜ), διαμέτρου 9,5 μέτρων, μήκους 100 μέτρων και βάρους 1.500 τόνων έκαστος, κατασκευάστηκαν κατά παραγγελία, ώστε να ανταποκριθούν στις ειδικές συνθήκες του αθηναϊκού υπεδάφους. Εκτιμάται ότι κατά μέσον όρο θα κατασκευάζουν 14 μέτρα σήραγγας/ημέρα.

Στην «Αττικό Μετρό» διατηρούν την αισιοδοξία τους για την εξέλιξη του έργου, παρότι η μια καθυστέρηση διαδέχεται την άλλη. Σύμφωνα με τη σύμβαση, όλοι οι χώροι των σταθμών θα έπρεπε να είχαν παραδοθεί στην ανάδοχο του έργου τον Ιούλιο του 2022, ενώ τα φρέατα τον Οκτώβριο του 2022. Μέχρι στιγμής έχουν παραδοθεί οι θέσεις μόνο τριών σταθμών, όπου ολοκληρώθηκαν οι αρχαιολογικές ανασκαφές και η μετακίνηση δικτύων κοινής ωφελείας: στο Κολωνάκι, στην Ακαδημίας και στα Δικαστήρια.

Τον Ιούλιο αναμένεται στην Ελλάδα ο δεύτερος μετροπόντικας – Στους σταθμούς Εξαρχείων και Ριζάρη η καθυστέρηση επηρεάζεται από πολιτικά κριτήρια.

Κι αν σε κάποιες περιπτώσεις η καθυστέρηση είναι δικαιολογημένη, λ.χ. από τους αργούς ρυθμούς ανταπόκρισης των εταιρειών που διαχειρίζονται τα δίκτυα κοινής ωφελείας, σε κάποιες άλλες –συγκεκριμένα στα Εξάρχεια και στη Ριζάρη– δείχνουν να επηρεάζονται από πολιτικά κριτήρια. Στα μεν Εξάρχεια, η μεταφορά της βλάστησης (προς μεταφύτευση) από την πλατεία θα έπρεπε να είχε ήδη ξεκινήσει προκειμένου να υπάρχει βάσιμη ελπίδα επιβίωσής της. Ως αποτέλεσμα, οι αρχαιολογικές έρευνες δεν μπορούν να προχωρήσουν και περιορίζονται σήμερα στο κεντρικό σημείο της πλατείας. Αυτό σημαίνει πως είτε οι εργασίες θα αναβληθούν για το φθινόπωρο είτε η βλάστηση θα απομακρυνθεί κάποια περίοδο που δεν θα έχει ελπίδα να επιζήσει. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κύριος λόγος της καθυστέρησης είναι ότι η κυβέρνηση δεν επιθυμεί προεκλογικά να ανοίξει μέτωπο στα Εξάρχεια, καθώς η κοπή και η μεταφορά δέντρων θα προκαλέσει σίγουρα αντιδράσεις.

Προσφυγή στο ΣτΕ

Στη δε Ριζάρη δεν υπάρχει καν εργοτάξιο, χωρίς ουσιαστική αιτία. Οπως και στην περίπτωση άλλων σταθμών, είχε ασκηθεί προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας (λόγω της επικείμενης καταστροφής της βλάστησης), αλλά χωρίς να κατατεθούν ασφαλιστικά μέτρα, η αποδοχή των οποίων θα «πάγωνε» υποχρεωτικά το έργο. Επομένως η «Αττικό Μετρό» δεν δεσμεύεται νομικά να μην ξεκινήσει το έργο, το οποίο στη συγκεκριμένη θέση βρίσκεται ήδη περισσότερο από ένα έτος πίσω από το χρονοδιάγραμμα. Πηγές της εταιρείες υποστηρίζουν ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος τόσο για την προετοιμασία ενόψει της εκδίκασης της υπόθεσης στο ΣτΕ (εκδικάστηκε αλλά ακόμη δεν έχει εκδοθεί η απόφαση) όσο και για την εξέταση εναλλακτικών λύσεων, ώστε να περιοριστεί ο χώρος του εργοταξίου. Οπως αναφέρουν, εδώ και μερικούς μήνες έχει κατατεθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος (χωρίς να έχει εγκριθεί ακόμη) η τεχνική μελέτη (ΤΕΠΕΜ) για το φρέαρ της Ριζάρη, εκεί όπου θα συναντηθούν και θα βγουν στην επιφάνεια οι δύο μετροπόντικες.

Σύμφωνα με την εταιρεία, μέσα στις επόμενες ημέρες θα κατατεθεί και η ΤΕΠΕΜ για την κατασκευή του σταθμού (χωρίς αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό), η έγκριση της οποίας θα ανοίξει τον δρόμο για την έναρξη των εργασιών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT