Τα παιδιά της καραντίνας ετοιμάζονται για το πανεπιστήμιο

Τα παιδιά της καραντίνας ετοιμάζονται για το πανεπιστήμιο

Πώς φαντάζονται το πανεπιστήμιο για το οποίο έχουν κάνει τόσες θυσίες; Δέκα τελειόφοιτοι λυκείου από όλη τη χώρα απαντούν για τη σκοτεινή πλευρά των εξετάσεων

15' 20" χρόνος ανάγνωσης

Πώς να μιλήσεις για έναν 18χρονο που ετοιμάζεται να κάνει το πιο κρίσιμο βήμα στη σχολική διαδρομή του; Οι Ελληνες μαθητές –το έχουν δείξει οι έρευνες– είναι οι πιο σκληρά εργαζόμενοι στη χώρα μας. Το πρωί στο σχολείο, το απόγευμα διάβασμα, φροντιστήρια, δραστηριότητες. Στην τελική ευθεία πριν από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, για την επιτυχία σε μια καλή σχολή οι υποψήφιοι «θυσιάζουν» την ξεγνοιασιά της εφηβείας τους, τις σχέσεις με την οικογένεια και τους φίλους τους. Μάλιστα, οι τελευταίες φουρνιές των μαθητών λυκείου έχουν βιώσει και κουβαλούν το «βάρος» της πανδημίας, της καραντίνας, του «λουκέτου» στο σχολείο, με την πρωτόφαντη εμπειρία της τηλεκπαίδευσης να δοκιμάζει τις αντοχές και τις δεξιότητές τους.

Οι παθογένειες βαρύνουν περισσότερους τους αδύναμους. Καθώς το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να εξομαλύνει τις κοινωνικοοικονομικές ανισότητες, πίσω από τους αριθμούς (φέτος στις Πανελλαδικές Εξετάσεις θα συμμετάσχουν κάπου 100.000 υποψήφιοι και θα εισαχθούν περίπου οι 60.000), οι μαθητές δεν ξεκινούν όλοι από το ίδιο σημείο εκκίνησης. Μαθητές που θέλουν να φύγουν από τον μικρό, άγονο τόπο τους, άλλοι που έχουν τη δυνατότητα για πανεπιστημιακές σπουδές στο εξωτερικό, εκείνοι που ψάχνουν επάγγελμα για να βιοποριστούν αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τις κλίσεις τους, άλλοι που στοχεύουν σε περιζήτητες σχολές για να κάνουν το επάγγελμα των ονείρων τους.

Η «Κ» συνομίλησε με 10 υποψηφίους των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων από όλα τα σημεία –και τα επίπεδα– της εκπαιδευτικής επικράτειας. Ρώτησε για τους φόβους, την αμηχανία αλλά και τις ελπίδες τους για τις εξετάσεις, το πανεπιστήμιο, την ενηλικίωση μακριά από την οικογενειακή φροντίδα.

Ωστόσο η επιτυχία σε μια καλή σχολή θα τους φέρει την ευτυχία; Η απάντηση, αν και μοιάζει προφανής, για τους υποψηφίους δεν είναι.

Δέσποινα Σμάλη 
Μαθήτρια σε λυκειακή τάξη στο Γυμνάσιο – Λύκειο Λειψών, πρώτη επιλογή η Βιοϊατρική.

Τα παιδιά της καραντίνας ετοιμάζονται για το πανεπιστήμιο-1

Θέλω να βγω από τη «γυάλα» του νησιού

– Τι σε συναρπάζει περισσότερο στην ιδέα ότι θα πας στο πανεπιστήμιο;
– Θα κάνω αυτό που αγαπώ, θα μάθω πώς είναι να ζεις εκτός του νησιού μου. Εδώ είμαστε σαν μια γυάλα που μας προστατεύει αλλά και μας περιορίζει.
 
– Θα γυρίσεις;
– Ναι, θέλω να σπουδάσω και να γυρίσω να βοηθήσω τον τόπο μου.
 
– Υπάρχει όμως κάτι που σε προβληματίζει;
– Oχι, όχι, τίποτα.
 
– Ευτυχία ή Βιοϊατρική;
– Δεν πιστεύω ότι ένα πτυχίο θα με κάνει ευτυχισμένη. Πολλοί δεν έχουν περάσει στο πανεπιστήμιο αλλά είναι ευτυχισμένοι γιατί κάνουν αυτό που αγαπούν.
 
– Η τηλεκπαίδευση επηρέασε το επίπεδο των γνώσεών σου;
– Ναι, σε μεγάλο βαθμό. Η τηλεκπαίδευση, για σχεδόν δύο χρόνια, μου δημιούργησε κενά σε κομβικά σημεία των μαθημάτων. Μέχρι να εξοικειωθούν οι εκπαιδευτικοί γίνονταν μπαλώματα, χάναμε χρόνο. Το διαπιστώνω τώρα, που δεν ξέρω βασικά πράγματα. Διορθώνω τα κενά στο φροντιστήριο.
 
– Πώς κάνεις φροντιστήριο;
– Χημεία με τον εξάδελφό μου, με έναν φυσικό από εδώ Φυσική και μέσω Skype Βιολογία και Γλώσσα.
 
– Πώς επέλεξες σπουδές; Σε επηρέασαν οι γονείς, φίλοι, μήπως τα social media;
– Οχι. Διάλεξα σχολή επειδή μου αρέσει το αντικείμενο. Στην τάξη είμαστε μόνο τέσσερα κορίτσια, άλλες τρεις θέλουν να γίνουν στρατιωτικοί.
 
– Κατά στη διάρκεια της προετοιμασίας είπες ποτέ «θα τα βροντήξω»;
– Κάποιες στιγμές απογοητεύτηκα, ναι, κουράστηκα αλλά δεν τα παρατώ. Εάν ένας μαθητής δεν κουραστεί πολύ, δεν πρόκειται να πετύχει. Δεν το βάζω κάτω.
 
– Τι έχεις θυσιάσει για να περάσεις;
– Αυτό που μου έχει μείνει χαρακτηριστικά είναι ότι το καλοκαίρι δεν πήγαινα για μπάνιο. «Θα βγούμε το Σάββατο;» με ρωτούσαν. «Oχι, έχω διαγώνισμα την Κυριακή στο φροντιστήριο», απαντούσα.

Δημοσθένης Θεοδοσίου 
Μαθητής στο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Μυτιλήνης, πρώτη επιλογή το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών ΕΚΠΑ.

Τα παιδιά της καραντίνας ετοιμάζονται για το πανεπιστήμιο-2

Το θέμα είναι να μη γίνεις δούλος της δουλειάς

– Τι θέλεις να ζήσεις περισσότερο τώρα που θα πας στο πανεπιστήμιο;
– Την ελευθερία της Αθήνας, ανυπομονώ να γνωρίσω έναν άλλο κόσμο από αυτόν του λυκείου μου και της πόλης μου.
 
– Υπάρχει όμως κάτι που σε προβληματίζει;
– Ναι, φυσικά. Πολλά με προβληματίζουν, που τώρα φαίνονται απλά, όπως πώς θα πάω στον γιατρό εάν χρειαστεί, πώς θα πληρώνω τους λογαριασμούς. Μοιάζει να με φοβίζει η ενηλικίωση, θα είναι οι πρώτες ευθύνες μου, θα αναλάβω να κρατάω νοικοκυριό.
 
– Σε πόσα ΑΕΙ θα κάνεις αίτηση;
– Θα δηλώσω μόνο τις πρώτες σχολές Πληροφορικής, ξεκινώντας από αυτή του Πανεπιστημίου Αθηνών.
 
– Σε επηρεάζουν στις επιλογές όσα ακούγονται για μεμονωμένα φαινόμενα παραβατικότητας στα κεντρικά ΑΕΙ;
– Οχι τώρα, γιατί δεν έχω ζήσει κάτι τέτοιο, αλλά εντυπωσιάζομαι όταν τα ακούω.
 
– Καλή σχολή ή ευτυχία;
– Πιστεύω πως εάν ακολουθήσεις αυτό που σου αρέσει, αυτό θα σε βοηθήσει να είσαι ευτυχισμένος. Αρκεί να μη γίνεις δούλος της δουλειάς.
 
– Η πανδημία, η καραντίνα και η τηλεκπαίδευση σε επηρέασαν, έμεινες πίσω στα μαθήματα;
– Είμαι μαθητής του 19, η πανδημία μού στέρησε το σχολείο. Από την άλλη, μου επέτρεψε να ασχοληθώ μόνος με τα Μαθηματικά. Γενικά πιστεύω ότι η καραντίνα είχε σε μένα θετικό πρόσημο. Οχι και πως θα την ξαναέκανα.
 
– Αρα νομίζω πως δεν έχασες τον έλεγχο κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας. Είπες «θα τα βροντήξω»;
– Οχι, είμαι στοχοπροσηλωμένος και αυτό ενισχύει την αποφασιστικότητά μου.
 
– Τι έχεις θυσιάσει για να περάσεις στο πανεπιστήμιο;
– Τον ύπνο, μεγάλη η αϋπνία μου (γέλια). Χθες κοιμήθηκα μόνο τέσσερις ώρες. Αλλά πρέπει να την υποστώ, να την αντέξω. Ολοι τα πέρασαν, αυτό μου δίνει κουράγιο.

Ιοκάστη Ανδρούτσου 
Μαθήτρια σε γενικό λύκειο στα Γιάννενα, πρώτη επιλογή η Νομική Αθηνών. 

Τα παιδιά της καραντίνας ετοιμάζονται για το πανεπιστήμιο-3

Πέρασαν μέρες που ήταν σαν να χτυπάω σε τοίχο  

– Σε πόσα ΑΕΙ θα κάνεις αίτηση; Οι υποψήφιοι δηλώνουν σχολές διαφορετικών αντικειμένων. 
– Θα δηλώσω μόνο τις νομικές, θέλω πολύ να γίνω νομικός. Οι γονείς μου δεν έχουν σχέση με τον κλάδο. Για κάποιο λόγο μου έχει κολλήσει. Αρχικά μου άρεσε η Εγκληματολογία. Μετά άρχισα να ψάχνω κάτι άλλο, και από σειρές της τηλεόρασης έβρισκα ενδιαφέρουσα τη Νομική. Τώρα παρατηρώ πως όταν βλέπω κάτι σχετικό με τη Νομική με συγκινεί, μου δημιουργεί ένα ωραίο αίσθημα. 
 
– Καλή σχολή ή ευτυχία; Πιστεύεις ότι οι καλές σπουδές θα σου προσφέρουν ευτυχία; 
– Είναι δύσκολο αυτό που ρωτάτε. Νομίζω ότι μπορούν να συνυπάρξουν και τα δύο. 
 
– Πώς κρίνεις τη διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων;
– Προφανώς και είναι αμερόληπτη διαδικασία, αυτό είναι θετικό, αλλά είναι αρνητικό ότι ακόμη κι αν είσαι πολύ διαβασμένος, εάν κάνεις ένα λάθος στιγμής ή μια ημέρα των εξετάσεων αρρωστήσεις μπορεί να το «πληρώσεις» ακριβά χάνοντας μονάδες. Αυτό είναι πολύ αγχωτικό. Ειδικά στη θεωρητική κατεύθυνση υπάρχει πολλή αποστήθιση, χωρίς να αξιολογείται η ευρύτερη εικόνα του υποψηφίου.  
 
– Εχασες κάπως τον έλεγχο κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας; Σκέφτηκες να τα παρατήσεις; 
– Εχουν υπάρξει μέρες που δεν μπορούσα να διαβάσω, σαν να χτυπάω σε τοίχο. Αυτό από σωματική αλλά και ψυχική κούραση. Είναι συνέχεια στο μυαλό μου το διάβασμα, κουράζομαι πια και στην ιδέα του διαβάσματος. 
 
– Εάν δεν περάσεις, τι θα κάνεις;
– Θα πάω στη Γαλλία για σπουδές στη Νομική.   
 
– Τι έχεις θυσιάσει για να περάσεις; 
– Πιστεύω όλη την τελευταία μου χρονιά στο σχολείο. Ομως όλοι οι υποψήφιοι χάνουν στιγμές. Ακόμη κι όταν είμαι στο σχολείο βαριέμαι να κάνω παρέα. Νομίζω ότι συνέχεια το μυαλό μου απασχολείται από μαθήματα, τα οποία αφού τα δώσω στις εξετάσεις θα τα ξεχάσω.  

Κωνσταντίνος Κιόσι 
Μαθητής σε ΓΕΛ Πύργου, έχει αρχικό στόχο τη Φυσικοθεραπεία ΕΚΠΑ.  

Τα παιδιά της καραντίνας ετοιμάζονται για το πανεπιστήμιο-4

Θυσίασα εξόδους, δεν έβλεπα ούτε φίλους ούτε γονείς 

– Τι σε συναρπάζει περισσότερο που θα πας στο πανεπιστήμιο;
– Οι γονείς μου ήρθαν στην Ελλάδα από την Αλβανία. Εγώ γεννήθηκα και έχω ζήσει 18 χρόνια στον Πύργο. Το πανεπιστήμιο θα είναι μια καινούργια εμπειρία. 
 
– Υπάρχει όμως κάτι που σε προβληματίζει;
– Εχω μάθει από τη Β΄ Λυκείου να μαγειρεύω και θα προσπαθήσω να μαγειρεύω καλύτερα από τη μαμά μου. Ο μεγάλος μου αδελφός σπουδάζει στην Καλαμάτα και του στέλνει τάπερ με φαγητό, αλλά εγώ είπα πως θέλω την αυτονομία μου.  
 
– Οι πανεπιστημιακές σπουδές είναι για να αποκτήσεις τι είδους προσόντα;  
– Οι σπουδές είναι για επαγγελματική αποκατάσταση. Eχω συγγενείς στο Λονδίνο και εκεί έχει ζήτηση η φυσικοθεραπεία. Θέλω να πάω μετά στην Αγγλία.  
 
– Πόσα ΑΕΙ θα δηλώσεις;
–  Ολα για Φυσικοθεραπεία, όσες σχολές υπάρχουν.  
 
– Καλή σχολή ή ευτυχία; 
– Η υγεία και η ευτυχία είναι το νούμερο ένα στη ζωή. Αλλά θα είναι τόσο μεγάλη η χαρά μου εάν περάσω στη Φυσικοθεραπεία που δεν περιγράφεται. Αυτό θα με κάνει ευτυχισμένο.  
 
– Πώς επέλεξες σπουδές και ίδρυμα; Επηρεάστηκες από γονείς, φίλους;  
– Οι γονείς μου με αφήνουν να κάνω ό,τι θέλω. Ο αδελφός μου σπουδάζει οικονομικά, και είπα να κάνω κάτι άλλο. Επειδή μου αρέσει η χημεία διάλεξα αυτόν τον κλάδο για επαγγελματική αποκατάσταση.  
 
– Λόγω κούρασης είπες κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας «θα τα βροντήξω»;
– Oχι, καθόλου. Μάλιστα χρησιμοποίησα την περίοδο της καραντίνας ως χαλάρωση, δεν σκέφτηκα καθόλου το διάβασμα.   
 
– Εάν δεν περάσεις, τι θα κάνεις;
– Θα προσπαθήσω πάλι.   
 
– Τι έχεις θυσιάσει για να περάσεις;
– Eχω ασχοληθεί με το τάε κβον ντο πολλά χρόνια, και σταμάτησα. Θυσίασα τους φίλους μου, τις εξόδους το Σαββατοκύριακο, αλλά και τη σχέση μου με τους γονείς μου, αφού δεν έχω χρόνο να μιλήσουμε πια.      

Θεοδώρα Μιχαηλίδου 
Μαθήτρια στο Κολλέγιο Ανατόλια της Θεσσαλονίκης, έχει γίνει δεκτή στην Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ με πλήρη υποτροφία.

Τα παιδιά της καραντίνας ετοιμάζονται για το πανεπιστήμιο-5

Πάω εκεί όπου δεν υπάρχει η φοιτητική ρέκλα

– Γιατί στις ΗΠΑ; Πώς θεωρείς ότι σε επέλεξαν;
– Αρχισα να σκέφτομαι τις σπουδές στο εξωτερικό γιατί θα μου προσφέρουν σε πολλά επίπεδα και περισσότερα από την Ελλάδα. Επέλεξα με κριτήριο το ακαδημαϊκό επίπεδο σε συνδυασμό με την ερευνητική δραστηριότητα στον κλάδο. Και φυσικά ότι πήρα πλήρη υποτροφία. Κάθε πανεπιστήμιο στις ΗΠΑ έχει προαπαιτούμενα – έπρεπε να γράψω εκθέσεις, να υποβάλω βαθμούς, να παρουσιάσω εξωσχολικές δραστηριότητες που έδειχναν κοινωνικό πρόσημο, αλληλεγγύη. Εγώ ίδρυσα site μέσω του οποίου έδινα δωρεάν χρησιμοποιημένα ρούχα.
 
– Τι σε ενθουσιάζει περισσότερο με τη σκέψη ότι θα πας στο πανεπιστήμιο;
– Η ευκαιρία να γνωρίσω άτομα που έχουν παρόμοια ενδιαφέροντα με μένα. Θα ασχοληθώ με κάτι που θέλω, και επειδή θα σπουδάζω σε αμερικανικό πανεπιστήμιο θα ασχοληθώ και με άλλα πεδία, όπως κλασική αρχαιολογία και κοινωνιολογία. Η φοιτητική ανεμελιά διαφέρει ανάμεσα στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ. Στις ΗΠΑ μπορεί κάποιος να ασχοληθεί από νωρίς με την έρευνα, δεν υπάρχει η φοιτητική ανεμελιά ή αλλιώς φοιτητική ρέκλα όπως στην Ελλάδα.
 
– Υπάρχει όμως κάτι που σε προβληματίζει;
– Οτι αφήνω πίσω τη ζωή μου στην Ελλάδα. Την οικογένειά μου, το σπίτι μου, τους φίλους μου, την καθημερινότητα στη Θεσσαλονίκη.
 
– Θεωρείς ότι οι πανεπιστημιακές σπουδές είναι για να αποκτήσεις τι είδους προσόντα;
– Το κύριο είναι πως στο πανεπιστήμιο κάποιος μαθαίνει πώς να μαθαίνει, μπαίνει στη λογική απόκτησης δεξιοτήτων, ώστε να είναι ένα προσαρμοστικό άτομο.
 
– Καλή σχολή ή ευτυχία; Πιστεύεις ότι οι καλές σπουδές θα σου προσφέρουν ευτυχία;
– Θεωρώ ότι είναι ψευτοδίλημμα, διότι η ευτυχία μπορεί να συμβαδίσει με ένα πτυχίο από το Χάρβαρντ.
 
– Τι έχεις θυσιάσει για να γίνεις δεκτή στο Χάρβαρντ;
– Χρόνο με φίλους.

Κωνσταντίνος Περδικέας 
Μαθητής στο πρόγραμμα IB της Σχολής Μωραΐτη, πρώτη επιλογή University of Pennsylvania, ΗΠΑ.

Τα παιδιά της καραντίνας ετοιμάζονται για το πανεπιστήμιο-6

Στην καραντίνα μπόρεσα να δουλέψω σε δικό μου ρυθμό

– Γιατί διάλεξες σπουδές στο εξωτερικό;
– Για την εμπειρία να είμαι σε άλλο περιβάλλον αυτόνομος. Επίσης πιστεύω ότι για πληροφορική οι σπουδές στο εξωτερικό ανοίγουν περισσότερους δρόμους. Και αυτό διότι θα μου άρεσε να ασχοληθώ με την έρευνα.
 
– Πώς επέλεξες σπουδές και ίδρυμα; Σε επηρέασαν οι γονείς, οι φίλοι;
– Οι φίλοι ναι, αλλά τα πανεπιστήμια τα ήξερα.
 
– Πώς;
– Οι γονείς μου εργάζονται στον τομέα της πληροφορικής και με συμβούλεψαν. Επίσης, είδα τις διεθνείς κατατάξεις των ΑΕΙ. 
 
– Τι σε συναρπάζει περισσότερο στη σκέψη ότι θα πας στο πανεπιστήμιο;
– Στο εξωτερικό θα είναι μοναδική εμπειρία οι σπουδές. Θα γνωρίσω κόσμο, θα είμαι πιο ανεξάρτητος, θα ζήσω σε τελείως διαφορετικό περιβάλλον.
 
– Υπάρχει όμως κάτι που σε προβληματίζει;
– Τίποτα, δεν έχω κάτι να με αγχώνει. Προς το παρόν (γέλια).
 
– Τι πιστεύεις ότι θα σου προσφέρουν οι πανεπιστημιακές σπουδές;
– Θα αποκτήσω γνώσεις για ένα επάγγελμα, αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Είναι και η εμπειρία του πανεπιστημίου, θα δω έναν άλλο κόσμο.
 
– Καλή σχολή ή ευτυχία; Πιστεύεις ότι οι καλές σπουδές θα σου προσφέρουν ευτυχία;
– Είναι πολύ νωρίς ακόμη για να ξέρω τι είναι ευτυχία. Μένουν πολλά ακόμη να ζήσω για να μάθω τι είναι ευτυχία.
 
– Η πανδημία, η καραντίνα και η τηλεκπαίδευση σε επηρέασαν αρνητικά;
– Οχι, ήταν βέβαια μία πρωτόγνωρη ιστορία που θα αφήσει το αποτύπωμά της στην εφηβεία μας, αλλά με την καραντίνα μπόρεσα να δουλέψω με τον δικό μου ρυθμό, είχα άνεση στο σπίτι και ελεύθερο χρόνο.
 
– Εχεις άγχος για τις εξετάσεις;
– Οχι, νιώθω πως έχω ένα «καλό» άγχος που με βοηθάει να συγκεντρώνομαι. Το «κακό» άγχος σε παγώνει, σου βάζει τροχοπέδη.

Κατερίνα Ξερογιάννη 
Μαθήτρια στο 2ο Πρότυπο ΓΕΛ Αθηνών, πρώτη επιλογή Ιστορία – Αρχαιολογία ΕΚΠΑ.  

Τα παιδιά της καραντίνας ετοιμάζονται για το πανεπιστήμιο-7

Σκέφτομαι μόνο το μετά τις εξετάσεις  

– Στοχεύεις σε σχολές ανθρωπιστικών σπουδών. Δεν φοβάσαι την ανεργία; 
– Από τώρα; (γέλια) 
 
– Τι σου αρέσει περισσότερο που θα πας στο πανεπιστήμιο; 
– Είναι μια καινούργια εμπειρία, ό,τι περιέχει αυτό που λέω.   
 
– Υπάρχει όμως κάτι που σε προβληματίζει; 
– Επειδή είναι κάτι καινούργιο, νιώθω λίγο φοβισμένη και στενοχωριέμαι που θα χάσω τους φίλους μου από το σχολείο. Ελπίζω τουλάχιστον να περάσω στην Αθήνα.  
 
– Σε πόσα ΑΕΙ θα κάνεις αίτηση; 
– Αρχικά θέλω τα τμήματα Ιστορίας – Αρχαιολογίας, αλλά μου αρέσουν και η Αγγλική Φιλολογία και η Κοινωνιολογία. Γενικά θα επιλέξω σχολή με βάση το αντικείμενό της, όχι την έδρα της. 
 
– Καλή σχολή ή ευτυχία; 
– Καλή σχολή. Γιατί θα κάνω αυτό που θα με κάνει ευτυχισμένη, όπως τουλάχιστον πιστεύω τώρα.  
 
– Η καραντίνα και η τηλεκπαίδευση σε επηρέασαν; 
– Η καραντίνα μου έδωσε χρόνο να ψάξω πράγματα που δεν ήξερα, να διαβάσω περισσότερα βιβλία, με βοήθησε. Oχι βέβαια πως μου άρεσε. 
 
– Πώς επέλεξες σπουδές και ίδρυμα; Ρώτησες γονείς, είδες τι διάλεξαν φίλοι, έψαξες στο Διαδίκτυο; 
– Oχι, από μικρή είχα κλίση στην Ιστορία και στα φιλολογικά μαθήματα. 
 
– Πώς κρίνεις την περίοδο της προετοιμασίας για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις; 
– Αγχωτική πολύ – άγχος όχι μόνο από μένα αλλά και από τους γονείς μου και το σχολείο. 
 
– Αυτό με κάνει να ρωτήσω εάν έχασες τον έλεγχο κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας. 
– Κάποια φάση μέσα στα Χριστούγεννα ήμουν πολύ πιεσμένη με τα διαγωνίσματα στο φροντιστήριο και σκέφθηκα να τα παρατήσω. Αλλά δεν θέλω να με καταβάλλει αυτό, σκέφτομαι το μετά τις εξετάσεις.  
 
– Τι έχεις θυσιάσει για να περάσεις;
– Το κολυμβητήριο που έκανα αγωνιστικά. Επίσης σταμάτησα το τραγούδι, γιατί δεν έβγαιναν οι ώρες.  

Παναγιώτης Κουτσιούρης
Μαθητής στο ΓΕΛ Λυγουριού, πρώτη επιλογή Πληροφορική ΕΚΠΑ.

Τα παιδιά της καραντίνας ετοιμάζονται για το πανεπιστήμιο-8

Η μουσική δίνει χαρά, αλλά δεν δίνει ψωμί  

– Καλή σχολή ή ευτυχία;
– Οχι, η καλή σχολή δεν προσφέρει ευτυχία. Η μουσική μου αρέσει πολύ, αλλά βλέπω μουσικούς που δεν μπορούν να βιοποριστούν. Αλλά θέλω να βιοποριστώ, γι’ αυτό σπουδάζω. 
 
– Αρα θα κάνεις πανεπιστημιακές σπουδές προκειμένου να αποκτήσεις προσόντα για δουλειά; 
– Το πανεπιστήμιο ανοίγει τους ορίζοντες, αλλά κυρίως θέλω να σπουδάσω για επαγγελματική αποκατάσταση. 
 
– Σε πόσα ΑΕΙ θα κάνεις αίτηση;
– Στα τμήματα Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και το Πελοποννήσου. Ως εναλλακτική θα δηλώσω και παιδαγωγικά τμήματα, αλλά δεν είμαι σίγουρος εάν τα θέλω πραγματικά.
 
– Σκέφθηκες να ψάξεις κάθε σχολή που θα δηλώσεις; Το πρόγραμμά της, κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της; 
– Οχι ιδιαίτερα, το κριτήριό μου είναι το αντικείμενο κάθε σχολής. 
 
– Τι σε κεντρίζει περισσότερο τώρα που θα πας στο πανεπιστήμιο;
– Ανυπομονώ να κάνω καινούργιους φίλους, να ζήσω σε μεγαλούπολη, να κάνω πράγματα τα οποία ίσως να μην μπορώ να τα προσδιορίσω τώρα. Μόνο έχω ανασφάλεια με τα μαθήματα, εάν θα μπορέσω να αντεπεξέλθω.
 
– Πώς κρίνεις τη διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων;
– Ξέρετε, όλη η προσπάθεια που κάνουμε τόσα χρόνια θα κριθεί σε τέσσερις ημέρες, συνολικά δώδεκα ώρες εξέτασης. Αυτό με κάνει να σκέφτομαι ότι όλη η προσπάθεια που κάνω είναι ανώφελη και μου προκαλεί άγχος να κρίνονται όλα σε, ουσιαστικά, στιγμές. 
 
– Τι έχεις θυσιάσει για να περάσεις;
– Ελεύθερο χρόνο. 
 
– Εάν δεν περάσεις στο πανεπιστήμιο, τι θα κάνεις;
– Ή θα ξαναδώσω εξετάσεις, αυτό είναι το πιο πιθανό, ή θα προσπαθήσω στη μουσική και θα δω πώς θα πάει.  

Μαρία Κλαυδιανού
Μαθήτρια στο Γενικό Λύκειο Τήνου, πρώτη επιλογή Ψυχολογία Ρεθύμνου. 

Τα παιδιά της καραντίνας ετοιμάζονται για το πανεπιστήμιο-9

Να περάσω στην Κρήτη για να είμαι κοντά στη θάλασσα

– Τι σε συναρπάζει περισσότερο που θα πας στο πανεπιστήμιο; 
– Νέες γνώσεις, νέοι φίλοι, νέο μέρος. Θα γνωρίσω πώς είναι να ζεις μακριά από την οικογένεια. Σκέφτομαι την ενηλικίωση.  
 
– Τι πιστεύεις πως θα σου λείψει όταν θα φύγεις από την Τήνο;  
– Το φαγητό της μαμάς, αλλά μου αρέσει η μαγειρική, ξέρω συνταγές. 
 
– Σε πόσα ΑΕΙ θα κάνεις αίτηση;  
– Μόνο στο Τμήμα Ψυχολογίας στην Κρήτη. Είμαι στοχοπροσηλωμένη.  
 
– Γιατί διάλεξες Κρήτη και όχι Αθήνα; 
– Μα η Αθήνα είναι απρόσωπη. Η Κρήτη είναι νησί και θα είμαι πιο κοντά στη θάλασσα.  
 
– Αρα τι θα απαντούσες στο δίλημμα Ψυχολογία Κρήτης ή ευτυχία;  
– Ευτυχία φυσικά, είναι πιο σημαντικό από όλα. Αλλά ένα πτυχίο μπορεί να είναι η βάση για να πετύχεις τους στόχους σου και να είσαι χαρούμενος. 
 
– Πώς επέλεξες σπουδές και ίδρυμα; Επηρεάστηκες από κάποιον, γονείς, φίλους, μήπως τα social media;
– Από κανέναν, μου αρέσει να μελετάω τα συναισθήματα και τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων. 
 
– Πώς κρίνεις τη διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων;
– Πολύ αγχωτικές, πάρα πολύ. 
 
– Εχασες κάπως τον έλεγχο κατά στη διάρκεια της προετοιμασίας; Κουράστηκες, έχασες την υπομονή σου; 
– Ενιωσα κάποιες φορές κούραση, αλλά έχω τη στήριξη των γονιών μου. Κάνω υπομονή έως τις εξετάσεις. 
 
– Εάν δεν τα καταφέρεις, τι θα κάνεις;
– Είμαι πολύ σίγουρη ότι θα περάσω. Αλλά για να σας απαντήσω, θα ξαναδώσω. 
 
– Τι έχεις θυσιάσει για να περάσεις;
– Eπαιζα μπάσκετ από μικρή και μου στοίχισε που το σταμάτησα για να έχω χρόνο για διάβασμα.  

Νίκος Κυριαζής 
Μαθητής στο ΓΕΛ Γαστούνης Ηλείας, πρώτος στόχος η Ιατρική Πατρών.  

Τα παιδιά της καραντίνας ετοιμάζονται για το πανεπιστήμιο-10

Από τη Γαστούνη έκανα τηλε-φροντιστήριο στην Αθήνα

– Τι σε συναρπάζει περισσότερο που θα πας στο πανεπιστήμιο;
– Η αυτονομία, οι σπουδές, νέα πόλη, η ιατρική. Θα παίρνω πάντως και τη μαμά για φαγητό. Οτι θα στέλνει η μαμά καλό θα είναι.
 
– Υπάρχει όμως κάτι που σε προβληματίζει;
– Η αρχή, το πώς θα σταθώ την πρώτη περίοδο καθώς θα φύγω από την προστασία της οικογένειας.
 
– Τι περιμένεις από το πανεπιστήμιο;
– Να αποκτήσω τις γνώσεις για τη δουλειά, αλλά και, ίσως κυρίως, το πανεπιστήμιο είναι για να κοινωνικοποιηθείς, να κάνεις σχέσεις, να ενηλικιωθείς.
 
– Σε πόσα ΑΕΙ θα κάνεις αίτηση; 
– Μόνο στις ιατρικές σχολές.
 
– Πώς επέλεξες σπουδές; Σε επηρεάσαν οι γονείς, οι φίλοι;
– Είμαι σε οικογένεια γιατρών (πατέρας, θείος), ενώ και τα αδέλφια μου σπουδάζουν ιατρική. Δεν είχα διλήμματα.
 
– Ιατρική ή ευτυχία;
– Η ευτυχία είναι πιο δύσκολη και πιο σημαντική. Αυτό νιώθω έστω κι αν τώρα βλέπω μόνο την ιατρική μπροστά μου.
 
– Η καραντίνα και η τηλεκπαίδευση έχουν επηρεάσει το επίπεδο των γνώσεών σου;
– Η πανδημία άλλαξε τα δεδομένα του διαβάσματος, για εμάς στην επαρχία άνοιξε άλλους δρόμους. Για παράδειγμα, έκανα διαδικτυακά μαθήματα στην Εκθεση σε φροντιστήριο στην Αθήνα.
 
– Πώς κρίνεις τη διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων;
– Ψυχοφθόρα, ωστόσο σου μαθαίνει πειθαρχία.
 
– Εάν δεν περάσεις στην Ιατρική τι θα κάνεις;
– Δεν ξέρω ακόμη, ανάλογα με τα ψυχικά αποθέματά μου. Ισως ξαναδώσω εξετάσεις, ίσως φύγω στο εξωτερικό.
 
– Τι έχεις θυσιάσει για να τα καταφέρεις;
– Βόλτες, φίλους, ψυχαγωγία. Θα μου βγει αυτό αργότερα; Θα το μάθουμε στο μέλλον.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT