Σουδάν: Το παρασκήνιο των ελληνικών πρωτοβουλιών

Σουδάν: Το παρασκήνιο των ελληνικών πρωτοβουλιών

Ενα εντατικό παρασκήνιο διαβουλεύσεων ανάμεσα στην Αθήνα και τους βασικούς εταίρους της Ελλάδας σε ΝΑΤΟ και Ευρώπη κρύβεται πίσω από τις πολλές και ποικίλες επιχειρήσεις απεγκλωβισμού δυτικών πολιτών από το Χαρτούμ και άλλα σημεία του Σουδάν που ξεκίνησαν μέσα στο Σαββατοκύριακο

2' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ενα εντατικό παρασκήνιο διαβουλεύσεων ανάμεσα στην Αθήνα και τους βασικούς εταίρους της Ελλάδας σε ΝΑΤΟ και Ευρώπη κρύβεται πίσω από τις πολλές και ποικίλες επιχειρήσεις απεγκλωβισμού δυτικών πολιτών από το Χαρτούμ και άλλα σημεία του Σουδάν που ξεκίνησαν μέσα στο Σαββατοκύριακο. Ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας συνομίλησε κατ’ αρχάς με τον ομόλογό του της Αιγύπτου Σάμεχ Σούκρι, εξασφαλίζοντας ότι η Πολεμική Αεροπορία μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποιο αεροδρόμιο στα νότια της χώρας και κάπως έτσι προέκυψε η στάθμευση ενός C-130 και ενός C-27 στο Ασουάν. Εξαρχής η ελληνική διπλωματία δεν ήθελε να παρακάμψει την Αίγυπτο για λόγους αρχής αλλά και πιθανής επιχειρησιακής ουσίας. Ο κ. Δένδιας συνομίλησε, επίσης, με τους ομολόγους του της Γαλλίας Κατρίν Κολονά, της Ιταλίας Αντόνιο Ταγιάνι και της Γερμανίας Αναλένα Μπέρμποκ, τόσο πριν όσο και μετά την άφιξη των πρώτων Ελλήνων στο Τζιμπουτί συνοδεία των δυνάμεων των συγκεκριμένων χωρών, με σκοπό να διασφαλίσει πρόσβαση στη δυνατότητα μεταφοράς Ελλήνων και Ελληνοκυπρίων. Η επικοινωνία με Παρίσι, Βερολίνο και Ρώμη δεν ήταν τυχαία, καθώς οι συγκεκριμένες δυνάμεις ανέλαβαν την εκ περιτροπής διοίκηση στο έδαφος της αεροπορικής βάσης στα περίχωρα του Χαρτούμ, από την οποία απογειώνονται αεροπλάνα με τους απεγκλωβισμένους προς το Τζιμπουτί και από εκεί προς την Ευρώπη. Ηδη την Παρασκευή και το Σάββατο έγιναν οι απαραίτητες επαφές και με την αμερικανική πλευρά τόσο σε διπλωματικό όσο και σε στρατιωτικό επίπεδο.

Ενημέρωση του Τσούνη

Ο κ. Δένδιας γνωστοποίησε τις ελληνικές προθέσεις στον πρέσβη των ΗΠΑ Τζορτζ Τσούνη και ζήτησε βοήθεια, καθώς οι Αμερικανοί διαθέτουν στο Τζιμπουτί μία από τις δύο μεγαλύτερες βάσεις σε αυτή τη μικρή χώρα του Κέρατος της Αφρικής. Η αμερικανική στρατιωτική κάλυψη για όλες αυτές τις επιχειρήσεις θεωρείτο απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή ολοκλήρωσή τους, αν και είναι γνωστό ότι οι Αμερικανοί σπάνια σε τέτοιες περιπτώσεις δρουν σε συνεργασία με άλλες δυνάμεις. Με διαφορετική δυναμικότητα, βάσεις στο Τζιμπουτί συντηρούν πέραν των ΗΠΑ η Κίνα, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, η Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιαπωνία και η Σαουδική Αραβία.

Ενα C-130 και ένα C-27 στο Ασουάν για τον απεγκλωβισμό ομογενών – Γιατί η Αθήνα επέλεξε να «συντονιστεί» πρωτίστως με Κάιρο, Παρίσι, Βερολίνο και Ρώμη.

Επί του πρακτέου, υπολογίζεται ότι μετά τον απεγκλωβισμό 27 Ελλήνων πολιτών και Σουδανών συγγενών τους (οι επιχειρήσεις των μεγαλύτερων χωρών της Ε.Ε., των Βρετανών και των Αμερικανών συνεχίζονταν χθες καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας) στο Χαρτούμ απομένουν περίπου 120 άτομα που πρέπει να απεγκλωβιστούν. Ακόμη και μέχρι αργά χθες το βράδυ ομάδα Ελλήνων και μίας Κύπριας επιχειρούσαν να φθάσουν στην αεροπορική βάση στα περίχωρα του Χαρτούμ, τη διοίκηση της οποίας είχαν χθες οι γερμανικές δυνάμεις. Η Ελλάδα βρίσκεται σε συντονισμό και με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, μια χώρα με σημαντική στρατιωτική παρουσία σε όλη την περιοχή. Οι πρώτοι 27 αναμένονται σήμερα στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας.

Ηδη στο Ασουάν της Αιγύπτου μεταστάθμευσαν δύο αεροπλάνα της Πολεμικής Αεροπορίας, στα οποία επιβαίνουν δύο ομάδες ΕΤΑ (Ειδικό Τμήμα Αλεξιπτωτιστών), συνολικά 13 άτομα με τον επικεφαλής, καθώς και στρατιωτικό ιατρικό προσωπικό. Το C-27 –στο οποίο επιβαίνει ο υφυπουργός Εθνικής Αμυνας, Νίκος Χαρδαλιάς– μετέβη χθες στο Τζιμπουτί προκειμένου να μεταφέρει τους πρώτους 27 απεγκλωβισμένους, ενώ το C-130 βρίσκεται σε ετοιμότητα. Το C-27 που θα επιστρέψει στην Ελευσίνα (από το Τζιμπουτί μέσω Αιγύπτου) θα αντικατασταθεί από άλλο αεροσκάφος του ίδιου τύπου.

Η έως τώρα εξέλιξη έχει αφήσει στην Αθήνα (όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες) μια αίσθηση πικρίας για την αδυναμία της Ε.Ε. να δράσει έστω ως ένας άξονας συντονισμού των επιχειρήσεων, επί τη βάσει και των προβλέψεων της λεγόμενης «στρατηγικής πυξίδας», σύμφωνα με την οποία θα πρέπει να υπάρχει κάποια ομάδα ταχείας επέμβασης για ανθρωπιστικούς σκοπούς μέχρι το… 2025.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT