«Δεν υπάρχει κίνδυνος για τις Πανελλαδικές»

«Δεν υπάρχει κίνδυνος για τις Πανελλαδικές»

Τα υπουργεία Παιδείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθησυχάζουν μετά την κυβερνοεπίθεση στην Τράπεζα Θεμάτων

3' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τη θωράκιση του συστήματος ενισχύει το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Eρευνας (ΕΔΥΤΕ), ώστε να αποφευχθεί νέα κυβερνοεπίθεση σαν τη χθεσινή που «μπλόκαρε» τις ενδοσχολικές εξετάσεις, προκαλώντας πανικό στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και αλαλούμ στα σχολεία. Eως και 280.000 «συνδέσεις» ανά δευτερόλεπτο από άσχετους δέχθηκε η πλατφόρμα χθες το πρωί, με αποτέλεσμα το σύστημα να «πέσει». Ο φόβος βέβαια είναι η ασφάλεια των Πανελλαδικών Εξετάσεων, που ξεκινούν την Πέμπτη. Οι ηγεσίες των υπουργείων Παιδείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αλλά και στελέχη του ΕΔΥΤΕ που μίλησαν χθες στην «Κ» διαβεβαιώνουν ότι δεν υπάρχει κίνδυνος για τις Πανελλαδικές. «Το σύστημα που μεταδίδει τα θέματα στις εξετάσεις του Λυκείου είναι διαφορετικό από αυτό των Πανελλαδικών Εξετάσεων, το οποίο δεν μπορεί να επηρεαστεί από τέτοιου τύπου κακόβουλες μαζικές επισκέψεις», τονίζουν. Βέβαια, δεν λείπουν οι βολές για ελλιπή προστασία του συστήματος της Τράπεζας Θεμάτων και για αργά αντανακλαστικά των υπευθύνων του υπουργείου Παιδείας.

Ειδικότερα, χθες ήταν η έναρξη των ενδοσχολικών και απολυτηρίων εξετάσεων στα περίπου 1.400 λύκεια της χώρας, με θέματα της Τράπεζας Θεμάτων. Δηλαδή, της τράπεζας που έχει πάνω από 20.000 θέματα για όλα τα μαθήματα και από αυτά κληρώνονται τα μισά για κάθε ενδοσχολική εξέταση. Τα άλλα μισά επιλέγονται από τον διδάσκοντα του μαθήματος.

Λίγο μετά τις 6 το πρωί, όπως ανέφεραν τα συναρμόδια υπουργεία, «η πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων, την οποία διαχειρίζεται το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και φιλοξενείται σε υποδομές του ΕΔΥΤΕ, δέχθηκε μεγάλης κλίμακας και διάρκειας κατανεμημένη επίθεση (DDoS). Με απλά λόγια, έγιναν μαζικές επισκέψεις από τρίτους προς την πλατφόρμα, μέχρι και 280.000 συνδέσεις ανά δευτερόλεπτο, οι οποίες έχουν σκοπό να την κάνουν μη λειτουργική. Αυτές οι κατανεμημένες επιθέσεις DDοS αποσκοπούν κακόβουλα να εμποδίσουν την ομαλή πρόσβαση των χρηστών στο σύστημα. Δεν αποτελούν παραβίαση του συστήματος ούτε είναι σε θέση να αποκτήσουν πρόσβαση στα στοιχεία του και τα δεδομένα του». Ουσιαστικά πρόκειται για κακόβουλη ενέργεια υπερφόρτωσης ενός δικτύου. Σαν να κατακλύζει κάποιος με κλήσεις ένα τηλεφωνικό κέντρο μιας εταιρείας και να αδυνατούν οι πελάτες της να πιάσουν γραμμή. Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστός ο όγκος των δεδομένων που στέλνονταν από τους επιτιθέμενους στους στόχους τους. Συνήθως δεν περιλαμβάνει αυτή η επίθεση και παραβίαση του συστήματος. Σε κάποιες περιπτώσεις ο απόηχος μιας επίθεσης μπορεί να είναι σημαντικός –τουλάχιστον– σε επίπεδο εντυπώσεων. Βέβαια, ορισμένες φορές, μια επίθεση DDoS μπορεί να χρησιμοποιείται και ως αντιπερισπασμός για να υποκλαπούν μέσω παράλληλων ενεργειών ευαίσθητες πληροφορίες. «Φανταστείτε 5.000 άσχετα άτομα να έχουν μαζευτεί στην είσοδο ενός κτιρίου. Αυτό δεν θα εμποδίζει τους υπαλλήλους του να εισέλθουν στο κτίριο;», περιέγραψε στην «Κ» υψηλόβαθμο κυβερνητικό στέλεχος.

Οι διευθυντές των σχολείων κατάλαβαν ότι υπήρχε πρόβλημα στη λήψη των θεμάτων περί τις 7.30 και ειδοποίησαν τους αρμόδιους διευθυντές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και οι τελευταίοι το υπουργείο Παιδείας. Βεβαίως κυβερνητικά στελέχη υποστήριξαν στην «Κ» ότι υπήρξε μικρή καθυστέρηση –αλλά κρίσιμη σε τέτοια ζητήματα– στην ενημέρωση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης από το ΙΕΠ και το υπουργείο Παιδείας.

Το σύστημα που μεταδίδει τα θέματα είναι διαφορετικό και δεν μπορεί να επηρεαστεί.

«Κράσαρε» πάλι

Η επίθεση απομονώθηκε στις 9.20 και επανήλθε η εγχώρια συνδεσιμότητα και η πρόσβαση των χρηστών. Οι κακόβουλες επιθέσεις επέμειναν και συνεχίστηκαν και μετά τις 9.20, ωστόσο αντιμετωπίστηκαν με επιτυχία. Ομως, να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», μετά τις 9.20 το σύστημα «κράσαρε» πάλι, όχι από εξωγενείς επιθέσεις, αλλά από τα σχολεία τα οποία με αγωνία επιχειρούσαν να πάρουν τα θέματα. Και αυτό σε συνθήκες έντονης πίεσης και αλαλούμ, που είχαν ξεκινήσει από νωρίς το πρωί όταν οι διευθυντές των σχολικών μονάδων δεν μπορούσαν να πάρουν θέματα και συνεχίστηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του εξεταστικού μαραθωνίου, που σε κάποια σχολεία κράτησε έως και πέντε ώρες!

Το αλαλούμ ενέτειναν και κάποιες αστοχίες, όπως ότι λύκεια για τα οποία έγινε η κλήρωση των θεμάτων, πήραν ελλιπή θέματα. Τότε οι διευθυντές των σχολείων προσπάθησαν εκ νέου να εισέλθουν στην πλατφόρμα για να πάρουν πλήρη θέματα, αλλά η πλατφόρμα δεν δεχόταν το αίτημά τους και το λύκειο λάμβανε το μήνυμα ότι «για το λύκειό σας έγινε η κλήρωση».

Δεν εξετάστηκαν

Σε κάποια σχολεία που δεν πήραν έγκαιρα τα θέματα οι εξεταζόμενοι αποχώρησαν από τα εξεταστικά κέντρα –μάλιστα μαθητές της Γ΄ Λυκείου έλεγαν στους καθηγητές τους ότι θα φύγουν διότι έχουν μάθημα στο φροντιστήριο…–, με αποτέλεσμα κάποιοι να μην ολοκληρώσουν τις εξετάσεις τους. Ετσι, όπως αποφασίστηκε, οι μαθητές Α΄ και Β΄ Λυκείου, που δεν εξετάστηκαν χθες, θα εξεταστούν στο συγκεκριμένο μάθημα εντός του προβλεπόμενου διαστήματος, δηλαδή έως τις 15 Ιουνίου. Οι δε μαθητές της Γ΄ τάξης των Γενικών Λυκείων, που δεν εξετάστηκαν χθες, θα εξεταστούν σήμερα και τα αποτελέσματα θα βγουν αύριο Τετάρτη. Το γεγονός προκάλεσε τις αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT