Νέες προκλήσεις για τις σχολές διοίκησης επιχειρήσεων

Νέες προκλήσεις για τις σχολές διοίκησης επιχειρήσεων

Συνέδριο για τις αλλαγές που θα επέλθουν στις σχετικές σπουδές εξαιτίας ψηφιακής επανάστασης και κλιματικής αλλαγής

3' 13" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε ποιο κλάδο πρέπει να επενδύσει μία επιχείρηση τα επόμενα χρόνια; Πώς πρέπει να εκπαιδευτούν τα νέα στελέχη σε μια εποχή που οι ψηφιακές τεχνολογίες επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο εργασίας, στην οργάνωση των επιχειρήσεων και οργανισμών; Πίσω από αυτά τα ερωτήματα που συζητούνται αυτές τις ημέρες στο συνέδριο «Ηγεσία και διοίκηση στην ψηφιακή εποχή: Διαμορφώνοντας το μέλλον της εργασίας και των σπουδών στη διοίκηση επιχειρήσεων» με τη συμμετοχή διακεκριμένων επιστημόνων από κορυφαία ΑΕΙ από όλο τον κόσμο, καθώς και υψηλόβαθμων στελεχών διεθνών οργανισμών και επιχειρήσεων, αναδεικνύεται ο ρόλος της εκπαίδευσης. «Τα πανεπιστήμια, και δη οι σχολές διοίκησης επιχειρήσεων πρέπει να αλλάξουν με βάση ένα μέλλον που διαμορφώνεται τώρα και θα φανεί σε λίγα χρόνια. Τα στελέχη θα πρέπει να εκπαιδευτούν για να το διαβλέπουν και να αντιμετωπίζουν τα ρίσκα και τις προκλήσεις», παρατηρεί, μιλώντας στην «Κ», ο κ. Χρυσόστομος Καβουνίδης, στέλεχος της εταιρείας Boston Consulting Group. «Σκοπός ενός πανεπιστημίου είναι να προετοιμάζει τις ηγεσίες της επόμενης γενιάς την ίδια στιγμή που οι προκλήσεις παραμένουν. Για παράδειγμα, η κλιματική αλλαγή επηρεάζει τη γεωργία, τη ναυπηγική, την αεροναυπηγική, την κατανάλωση. Την ίδια στιγμή, τα πολιτικά γεγονότα βάζουν το στίγμα τους σε πολιτικές αποφάσεις, όπως για το πού θα γίνουν οι επόμενες επενδύσεις», προσθέτει ο κ. Καβουνίδης.

«Ζούμε σε ένα συναρπαστικό και αβέβαιο μέλλον, όπου γίνονται πολλές και σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που εργαζόμαστε, ζούμε, επικοινωνούμε. Οι ψηφιακές τεχνολογίες, η τεχνητή νοημοσύνη, η μηχανική μάθηση, η ρομποτική, το blockchain, και άλλα, έχουν μεταμορφώσει ριζικά τομείς της πνευματικής και σωματικής εργασίας, ενισχύοντας τη γνώση, την αποφασιστικότητα, την αποτελεσματικότητα και ανοίγοντας νέες ευκαιρίες και νέες προκλήσεις. Η καθημερινότητά μας αλλάζει, το ίδιο και οι επιχειρήσεις και οι ρόλοι των στελεχών», ανέφερε στην «Κ» ο κ. Γρηγόρης Πραστάκος, καθηγητής στο Stevens Institute of Technology των ΗΠΑ, που συνδιοργάνωσε το συνέδριο (ολοκληρώνεται αύριο) μαζί με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Ιδρυμα Μποδοσάκη. Και ο ίδιος έφερε μερικά παραδείγματα. Παλιότερα, η εταιρεία ήταν ο βασικός παράγοντας επηρεασμού της αγοραστικής μας συμπεριφοράς, ήταν ο… influencer. Σήμερα είναι οι πελάτες, μέσω star system, reputation systems, social media. Παλιότερα, ο ανταγωνισμός ήταν εντός καθορισμένων βιομηχανικών κλάδων, δηλαδή οι εταιρείες του ιδίου κλάδου συναγωνίζονταν μεταξύ τους για μερίδιο αγοράς κ.λπ. Σήμερα τα όρια αυτά είναι ρευστά. Παράδειγμα, η Airbnb, μια εταιρεία που δεν υπήρχε πριν από το 2008 και τώρα ξεπερνάει σε κεφαλαιοποίηση τη μεγαλύτερη αλυσίδα ξενοδοχείων στον κόσμο χωρίς να διαθέτει ούτε ένα δικό της κρεβάτι. Η κεφαλαιοποίηση της Airbnb είναι 81 δισ. δολάρια, της Marriott 52 δισ. δολάρια και της Hilton 37 δισ. δολάρια. «Είναι σημαντικό τα ΑΕΙ να πρωτοστατήσουν με καινοτόμες πολιτικές και προγράμματα και να προετοιμάσουν τους μαθητές για ένα εργατικό δυναμικό που μεταμορφώνεται από την τεχνητή νοημοσύνη. Το ενδιαφέρον έχει αυξηθεί για εναλλακτικές στην παραδοσιακή τριτοβάθμια εκπαίδευση. Διεθνώς παρατηρείται μείωση εγγραφών σε μεταπτυχιακά πλήρους απασχόλησης, ενώ παρατηρείται αύξηση σε συνεχιζόμενη εκπαίδευση, αλλά με άλλους όρους και συνθήκες από ό,τι η κλασική μεταπτυχιακή εκπαίδευση», λέει ο κ. Πραστάκος. «Τα πανεπιστήμια πρέπει να έχουν συμβουλευτικές επιτροπές, με μέλη επιστήμονες και στελέχη της αγοράς, ώστε τα ιδρύματα να ανανεώνουν όχι μόνο τα προγράμματα σπουδών τους αλλά και τα μαθήματά τους. Με βάση τις εξελίξεις μπορεί να χρειάζονται αλλαγές ακόμη και ανά διετία», τόνισε στην «Κ» ο πρύτανης του ΟΠΑ, Δημήτρης Μπουραντώνης.

Στο συνέδριο συζητήθηκαν μεταξύ άλλων και θέματα περιβαλλοντικής βιωσιμότητας που αφορούν σε μεγάλο βαθμό την αλληλεπίδραση των επιχειρήσεων με τη φύση (καθαρό και επαρκές νερό, υγιή εδάφη, καθαρός αέρας, βιοποικιλότητα, κλιματική αλλαγή). Οπως επισημαίνει η κ. Αθηνά Δεσύπρη, πρόεδρος του Δ.Σ. του ιδρύματος Μποδοσάκη, «το θέμα της βιωσιμότητας αντιμετωπίζεται ακόμη σήμερα από τις επιχειρήσεις και πολλά business schools με την ίδια στενή προσέγγιση που αντιμετωπιζόταν το digital στο παρελθόν. Τα στελέχη των επιχειρήσεων πρέπει να μαθαίνουν να λειτουργούν έχοντας και τη βιωσιμότητα στον τρόπο σκέψης τους. Αρα πρέπει όλα τα business schools να ενσωματώσουν τη βιωσιμότητα ως τρόπο σκέψης σε όλα τα μαθήματα, και όχι αποσπασματικά προσφέροντας ένα μάθημα βιωσιμότητας».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT